11 oktober 2006

Veckans Tips för Dina Sinnen

Hör: "That’s Meat Boys" med The Embassy
Den största gruppen från Göteborgs indie-elektroscen är tillbaka med en ny remix-EP kallad "A Compact Disc Including The Embassy". Den här extremt vanebildande uppdateringen av Macarenasoundet är förstaspår (och alltså en Meat Boys-remix av deras "Was That All it Was"), och den är ett alldeles underbart virrvarr av coola ljud och Fredrik Lindson släpiga sång.

Lukta: Gas-spis Gas
Har nämligen just upptäckt fröjderna med gasspis: Den blir varm på ingen tid alls så man kan fixa sin mat snabbare, det är nästan omöjligt att glömma att stänga av den utan att man märker det, och man kan snabbare torka av den utan att bränna sig. Passar mig perfekt!

Känn: Julkänsla i Oktober
Jag vet att vissa blir vansinniga när IKEA och andra plockar fram julsaker redan nu – men det beror ju bara på vad man associerar julen med! Om man inte fokuserar på kommers och julstress, utan istället tänker på myset, maten och trevligheter, ja då känns vörtbröd, saffransglass, doften från tända ljus och julklappspapper i affärerna helrätt. För att inte tala om…

Smaka: GB Sandwich Lussebulle
Pepparkaksvarianten var ju en succé, men mitt intresse hade faktiskt börjat falna nu. Lämpligt nog har då GB i år istället bestämt sig för att satsa på en ny saffranssmakande variant (kolla här!) som faktiskt kan vara ännu godare än pepparkakan. Alldeles ljuvlig till glöggen eller lussekaffet hela vägen fram till påska!

Se: Horace Engdahl presentera Nobelpriset i Litteratur
… i morgon klockan 13, och hör någon ropa "Äntligen!". Se strax därefter "mannen på gatan" bli intervjuad om sin åsikt direkt efteråt (trots att ingen brydde sig om vad han tyckte om de tidigare pristagarna i veckan) och hör honom säga att "jag har ingen aning om vem det är", "han finns inte på pockettoppen" och "Astrid Lindgren borde ha fått det". Om de inte äntligen bestämmer sig för Joyce Carol Oates såklart. Då gäller inte de två första.

Undvik Däremot:
Pendeltågsförseningar, ”London Bridge” med Fergie, Datorkrascher, "Gilmore Girls" utan Amy Sherman-Palladino-manus

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar jul. men jag HATAR julskyltning i oktober. Jag önskar att vi hade thanksgiving som avskiljare, precis som i USA.

GB Sandwich pepparkaka är sjuuukt gott. Nästan som Ben & Jerry's. Jag är lite skeptisk till saffranssmak. Men fixar GB det så kan det bli en riktig höjdare.

... och jag håller fullständigt med om Fergies singel. Ursäkta, men snacka om nedköp. Go back to Black Eyed Peas, darlin'.

Oswald sa...

Japp. Och plocka in rätt bro i videon för bövelen!!

Jag lovar...den nya Lussebulle-glassen är ljuvlig! Jag är också vanligen mera för pepparkaka än lussekatt, men det här kändes riktigt bra.

...och okej. Just julskyltningen är väl en spark i magen eftersom den bara vill säga: "Stressa! Köp dina julklappar NU! Du är redan sent ute!!"
Men vad jag menar är att om man kan vända allt det där till något positivt istället för en stress så mår man mycket bättre (och så sabbar man deras elaka uppsåt).
:D

Rexxie sa...

Näpp, håller inte med om julkänslan... På Ikea plockade man fram julskyltningen för en månad sen, när folk fortfarande gick i shorts och badbyxor, och det är lite lätt surrealistiskt...

Borde vara förbjudet med julskyltning före 1 advent (eller kanske 14 dagar innan första advent för att alla affärsidkare skall hinna smälla upp allt glitter + kulor).

Oswald sa...

Men varför?
Det känns som om julskyltning blivit en sådan där grej som folk stör sig på bara-därför-att?

Det jag framförallt menar är att jag inte riktigt förstår varför man alltid ska vända det till något negativt och beklaga sig, när man istället kan skratta lite åt det och tänka på att om några månader så är det dags för lite ledighet igen??

Ingen tvingar ju någon att köpa något innan första advent?

Kan fortfarande inte riktigt se vart det upprörande ligger.