23 mars 2006

Filmrecension: Syriana

Syriana
Stephen Gaghan, USA

Ett större amerikanskt oljebolag - som just kastats ut ur ett arabiskt land till förmån för Kina - köper upp ett mindre bolag som just fått rättigheterna till oändliga oljefält i Kazakstan. En advokat försöker på statens uppdrag reda upp om det finns mutor med i bilden, men spelar ett dubbelspel tillsammans med de båda företagen. En amerikansk man bosatt i Schweiz förlorar sin sexårige son i en olycka på besök hos en arabisk shejk - som en kompensation blir han närmaste rådgivare till shejkens son som förväntas ta över kungadömet. En amerikansk agent i Teheran blir skickad till Libyen för att ha ihjäl en prins men blir själv utsatt för ett överfall. Två unga muslimska invandrare lockas från arbetslösheten in i fanatism med hjälp av en karismatisk lärare.

Låter det rörigt? Det är det till en början, men precis som i Traffic (som denna films författare och regissör skrev manus till) så klarnar det mesta och hänger ihop på ett mer eller mindre överraskande sätt. Precis som i Traffic är det en mängd lysande skådespelare (min favorit Christopher Plummer (gamle Kapten von Trapp i Sound of Music) glimrar i några scener) överallt – även om många här är arabiska – och precis som i Traffic är detta en film som är "bra på det där intressant-bra sättet". Ja, man skulle kunna säga att detta i princip ÄR Traffic fast om olja istället för knark…men mycket mera USA-kritiskt. Väldigt mycket mera USA-kritiskt till och med, och det är inte svårt att inse att Oscarsjuryn (en hop fega stackare om ni frågar mig…men det beror på andra saker) inte vågade nominera den som Bästa Film, utan valde att nominera (och belöna) George Clooneys insats som ursäkt för detta (och dessutom nominera Good Night, and Good Luck som jag tycker är en svagare film än denna och egentligen bara en metafor för ungefär samma sak). Men absolut; Clooney är bra – det är inte en fråga om det – men han är kanske varken är bäst eller har en biroll… I det stora taget kanske inte en film man ser om, men absolut en film som man kommer tänka en eller två gånger på varje gång man hör om skeenden i Mellanöstern och en film som man gärna kommer vilja diskutera. En film man bör se helt enkelt. Se, beröras och uppröras.

Betyg: 7 utslitna naglar av 10 möjliga
.