08 juni 2005

Lite om musik...

Idag kom den svenska versionen av "Mamma Mia"-musikalen på skiva. En fantastisk föreställning som på skiva låter hopplöst dansbandsaktig i produktionen både i sin engelska och svenska version...
Den svenska versionen har ju den dock lilla kul bonusen att den är just på svenska. Det trodde man inte riktigt att Mr "Om jag var ett hav/skog/träd/cykel/duntäcke/talrik med lapskojs" Strömstedt skulle lyckas så bra som han gjort. "Super Trouper" och "Lay All Your Love On Me" (I Tryggt Förvar Hos Mig") känns som originaltexter och är faktiskt bättre än sin engelska musikalmotsvarighet.
Tillochmed den "heliga ABBA-kon" Dancing Queen fungerar...mycket tackvare att Strömstedt väljer att fixa om texten så att den handlar om en tjej som dansar just till ABBAs engelska Dancing Queen...snacka om meta-text!
Men som sagt: Föreställningen är långt mycket bättre än skivan.

Men när jag ändå är inne på covers...
...eller nåt...
...iallafall:
Hittade skivan "Here's to Future Days" med Thompson Twins igår...en gammal barndomsfavorit från den tiden när jag inte hade nån skivspelare utan köpte de få album jag hade på kassettband. Kunde alla texterna utantill direkt, vilket kändes lite skrämmande...
Men jag blev omotiverat glad av att lyssna på den iallafall...trots att jag väl inser att den inte är nåt mästerverk direkt och har åldrats extremt dåligt - även om "Lay Your Hands On Me" håller fortfarande!
Här finns också en cover av Beatles "Revolution"...den första varianten av den låten som jag hörde i mitt liv...den variant jag lärde mig texten ifrån...å fan vet om jag inte hörde en version med Michael Jackson också innan jag kom ur min bubbla och fattade att Lennon/McCartny inte skrivit den till Thompson Twins...
Hm...
Men det gick ju bra tillslut iallafall med min musiksmak (tycker jag själv).
Lärde mig förövrigt att lyssna på U2 via Pet Shop Boys version av "Where the Streets Have No Name" också.
Lite sjukt faktiskt...
Men man får se det positiva.
Kanske kan nån som just nu är i min dåvarande bubbla tillslut upptäcka lite riktig musik genom att lyssna på "Blue Lagoon" den här sommaren...

Fast inget kan försvara (och inget bra komma ur) att Denise Lopez gjort en cover på Baltimoras "Tarzan Boy".
Det är bara ondska.

Inga kommentarer: