02 februari 2006

Filmrecension: München

München
Steven Spielberg, USA

Under OS i München 1972 dödas 11 israeler efter ett gisslandrama av en palestinsk grupp kallad Svarta September. Efteråt rekryterar Israel fem Mossad-agenter till att söka upp och döda de palestinier som låg bakom. Men 70-talets Europa är en farlig plats och snart är även jägarna jagade.

70-talet fascinerar mig; terrorbalans, terrorism och spioner överallt. Men även om jag alltid har tyckt terroristattentatet under München-OS varit intressant så har jag nog mest tänkt på USA vs Sovjet och möjligen ETA, IRA och Baader-Meinhof. Att Israel och Palestina "var igång" redan då har faktiskt aldrig slagit mig, och händelserna som filmen berättar om hade jag ingen aning om. Eftersom jag antar att jag inte är ensam om detta känns det extra kul att när Spielberg får chansen att berätta den här historien så gör han det bättre än han gjort någonsin tidigare; utan ett uns sentimentalitet, spännande, med riktigt bra (och oftast okända) skådespelare – Eric Bana är grym i huvudrollen och det är skumt att se "den-i-alla-Beck-filmer-till-svenska-dubbade" Hanns Zischler i en stor roll – och med otroligt läckra kameralösningar (det är framförallt här man märker att en stor regissör är i farten). Okej, han lyckas kanske inte vara 100% objektiv (men det är inte långt därifrån) och filmen kanske inte är ett så stort inlägg i Mellanöstern-konflikten som han hoppats, och den tappar dessutom lite fart på slutet. Det är väl inte heller en film man ser om eller en film för de som inte är historiskt intresserade eller vill ha non-stop action….men för oss andra är det två och en halv timme intressant nutidshistoria.

Betyg: 7 avrättningar av 10 möjliga
.