30 juni 2005

Filmrecension: "Fantastiska Fyran"

Fantastiska Fyran
Tim Story, USA

En rymdresa slutar i katastrof då de fem rymdresenärerna utsätts för stora mängder kosmisk strålning. Väl tillbaka på jorden märker de att deras DNA ändrats väsentligt och de har fått olika typer av superkrafter. Värst är det för Ben Grimm som förvandlas till en gigantisk stenfigur (Big Ben) och lämnas av sin fru, medan Johnny Storm utnyttjar varje sekund av sitt kändisskap som "Facklan" (en kille som kan tända eld på sig själv och flyga). De återstående är Johnnys syster Sue som blir "Invisible Woman" och hennes ex-kille Reed som blir den gummi-armade "Mr Fantastic". Tillsammans blir de tvugna att acceptera sitt öde och arbeta tillsammans för att förgöra den femte medlemmen på rymdresan - Victor von Doom/Dr Doom (som dessutom är ute efter Sue).

Bara att få se filmen två veckor innan den svenska - och en veckan innan den amerikanska(!!) - premiären skulle ju räcka för att imponera på mig så mycket att jag slutar vara objektiv...tack Johan!...men lyckligtvis är det en helt schyst popcornfilm dessutom.
Samma upplägg som de flesta filmer byggda på en serie - personer presenteras, personer råkar ut för någon strålning/bett/händelse, personer får nya krafter att lära sig handskas med, personer bekämpar superskurken, the end. Här är det dock mera underhållning för hela pengen och snittsiga one-liners istället för X-mens grundstory om utanförskap och Spindelmannens "Who am I"-ångest...och visst, jag kan köpa det. Men det blir lite för mycket posering och krystade repliker ibland, och det på bekostnad av att göra karaktärena mera mänskliga och äkta som i tex Spindelmannen - även om de ganska okända tv-skådisarna (Hornblower, Dark Angel, Nip/Tuck, The Shield mfl) inte direkt gör bort sig.
Å andra sidan är det lite skoj med en superhjälte som Facklan som verkligen utnyttjar att han är superhjälte (som man förmodligen själv skulle göra) och går på i bästa docusåpa-anda och raggar brudar. När han dessutom spelas av värsta hunken (Chris Evans) vars kläder ständigt brinner upp så han måste kuta omkring naken (åtminstone på överkroppen)...tja då har jag slutat klaga för länge sedan.

Betyg: 5 schyssta poser av 10 möjliga
.

Filmen på imdb