11 juni 2006

Skivrecension: Nelly Furtado – Loose

Nelly Furtado överger fåglarna och fotbollslåtarna och gör en Kelis…det vill säga allierar sig med coola producenter och pytsar ut ett album med supersexig R’n’B. Jag erkänner att jag är ute på väldigt djupt vatten med att försöka recensera en skiva med en typ av musik jag aldrig brukar lyssna på – men efter att helt ha omvärderat "Maneater" (avskydde den första gången jag hörde den…nu går den på repeat) så tänkte jag att jag får väl ge albumet en chans. Och titta! Det lönade sig faktiskt. Okej, här finns saker som inte alls är min grej (som "No Hay Igual" eller "Let My Hair Down" som låter som en kusin till Britney’s "Slave for You"), men här finns också saker jag faller för handlöst. Som balladerna "In God’s Hands" (låter som ett franskt bidrag till ESC) och "What I Wanted" eller duetterna "Te Busque" (med Juanes) eller "All Good Things" (med Chris Martin). Kanske inte min påse rakt igenom alltså, men helt klart tillräckligt bra för att få stanna kvar i iPoden ett bra tag framöver…och förmodligen en dunderhit i rätt kretsar. Kanske en av årets bästa.
Köp styckvis: Maneater, In God’s Hands, All Good Things
Betyg: 8 tuffa brudar av 10 möjliga
.

Inga kommentarer: