28 november 2006

Tankar en Tisdagseftermiddag

Grattis TV4!
Äntligen har en svensk kanal köpt in Heroes, och fyran kan nog göra någonting bra av den. Tyvärr har Canal+ också köpt den (eller tyvärr och tyvärr...antar att det drog ned priset så fyran kunde få den och har man Canal+ är man ju bara att gratulera – de är verkligen vassast i Sverige på TV-inköp) och börjar köra avsnitten i januari – vilket förmodligen betyder att vi inte få se några hjältar på svensk TV förrän i höst. Men va fan. Grattis TV4! Den här serien är verkligen årets trumfkort – och nu vill jag se "Save the Cheerleader – Save the World!"-slogans över hela Stockholm!

Popjustice har läst en blogg hos en transa som ska medverkar i nästa Robbie Williams-video... Tydligen är den full av dragqueens och transor i alla former och utstyrslar – och även Robbie är i drag (vi har ju frövrigt redan sett att han är en Laaaadyyyy i Little Britains kändisspecial). Vilken låt han planerar att följa upp Lovelight med är det dock ingen som nämner. Låt oss för guds skull hoppas det är She’s Madonna!

Kan knappt hålla mig till fredag! Neeeej. Inte för Idol. Det är ju sjukt ointressant när alla vet att Markus vinner – och jag tycker inte ens han är speciellt kul. Nä, jag längtar bara efter nya Hipphipp-serien Itzhaks Julevangelium. Det ska bli grymt skoj att se om de lyckas hålla gammal god klass...eller kraschar som med krogshowen.

Det är svårt att inte gilla idén med en julskiva med Magnus Carlsson…han är liksom en artist som är designad för att göra julskivor. Men att spela in en version av Coca-Cola-låten Wonderful Dreams (Holiday are Coming) – komplett med en "it’s always the real-thing kör – är nästan lite för tacky…även om det var Coca-Cola som uppfann den moderna jultomten tillsammans med Disney.

Senaste avsnittet av Heroes som jag såg i morse var så sjukt bra att jag nästan fick pausa ibland och tänka efter. Hela avsnittet var ett hopp tillbaka i tiden (sådant Lost visserligen gör konstant...men vilket därför förtagit lite av effekten i det programmet) och det regnade aha-upplevelser över oss besatta. Nästa vecka är det höstsäsongsavslutning och rykten gör gällande att två huvudkaraktärer komer dö och skrivas ut ur serien! "Someone will be killed. And someone will be sacrificed." En har varit planerad länge, och en fick kontraktproblem och manusförfattarna tvingades stryka den från de följande sex avsnitt som karaktären var planerad för! Spännande!! Dessutom misstänker man att Christopher Eccleston (som är en av vårens huvudkaraktärer) dyker upp som en ny hjäte som varit med ett bra tag.

Är det inte nästan så att Let’s Dance-startfältet är mera spännande att läsa om än Melodifestivalen? De verkar ha långt mycket lättare att hitta dansande B-kändisar i år iallafall och det är ju hur kul som helst. De finns få program som man verkligen kan säga att det ska bli kul att se Yvonne Ryding, Harald Treutiger, Ebba Hultkvist, Malou von Sivers och Lasse Kurt-bloody-Olsson Brandeby i...men jag tycker nog detta är ett sådant.

Med Let’s Dance börjar också på ett sätt mitt andra år i Stockholm. Det var under det programmets glansdagar i januari 2006 som jag tog mina första pulsande steg i snön på Odenplan och lärde mig åka tunnelbana på en mer reguljär basis. Time flies.

Hur kul är inte Amanda och henens hetsätning i Ugly Betty just nu? Det ryktas om att vi i ett kommande avsnitt får se hennes förflutna...och att det ligger väldigt nära Monica Gellers (i Vänner) dito... tror jag älskar varenda karaktär i Ugly Betty just nu...förutom Bradford Meade. När kapar någon slutligen hela den där mysterie-subploten?

Två saker till om Heroes bara (lovar)! Dels att epguides.com har en lite rolig sammanställning av hjältarnas superkrafter på seriens huvudsida numera, och dels en fråga om ni som ser serien har tänkt på att Masi Oka (Hiro Nakamura) pratar bättre och bättre engelska i serien? Tydligen beror det på att cheferna på NBC är nöjda med det mesta i serien utom subtitel-grejen (Hiro pratar japanska och textas därför i serien) – Hiro har dessutom lite oväntat blivit den stora stjärnan i showen (vilket ytterligare ger mig magknip över att de kanske har ihjäl Peter Petrelli på måndag....jag såg ju Milo Ventimiglia som en av seriens huvudpersoner, men nu har han ju räddat sin hejaklacksledare).

Såg Ett Herrans Liv igår (men missade Böglobbyn...vilket ironiskt nog ska ha varit det bästa hittills enligt FF och QX). F&F har alltså lyckats locka två stadsministrar till Kanal5 och till sitt program på ett år. Inte dåligt! Saknade dock studion... Öppna Kanalen blev ju en tokrolig småironisk lösning...men det tog allt för ofta bort fokus från intervjun. Däremot var vandringen på Drottninggatan helt genial, och hela programmet blev (liksom programmet med Göran Persson) en liten triumf för stadsministern och för Filip&Fredrik (som tydligen alltid uppträder något mognare när det står SÄPO-poliser i studion). Klart är iallafall att Ett Herrans Liv är ett av de få nya, svenska program i år som jag verkligen gillar.

Två seriemördare på samma familjeutflykt? Bara i Dexter mina vänner. Bara i Dexter.

Jag får lite ont i magen över att Greg i CSI (moderskeppet) har massa rättsliga problem. Han är helt enkelt en sådan där TV-karaktär som jag alltid vill det ska gå bra för! Har ett gäng sådana, typ hela familjen Suarez i Ugly Betty, Peter Petrelli & Claire Bennett i Heroes, och Izzy i Grey’s Anatomy. Vilka har ni?

5 kommentarer:

Fredrik sa...

Är jag den sista som gjort kopplingen med namnet Hiro (vanligt japansk namn) i princip uttalas som heroe?

Oswald sa...

Kanske... :)
Men jag tycker om dig ändå!

Anonym sa...

"höstavslutning"?!? neeeeej!!! jag gillar också super-hiro.

Oswald sa...

cbd: Lugn, bara lugn. Uppehållet är bara sådär lagom jullångt och de är tillbaka igen 22/1 (så passa på att kolla lite Dexter och How I Met Your Mother under tiden ;))!

I januari ska de för övrigt slåss med "24" om måndagens tittare i USA, och serien ryktas därför få en 'annorlunda inriktning' för att koppla greppet...

Kan man misstänka att det blir mera teamwork a' la' X-men då?

Anonym sa...

Kollade in Day Break igår. Du har som vanligt rätt - verkar lovande! Känns som 24 meets Groundhog Day. Måste varit otroligt förvirrande att spela in, de måste ju t.ex gjort massor av tagningar av t.ex när han stiger upp. "OK, den här gången ska du se förvånad ut när du tittar ut på gatan! Och nu ännu mer förvånad!"

Har inte fått tummen ur med Dexter och HIMYM än. Återkommer med åsikt (kanske).