05 mars 2007

Läget Just Nu - Vecka 10

Bra Saker Just Nu:

E & R1 - Mina Melodifestivalpolare 3v *åter*
Så fick vi då bevaka vår första delfinal hemma framför TVn tillsammans (med mängder av mat, blåbärspaj, glass, chips och champagne som brukligt) och det var jäkligt trevligt. När JAG är den som pratar mest under låtarna (och ni som var med under mitt utbrott under Gävledeltävlingen vet att det gör man inte) så vet man att man är i bra Melodifestivalsällskap (att en av killarna väntar samtal av självaste Christer Björkman om startordningen i Globen så fort den är klar är också en ledtråd). Jag är SÅ lycklig över att få hänga med de här schlagernördarna så det är inte klokt...och att göra saker som att fundera på att stjäla ett barn på DagLivs eller lyssna på de senaste två årens alla schlagerremixar är bara en bonus.
Melodifestivalen 2007 (Andra Chansen) 4v
Någon på SVT borde definitivt få en löneförhöjning för att han förvandlade ett helt meningslöst program med förlorare (och utan en enda låt jag trodde jag skulle orka engagera mig i) till värsta nagelbitaren, årets roligaste delfinal och ett formidabelt röstningsrekord. Kudos!
"Notes on a Scandal" – Film av Richard Eyre Ny
Judi Dench goes Hannibal Lector i den bästa skådespelarlektionen ni kan få på bio just nu. Tillsammans med Cate Blanchette visar hon att Helen Mirrens Oscar inte var någon lätt vinst, utan en extraordinär insats. Vilken start på filmåret vi fått i år! Dreamgirls, The Queen, Last King of Scotland, Pans Labyrint (som jag skulle sett igår, men soffan lockade mera) och så den här (och ändå så ligger Se Upp för Dårarna etta på biotoppen, by the way).
Middag hos M & Träffa Mini-G Ny
Fjärde nollk96-bebisen heter Lill-Gurra, och att få åka hem till honom och hans mamma och käka mat och skvallra om allt och alla är bland det bästa man kan göra en vardagskväll här i Stockholm.
"Project Catwalk" Säsong 2 – TV-serie på SkyThree 2v
Tyra&Co drog igång åttonde säsongen med TopModel i förra veckan...och visst...det verkar lika lovande som vanligt (den här gången med en ingift ryska och två ivrigt promotade "plus size models") – men det är fortfarande brittiska varianten av Project Runway som är bajset.
Häägen Daaz Mango/Passionsfrukt Ny
Hur kommer det sig att en gräddglass med fruktsmak känns så oändligt mycket nyttigare än en likadan med chokladsmak? Mums!
Shoppingfynd 3v
Lyckades avsluta en lyckad lördagskväll i mina nya Tigerjeans med att (med viss hjälp) hälla en hel låda pommes och burgare-med-dressing över dem (och soffan). Mindre bra. Annars är jag grymt lycklig över mitt shoppande de senaste veckorna...men jag tror jag ändå ska attackera Stockholmcity senare i veckan på jakt efter något schyst att ha på mig på finalfesten på lördag.
"Surrender" – Kommande CD-spår m Sanna Nielsen 2v
Sanna torde vid det här laget vara bland de säkraste kort en Melodifestivallåtskrivare kan satsa på - hon hamnar ju alltid i final på ena eller andra sättet! Den här låten på kommande skivan har (enligt vad en liten fågel viskade i mitt öra i helgen) skickats in flera gånger men inte fallit juryn i smaken (galet!) och den tillhörde från början ingen mindre än Sannas AndraChansen-kollega Sonja, och var menad som hennes uppföljare till Etymon om den blivit en hit (vilket den ju inte blev). Nu är den dock bästa spåret på Sannas nya (i övrigt ganska menlösa) samlingsplatta 11-22.
"Karmakontot" – Singel m Timbuktu Ny
Nope. Jag lyssnar inte bara på schlager...även om det inte är långt ifrån....och förutom Sahara Hotnights discodänga som låg på listan förra veckan så är det den här svängiga skåningen som ockuperar mest lur-tid på vägen till jobbet.
"Heroes" Säsong 1 – TV-serie på NBC 7v *åter*
Fortsätter briljera när de flesta andra amerikanska TV-serier tagit after-sweeps-paus.

Tveksamma Saker Just Nu:

Bokrea
Jag älskar att handla böcker – men var inte utbudet lite trist i år?
"Half Nelson" – Film av Ryan Fleck
Med tanke på hur bra alla andra filmer med Oscarsnomineringar varit i år (Okej...Jakten på Lyckan är på gränsen) så kan jag inte hjälpa att jag blir lite besviken på Ryan Flecks hyllade Half Nelson med Oscarsnominerade Ryan Gosling i huvudrollen. Nog för att Gosling är bra (och det är även Shareeka Epps som spelar den unga svarta tjejen som blir polare med sin historielärare när hon kommer på hans crackberoende) men filmen känns mera som "helt okej" än som det indiemästerverk den har hyllats som. Tre blommor av fem möjliga.

Dåliga Saker Just Nu

Semlor på Lindqvists
Allvarligt. Jag har älskat de här semlorna i två år nu...men de senaste två köpen har varit katastrofala. Snustorra bullar, för hårt vispad grädde och minimalt med madelmassa... Nu byter jag bageri!
"Jag Tror på Människan" – Finalbidrag med Tommy Nilson
Jag har försökt och försökt...men jag förstår faktiskt inte varför den här skitlåten hamnade i finalen. Deövriga nio kan jag köpa...men den här?
Bakfylla
Varför är bakfylla så stokastiskt orättvis? Ibland kan man i stort sett vara medvetslöst full och skutta omkring (nåja) dagen efter...och så finns det de gånger när man bara har skoj, dricker medelmycket, minns varenda steg man tog...och ligger flämtande som en fisk på land dagen efter...och dagen efter det. Märkligt.
"Leende Guldbruna Ögon" – TV-serie på SVT
Visst fanns det charm i kubik, men sammantaget var den här publiksuccén alldeles för övertydlig och överdriven för min smak.
Melodifestivalabstinens
Höjningen har inte ens kommit...men jag är redan lite nervös för hur jag ska överleva efter slut-posen. Finns det någon form av stödgrupp? Terapi? Hjälptelefonnummer?
Lägenhetsstädning
Finns det något tråkigare?

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: