19 december 2006

Dagens Lunchvideo(s)

Jag har mängder med musikvideos på VHS någonstans…precis som de flesta i min ålder med ett hyfsat popmusikintresse antar jag...och dagens tema på jullåtar kommer från ett och samma VHS-band!

Förmodligen var det något program med julspecial (på samma videoband finns även Wham!s Last Christmas som jag körde igår) som jag passade på att spela in ifrån, och där hittar man alltså bland annat Frankie Goes to Hollywoods Power of Love (i min version saknas bandmedlemmarna...de fixades in i en senare version av videon) som väl egentligen inte alls handlar om jul...men som på något sätt blev en jullåt på grund av sin stämningsfulla Jesubarnet-i-krubban-video. Man hittar också Annie Lennox och Al Greens ledmotiv till Bill Murray-filmen Scrooged från 1988, som kanske inte heller är någon direkt jullåt...men va fan. Det snöar ju i videon!

Annie Lennox & Al Green - Put a Little Love in Your Heart & Frankie Goes to Hollywood – Power of Love




Sist i raden av jullåtar på mitt VHS-band hittar man iallafall en video och låt som är så mycket jul det kan bli! Samarbetet mellan Kim Wilde och Mel Smith var såklart en spin-off på populära popgruppen Mel&Kim och spelades in för att samla in pengar till välgörenhet. Här i Sverige odödliggjordes den väl mest av att bli inkluderad på första versionen av Absolute Christmas...

Kim Wilde & Mel Smith - Rockin' Around The Christmas Tree




Om jag inte ändrar mig så blir det bland annat några svenska klassiker imorgon…kanske inte SÅ svårt att gissa vilka? Eller?
Och nä...det är INTE Troll!

8 kommentarer:

Fredrik sa...

Jussi B? ;-)

Gud vad jag hoppas slippa höra faster säga "Det är bara Jussi som kan göra O Helga Natt!"...

Oswald sa...

*hahaha*
Jag kan LOVA att du slipper Jussi B i min blogg. Han gjorde dessutom jäkligt få videos. ;)

Det blir faktiskt inte Carola heller...eller Peter Jöback (trots att han fortfarande gjort min favoritjulskiva på senare år) eller Magnus Carlsson.

Nä, det blir lite mera åt Oswald-nostalgihållet här också!

Fredrik sa...

Ja "Mer Jul" ligger säkert bra till...

Oswald sa...

*lalalala*

Fredrik sa...

... ge mig en svårknäckt nöt, sötare gröt...
Tycker fortfarande att du inte gör ditt yttersta för min Troll- önskan...

Oswald sa...

Älskling, vad kan jag göra mer än det här:

http://www.youtube.com/results?search_query=troll+mamma+kyssa

Fredrik sa...

... ring Jankell (eller Dopping), maila Svt, skicka röksignaler till Norell, Håkansson Bard, be till högre makter...

Nä jag är rädd för att den är nog är omöjlig att hitta...

Oswald sa...

Du är säker på att det FANNS en video?