09 januari 2007

Kanalkrocken!

Klockan 21.00 ikväll så är man man glad att internet förändrat människors TV-tittande så radikalt. Vad vi har på svensk TVs största kanaler just då är nämligen en klassisk kanalkrock.

SVT1 – The Line of Beauty
Alan Hollinghursts Booker Prize-vinnande roman har blivit en väldigt snygg och väldigt brittisk TV-serie om det ytliga 80-talets Thatcherperiod. Kanske var mina förväntningar för höga, för även om jag tyckte mycket om den här tredelars miniserien, så upplevde jag inte en sådan komplett eufori som tex. Aronson uttrycker förhoppning om
i sin blogg. Men ett absolut måste att se är den såklart. Brittiska storstasningar från BBC är alltid något extra, och detta är inget undantag.

SVT2 – Aktuellt
Inte mycket att säga här kanske, men vem vet var nyhetstisdagen har att erbjuda när kvällen kommer?

TV3 – Tsunami: The Aftermath
Om man bortser från tvåans nyheter så är den här miniserien i två delar om Tsunamikatastrofen för två år sedan det enda av 21.00-programmen jag inte sett. För några kanske det kännas alldeles för tidigt att dramatisera det här (inte för amerikanarna dock...det var väl typ en amerikan som dog), men samtidigt kan det vara intressant att få en levande bild – ifall man inte redan fått en från någon som var där – av hur det gick till. Tydligen är den svenska anhörigegruppen splittrad i sina åsikter om filmen, som har kända skådisar som Tim Roth och Toni Collette i rollerna.

TV4 – House
Har ingen aning om hur långt TV4 kommit med sina avsnitt, men House är alltid House och det är bara David Morse fel att jag inte bloggar så mycket om House nu för tiden (han spelar en olidligt jobbig och småsint polis som försöker stänga av House från hans tjänst i säsong 3). Antar dock att fyran fortfarande är på säsong ett, och då är detta omissbart...

Kanal 5 – Grey’s Anatomy
...fast kanske inte så omissbart som det här. Avsnittet ikväll heter The Name of the Game och jag såg det i början på april ifjol. Det innebär dels introduceringen av en ganska viktig karaktär för de kommande avsnitten som spelas av ingen mindre än Chris O’Donell, men främst är det en del i uppbyggnaden till den fantastiska treavsnittsavslutningen som kommer dyka upp om tre veckor från nu (om femman sköter sig). De här sista avsnitten på säsong två är fortfarande bland det absolut bästa jag någonsin sett i TV-väg. Någonsin!

Inte illa va? Själv har jag ju sett allt utom Tsunamifilmen i trean (och nyheterna såklart) så om jag kan slita mig från Jack Bauers fjärde timme –
Weird Science (såklart) har en rolig liten blogg om Fox intressanta marknadsföring av 24s sjätte säsong – så får det kanske bli lite Thailändsk katastrof och svenskt trauma för mig...eller så ser jag om The Line of Beauty och ser om jag ändrat åsikt och kanske kan hänga med i hyllningskören i morgon.

Visst är TV underbart! Vad väljer ni?

6 kommentarer:

Fredrik sa...

De tre avslutande avsnitten av Grey´s, säsong 2 är bland det mest gripande jag har sett, spänning, sorg, smärta, allt i ett.
Väl värt att se om igen!

Aronson sa...

För mig är valet inte svårt: det blir Aktuellt!

Ha ha. Not.

Men jag minns när man var liten och svor ve och förbannelse över att TV1 och TV2 hade två program samtidigt som man ville se...

Men för mig blir det The Line of Beauty i kväll. Trots att jag också kommer att spela in det.

Oswald sa...

FF: Håller med helt.

Aronson: Oj. Spela in? Inte på VHS, va? Eller gör man det fortfarande?
Köp DVDn istället om du tycker det är så bra så du vill se det igen.

Anonym sa...

Oh, jodå, min VHS används flitigt för inspelning av stuff som visas på tider när jag inte är hemma eller för trött för att kolla på tv!

...dock inte sånt som jag vill ha hemma för att kunna se igen och igen och igen (läs: allt med Kiefer!). :)

Anonym sa...

Oswald, du kan inte sluta titta på House bara för David Morse är med (DIE TRITTER) hans röst är så jäkla irriterande.

Och jag har goda nyheter för dig. Han är inte med längre. Börja titta NU! :)

Oswald sa...

ss: Jamen så gör jag med (i väntan på att min ekonomi ska komma i kapp en hårddiskspelare)! Jag spelar in om jag inte är hemma eller ser nåt i en annan kanal...
...men jag sparar inte saker på VHS. Eller hyr film. Eller så.

H: SJÄLVKLART har jag inte slutat titta på House - jag följer det varje vecka - utan vad jag menade vad att David Morse fått mig att sluta blogga om att jag ser det... Det har bara inte känts som om det fanns något kul att skriva!
Men eftersom jag åxå just sett avsnitt 3.11 så kommer det förmodligen börja dyka upp mera House här igen fram över!