12 december 2006

Dagens Lunchvideo(s)

Varför är jag den enda som inte kan se Idol-Jonah naken på mitt jobb?
Nåväl. Lunchvideos. Dagens gemensamma nämnare är bisarra dansrutiner.

Anki Bagger slog igenom som bakgrundsdansar till Lili&Sussie i deras Oh mama-video. Hennes största hit var väl kanske here Were You Last Night, men dagens första lunchvideo är hennes genombrott...en låt som först spelades in av Herrey’s som första singel till deras uppföljare till Diggi-Loo-albumet, och som då hette Varje Liten Droppe Regn. Men i Ankis version hette den People Say It’s in the Air och videon gjordes till Listan (som så många andra vid den här tiden) och innehåller tidstypisk dansrutin (med Vicky Benckert, va?) i bakgrunden...

Andra videon är en låt som förmodligen Magnus Carlsson skulle kunna göra i nästa års melodifestival...men utan den något speciella dansen då kanske. So What var en popgrupp från Västerås och mannen ni ser dansa så snyggt...hm...heter Jesper Jelse. De hade faktiskt två rackshits till efter den här, men detta förblev deras största hit.

Anki Bagger - People Say It’s in the Air & So What – I Was Lucky


8 kommentarer:

Anonym sa...

Som den tracksnörd man var (är?) måste jag rätta. So What hade fyra trackshits till efter I was lucky!

Jelses solosingel I hennes ögon är för övrigt en favvo i den underskattade genren så-illa-kasst-att-det-är-bra.

Oswald sa...

Okej...
Men under det sena åttiotal jag försöker spegla i enna veckas blogg hade de bara två till förutom I Was Lucky iallafall. :)
Det var så mycket jag hittade på Tracks hemsida (kollade bara åttiotalet).

På Årslistan 1989 hittar man följande hits:
I WAS LUCKY (16), YOU AND I (NATHALIE) (61), WHY SHOULD I TRUST YOU (89)

Antar att de andra två - vilka de nu var...själv minns jag ingen förutom I Was Lucky - kom senare då?

Anonym sa...

Haha... så du försöker slingra dig med att de i så fall kom senare? :-P Men visst, jag kan ge dig rätt i att de inte var särskilt minnesvärda.

Deras ganska vedervärdiga julsingel Christmas is calling låg på listan 1990 och förstasingeln från andraalbumet, Let's walk together, gjorde detsamma 1991.

Oswald sa...

Nja, slingrar vet jag inte...
Jag har inte riktigt bestridit att du hade rätt väl?

Vad jag menade var att temat på videosarna denna veckan är svensk musik på engelska och på slutet av åttiotalet...och därför kollade jag inte nittiotalet alls. Antog bara att ingen ville höra dem efter det - men hade obviously fel.

Vad jag dessutom gjorde fel ändå var att skriva TRE låtar, när jag menade två. Jag tog med I' Was Lucky' en gång till från de tre jag hittade med So What på åttiotalets Trackslistor...

Anonym sa...

Nej, du bestred inte att jag hade rätt, men det gick att tolka som att du menade att du inte hade fel. Men skit samma, jag var mest ute efter att briljera. Eller lägga till fakta menar jag så klart. :-P

Och jo, jag tycker det är skitkul att någon skriver om musik alla andra verkar ha glömt bort.

Anonym sa...

Waaaaait, är det Jonah från Idol 2005 som är "TV-kändisen"? http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,952323,00.html
Eller?

Oswald sa...

Jajamensan! Det är Jonah!
(se själv)

Anonym sa...

Right said Fred kanske man ska säga ;) "Christmas".. 4e singeln på TRACKS för So What "89, tillhör faktiskt "89 då den presenterades i Dec det året. Listan för Dec redovisades dock efter nyår,(1990), och den gick in på plats nr 19. PS: "I was lucky" låg som bäst 2a där. "Why should I trust you" 3a. You and I (Nathalie) 5a. Så var det med den saken.. Hej Svejs!!