16 mars 2007

Länksjukan

Har du drabbats?
Är du vaccinerad?
Själv förstod jag inte hur sjuk jag var förrän jag läste om symptomen och insåg att jag var på väg mot katastrof…
Jag pratar såklart om länksjukan!

Jag har ännu inte hört om någon bloggare som länkat ihjäl sig, men med denna pågående epedemi som vi ser just nu så kan det inte vara långt borta.

Jag antar att forskare dividerar fram och tillbaka i olika lab just nu om hur den uppstod, men min teori är att Bloggportalen i alla fall har en viss del i spridningen då man där kan avancera på olika listor (eller på frontsidan) om man länkar mycket till populära artiklar och bloggar. En annan källa kan vara tidningar som SvD som under sina artiklar listar just vilka bloggare som skrivit om den artikeln, och som därför lockar läsarhungriga bloggare att länka just till den DÄR populära artikeln.

Missförstå mig inte nu. Precis som att ett litet utslag inte utgör en mässlingsepedemi så finns det länkar som alltid är förlåtna och ibland helt motiverade och självklara. I vissa fall kan det till och med saknas relevant källinformation och då behöver man verkligen inte se om sin medicinering, utan istället satsa på att insjukna själv en liten smula själv.

Men ofta ser man hejdlösa exempel där sjukdomen fått härja fritt och där det länkas till alla olika artiklar som skrivits i samma ämne i en och samma mening. Ofta säger inte själva bloggen mycket mera än god dag yxskaft i frågan, och om och när den väl gör det så undrar man ibland lite om författaren alltså förutsatt att vi måste läsa in oss i ämnet i alla svenska medier före vi läser hans/hennes blogg för att förstå vad han/hon menar...

Hade det kanske hade gått lika bra med en referens så vi fattat galoppen?
Eller hade risken då varit att man bloggat till fel artikel i ämnet och det var just Aftonbladets dito som klättrade högst upp på Bloggportalens huvudsida?
Och hur ska vi hitta ett botemedel mot denna epedemi, eller i alla fall göra människor i vårt samhälle uppmärksamma på att de lider av denna nya folksjukdom?
Och vill vi det ens?

Jag har ingen lösning på problemet...om det nu är ett problem (det finns ju sjukdomar som folk lär sig leva med)...men om ni vet någon som har det så lovar jag att jag ska länka dit!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, bloggarna har verkligen länkat ihjäl sig, plus att folk skriver ihjäl sig känns det som.
Skrev ett inlägg i frågan för drykt en månad sedan och det har verkligen inte blivit bättre...

http://web.mac.com/johan.alex/iWeb/Being%20Remixed/Being%20Blogged/60194336-02CB-4FC2-A767-A040EC9E670E.html

Men det är kul att ibland förlja trådarna, även om det kanske inte ger så mycket i åsikter...

Fred sa...

Haha... visst har du rätt i sak, men det här var samtidigt det mest länkhoriga inlägg jag överhuvudtaget läst på lääänge. :-D

Oswald sa...

BB: FAN. Jag läste ju ditt inlägg och det var där jag fick idén - du borde garanterat fått en länk (och ett omnämnande).
Sorry!

Fred: Trevligt att du märkte det - det var nämligen meningen för att få så många som möjligt att läsa det...
:)

Dessutom så var det ju skrivet med både allvar och humor och med mycket "kasta sten i glashus" - så jag ville verkligen få in så många länkar som möjligt.

Anonym sa...

Missunnar du oss att skaffa fem sekundersläsare.