08 januari 2007

Å de e Kärlek å de e Vindar

Jag har väl aldrig varit varken Markoolio eller Linda Bengtzings största fans (även om jag snart kapitulerat för Bexton, FF och fröken Harryssons idé om att Jag Ljuger Så Bra är den ultimata fylleschlagern) - men deras nya singel tillsammans (Markoolio och Linda...inte FF&Co), Värsta Schlagern, är en sådan praktschlagerparodi att man som "killen som knappt kan bärga sig till om en exakt månad då han får sittt pressleg till Melodifestivalen i Göteborg" inte kan låta bli att le med hela ansiktet.

...å det e kärlek å det e vindar å de e ögon å dom tindrar...

Den liksom sätter fingret rakt på hur patetiskt lättskapad den klassiska schlagerlåten är - och blir ju i någon form av Moment22 samtidigt precis en sådan låt som folk som älskar schlager älskar och en sådan som folk som hatar genren avskyr innerligt.
Absolut bäst är ABBA-partiet!

...å det är stjärnor å de brinner å det e världen å den försvinner...

Skulle någon ställa mig mot väggen kommer mitt cred-jag (som om jag skulle ha något sådant) att förneka att jag gillar det här - men om någon ser mig packad på Lino någon lördag (grattis till ytterligare ett år på golvet Linda...och du slipper till och med tävla) fram över så kommer de få bevis på att jag ljuger.

...å titeln ska sitta som ett slag i magen - det är ju värsta schlagern!

Idag fick jag för övrigt alla julkort folk skickat till min lägenhet i Göteborg - tackar så hjärtligt allihopa! Själv skickad jag typ tre...och de var extremt perversa och inte avsedda för hyfsat normala människor. ;)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Den som inte blir glad av den här låten kan inte bli glad någonsin. Så bra så man bara svimmar. :D

Oswald sa...

*hahaha*
Jag håller med dig!
Vi schlageridioter, liksom...
=)

Såååå genialt.
Hade bara Linda gjort den hade alla tyckt hon var patetisk...hade bara Markoolio gjort den hade schlagerfanatikerna tyckt att han drev med dem.

Nu älskar ALLA den som gillar schlager.

Anonym sa...

Men ABBA-sticket, låter det inte lite Kristina från Duvemåla också? Eller är det Kristina från Duvemåla som låter ABBA?

Oswald sa...

Jo...
Abba lät ju mera Chess.
Men visst är det liiite The Winner Takes it All, va?
=)

Men va fan - Björn & Benny iallafall!

Anonym sa...

Ja, det ÄR The winner takes it all. Eller iaf väldigt mkt Björn & Benny! :D

Volatile sa...

Även de som inte gillar schlager kommer älska låtens ironiska innehåll... Har lyssnat på den 5 gånger i rad nu precis... =)

Anonym sa...

I enjoу looκіng through a post that
wіll mаke men аnd women thіnk.
Alsο, mаnу thankѕ foг allowing me to comment!


Here is my pagе http://www.youtube.com/watch?v=MDTzP3Drvh8

Anonym sa...

It's hard to come by experienced people on this subject, but you seem like you know what you're talκіng abоut!
Τhаnks

Feel free to surf to my ѕitе Highly recommended Internet site
my web page > http://www.youtube.com/watch?v=MDTzP3Drvh8