31 maj 2006

Skivrecension: The Tough Alliance - New Waves

Å ena sidan; eftersom jag gillar alla de där nya Göteborgska elektro-pop-blippblopp-banden som The Embassy, Cat5 och Le Sport så det är kanske inte så konstigt att jag gillar The Tough Alliance också…
…å andra sidan känns det väldigt, väldigt märkligt – ja, nästan emot min religion – att tycka om något som älskas och hyllas så hårt av Nöjesguidens golden boy Carl Reinholdtzon Belfrage. Nåväl.
Vad kan man annat göra när "New Waves" är årets bästa EP hittills (och samtidigt vill döda The Sounds)?
Jag gillade i och för sig deras "Holiday" också (det var första gången jag upptäckte dem- i den där skumma Addidas-videon) - men hela skivan ("The New School") blev för mycket indie-weird-pop för mig.
Här är det en helt annan femma dock. Även om jag fortfarande kan ha svårt för sångaren röst (OK, jag erkänner… SÅ bra koll har jag inte på dem så jag vet om det är Eric Berglund eller Henning Fürst som sjunger. So sue me!) så måste jag samtidigt stundtals älska den i de härliga refrängerna och bland den underbara produktionen.
"Kill, Kill, Kill" är väl mera ett intro än en låt, men sen kommer "Silly Crimes" som är helt fantastisk med sina sjukt roliga ljud och som spelas massa på P3…vilket är lite orättvist för "Mine was Real" är minst lika bra…och "25 Years and Runnin'" är EP’n bästa låt som jag bara inte kan sluta lyssna på. Varje gång den dyker upp i iPoden skiner jag upp som en liten sol.
Så…för en gångs skull är jag och Carl Reinholdtzon Belfrage helt eniga. Det här är riktigt, riktigt bra. Och om Cat5 är indiepopens Systrarna Graaf är TTA PetShopBoys-popens Broder Daniel.

Betyg: 8 fatwa (fatwor?) mot The Sounds av 10 möjliga
.

1 kommentar:

Anonym sa...

Informative article, totally what I was looking for.

my web-site :: click here