28 maj 2006

TV-recension: Desperate Housewives (Säsong 2)

Desperate Housewives
Säsong 2, ABC

*spoilervarning!*
Kollar ni på serien på svensk TV och därmed INTE har sett hela säsongen, så undvik denna recension eller läs på egen risk!

Plotlines under säsongen: Familjen Applewhite visar sig ha en våldsam son inspärrad i källaren. Bree får tillslut veta att George mördade Rex och låter bli att rädda honom när han tar sitt eget liv med tabletter. Efter en segdragen konflikt med Andrew (och ett alkoholmissbruk som spårar ur) fördriver hon honom tillslut efter att han har legat med hennes nya sexmissbrukande pojkvän. Susan velar fram och tillbaka mellan Mike, en läkare och Carl (hennes ex) som i sin tur bryter sin förlovning med Edie - Edie bränner då ner Susans hus. Lynette börjar jobba igen och snart börjar Tom på samma arbetsplats. Saker blir ännu mera komplicerade då det visar sig att Tom har ett barn från ett tidigare one-night stand. Gabrielle får missfall och efter det kan hon inte bli gravid igen. Efter en misslyckad adoption där modern tar tillbaka barnet, så bestämmer sig Gabrielle och Carlos att använda sin hushållerska som surrogatmamma…något so Carlos tar lite väl långt då han inleder ett förhållande med samma hushållerska. Utöver alltihopa detta dyker ännu en mystisk man upp och Zach ärver en förmögenhet.

Omdöme: Min absoluta favoritserie från ifjol ligger inte ens på topp fem över serier-jag-måste-se efter sin andra säsong – framförallt på grund av sin brist på plotlines som sträcker sig över ett eller två avsnitt. All originalitet från första året har känts som bortblåst, även om det stundtals glimrar till med vassa repliker och riktigt bra skådespeleri (nästan till 100% från Marcia Cross och Felicity Hoffman). Hur man än vrider på det - och trots att jag kommer fortsätta följa det – så är det årets besvikelse.

Cliffhangerfaktor: Hög. Bättre än ifjol (Mystisk man kör över Mike! Bree dejtar ännu ett psyko! Gabrielle kastar ut Carols! etc) och förhoppningsvis en öppning för en säsongslång plotline.

Betyg: 6 hus på Wisteria Lane av 10 möjliga
.