25 juli 2006

Rapport från Blekinge, del IV

Denna dagen har nog varit den vackraste hittills; strålande sol och temperatur runt trettio grader hela dagen. Att ligga i en hängmatta under en björk efter en heldag på beachen i sällskap med John Ajvide Lindqvists zombier är verkligen en njutning.

Efter Marinmuseet (och möjligen Rosenbom för den som kan sin Nils Holgersson) tror jag att glassbaren Glaciären seglat upp som en av Karlskronas främsta turistattraktioner. Till och med turistbyrån själv har flyttat vägg-i-vägg med stället eftersom det är där turisterna är… Tricket är som ni kanske förstått "barnsligt mycket glass till fånigt låga priser". "Det där är ju bara barnsligt! " utbrast min Stockholmsuppväxta svåger när ett barn vandrade ut med en mjukglass större än sitt huvud… Jo. Verkligen.
Det ni ser på bilden här intill är jag, syrran – och varsin "en kula med mjukglass för 25 kronor". Det är deras minsta glass.

Har fortfarande inte förstått hela den här "alla måste hata Håkan"-grejen.
Och den verkar aldrig ta slut. Jag kommer nog aldrig få veta svaret på gåtan om vad det är med Mr Hellström som retar upp människor så…

Har idag varit sjukt icke politiskt korrekt genom att använda sololja. Inte solskyddsfaktor. Sol-OLJA. Lite kul faktiskt. Resultatet är att jag ser ut som en relik från det solariesönderbrända åttiotalet (och inte bara då för att jag just går runt i mina rosa hawaiishorts och turkosa linneskjorta från precis det decenniet) – men när det lägger sig om ett par dagar kommer det förhoppningsvis vara precis den friska bruna färgen jag eftersträvar.


Det blev en promenad till slut iallafall. Fast på kvällen. Lika illa med fuckableskvoten, dock.

Svågerns Hammarbyfetisch (och att mina föräldrar typ har alla TV-kanaler man kan ha) gjorde att jag "slapp" allsången och kunde läsa utomhus istället. Kom in lagom till sammandraget och DN-galan och norrmannen Andreas Thorkildsen. Kändes som jag valde helt rätt.

Vad är det för likhet mellan systembolagen i Karlskrona och Patricia i Stockholm?

Svar: Det enda rosévin de har kvar av är det genomäckliga, billiga och bubbliga "Matteus". Smärre skandal.

Insekter. Det är inte min grej alls.

Idag har jag för första gången sett de beryktade giftalgerna i Östersjön. Eller okej…nästan; Satt och funderade på vad det var för grönskimrande band låååångt ute i havet när jag satt på stranden. Strax efter hörde jag en snubbe med båt säga att det var alger (budskapet spred sig också på stranden ungefär som om människor sett Hajen). Självklart såg man inte röken av några alger än typ med kikare… Men de fanns där.

Imorgon åker jag nog hem till Göteborg tror jag…

10 kommentarer:

Aronson sa...

När jag såg bilden var min första tanke: wow, vad solbränd och fin han har blivit.

Men när jag sedan läste om sololjan blev jag lite tveksam. Översolbrändhet är väldigt fult (fast det kanske inte var så på bilden).

Oswald sa...

Bilden är den färg jag har!

Jag har en ganska bra koll på "mina färger" så det är lugnt.
Jag tror mina åttiotalskläder hjälpte till att förstärka intrycket bara...

Jag är lugn. Färgmässigt kommer jag vara oemoståndlig till Pride.
*hahaha*
Hängde det bara på det så...

Anonym sa...

Hellström är hatad för att han förtjänar det. Han är pretto och stjäl grejer från Morrissey utan att göra något kreativt med dem, han sjunger illa och hans låtar är lika kletiga och jobbiga som Boten Anna. Nä, Hellström går fetbort :-)

Anonym sa...

Glaciären verkar vara något extra. Min M (Som pluggat i Karlskrona) skrek rakt ut när han läste ditt inlägg...

Oswald sa...

Micke: Micke, Micke...jag vet inte vart jag ska börja. ;) Håkan är helt okej. Jag lovar! Självklart inte grymmare än Morrissy...men han stjäl inte - han lånar!
Och det är väl bättre att låna från någon som är bra än från någon som suger?
Jag tror någon borde sätta dig på Håkandiet någon gång. Gillar man Morrissy så finns det ju hopp! :D

Honken: Du har en smart M. Glassiären är unikt. Glassen är ju vanlig Åhusglass - men storleken är värd en egen resa hit...å så får man staden på köpet!
:D

Aronson sa...

En rolig sak med att blogga är ju att man lär känna helt andra (i det närmaste okända) delar av Sverige. Kanske skulle man ta en avstickare till Karlskrona under semestern...

=)

Oswald sa...

Det tycker jag absolut.
Här är kanske inte direkt något "bög-häng" här - men det är tillsammans med Stockholm den absolut vackraste stad jag sett i Sverige.
Helt byggd på öar!
Try it - you'll like it!

Aronson sa...

He he. Och du är ju helt objektiv... ;-)

Anonym sa...

Nu gör du nog åsiktstorped-micke lite gramse, du stavade fel till Morrissey TVÅ gånger. :)

För övrigt tycker jag att Håkan är ganska överskattad som både låtskrivare och artist. Men han är folklig på ett sätt som få i hans generation är, vilket gör honom grymt framgångsrik. De små indie-pandorna avgudar honom samtidigt som gamla tanter tycker att han är söt när han viftar med hatten. Och så verkar han ju så genomsnäll, gosig och lite naiv i intervjuer.

Ingen favorit, men mig gör han inget. Hellre Håkan Hellström på Liseberg än Styles reunion (kommer du ihåg?)...

Oswald sa...

aronson: Japp. Helt och hållet!

sara: hahaha. Du korrläser böcker en del, va? ;)
Orkar inte ens ändra det...men okej. MorrissEy!

Och HUR skulle jag kunna glömma Style. All eventuell lilla, lilla respekt jag hade kvar för dem imploderade på 5sek. Och Sandelins skjorta - och Hamiltons röst - jagar mig fortfarande om nätterna.

Håller med dig helt om Håkan förövrigt. Vad jag ställer mig frågande till är snarare folks automatiska hatande (och att han ALLTID används som slagpåse när någon recensent inte tycker om det "massan" gillar) av Hellström.
Vad är det hos honom som verkar trampa så på folk?
Jag tycker mest (som du) att han är helt harmlös.