22 juni 2006

I Used to Löv It

När jag var mindre var idag en av de bästa dagarna på hela året.
Idag, julafton och min födelsedag.
Är man uppvuxen i
Karlskrona så är nämligen dagen före midsommarafton dagen för Lövmarknaden – en gigantisk marknad på Sveriges största torg.
Det var en dag som man laddade för i flera månader innan. Sparade pengar. Skrev listor på vad man skulle köpa:
* Bengaliska eldar (små tändsticksliknande saker som brann med olika färger och på olika sätt)
* Stinkbomber
* Dragsmällare
* Små vita smällare som såg ut som spermier och som man kastade i marken
* Knasen-tidningar (jag samlade på dem)
* Brända Mandlar (fast det kanske var när jag var tonåring?)

I alla fall var det både en spännande upplevelse rent fysiskt (hela stan var där…massa spännande dofter) och mentalt (det var som själva kick-offen på sommaren och sommarlovet och allt låg liksom kvar framför en) att vandra omkring där bland alla knallar som krängde polkagrisar, knivar som kunde skära genom en spik (spännande saker) eller något nytt revolutionerande dammsugaremunstycke eller en ny extremuppsugande disktrasa (det här var ju dagar långt före TV-Shop).
När jag blev tonåring och framförallt när jag började på gymnasiet så gick det över i att vara mindre shoppande och mera spanande – och lövmarknadsdagen i Karlskrona var en stor "gå-ut-och-festa-dag", vilket är ganska udda i ett land som vanligen snapsar sönder huvudet först imorgon…
Som ni märker säger jag "var" i meningen ovan, för i och med att jag lämnade min födelsestad för Chalmers och Göteborg så slutade mina besök på Lövmarknaden, och jag har ingen aning om hur det ser ut eller vad som gäller idag.
Jag misstänker dock att det är ungefär samma disktrasor som säljs, ungefär samma specialknivar som skär genom spikar (och som man aldrig får köpa…men man får köpa av de som finns paketerade i lådor redan), lite nyare årgångar av Knasen och att de otaliga t-shirtsen i undermålig kvalité kanske har tryck av In Flames och Pamela Anderson istället för Def Leppard och Sam Fox (fast fan vet).
Skulle vara skoj att åka dit och kolla upp det någon gång.
Inte minst nu när Karlskrona utvalts till någon form av bögig sommarstad i nya QX.


Men nu är man i ett blygrått Göteborg där det regnar och är ungefär 15 grader istället. Det får duga det med.

Inga kommentarer: