27 september 2006

Onsdagskortisar

¤ I Kanada råkade TV-bolaget av misstag visa andra episoden av Grey’s Anatomys tredje säsong - istället för den första - förra veckan. Hyfsad förvirring uppstod – men ryktesvis är andra avsnittet (går på amerikansk TV imorgon) ännu bättre än säsongsstarten! Det kommer förmodligen vara kamp varje vecka – och resultatet kommer flitigt rapporteras i amerikansk nöjesmedia – men Shonda Rhimes verkar vilja bita sig fast som USAs mest sedda (iallafall skrivna..."American Idol" lär ju återkomma) program.

¤ Efter en första lyssning känns Sugababes nya singel "Easy" okej. Inte mer. Och jag som vanligen älskar Sugababes. Eller älskade kanske. Innan avhoppen. Men den kanske tar sig – detta är ju året då jag avskytt flera av mina favoritlåtar efter första lyssningen. Och "Easy" hade onekligen en ganska ljuvlig melodislinga gömd någonstans i sig som dök ibland.

¤ "Heroes" blev (som väntat) en framgång när det hade premiär i måndags, och det verkar som om NBC fått sitt eget "Lost". Och nope, jag ska inte försöka skyla över det faktum att jag inte alls gillade piloten av "Heroes" när jag recenserade den - men jag kan helt ärligt säga att efter att ha sett resten av TV-säsongens piloter ("Heroes" var den första jag såg) så framstår den helt klart som den enda som vågar vara lite egen och som sticker ut. Detta trots att den fortfarande är en X-men i "Unbreakable"-kostym. Säkerligen på en svensk kanal nära er inom kort...och förmodligen en av detta årets kommande största succéer och TV-snackisar.

¤ Väldigt trevligt att Göteborg också får ta del av Björn&Bennys musikal succé "Mamma Mia!". Själv bokade jag biljetter till både "Cabaret" och "Singin in the Rain" här i Stockholm igår...och nu verkar det som om man bör gå på Dramaten också!

¤ Därmed inte sagt att "Heroes" debut är i klass med "Desperate Housewives" eller "Lost" 2004. Några sådana succéer har inte amerikansk-TV sett röken av i år – även om ingen gått riktigt dåligt heller. "Heroes" verkar dock vara den enda som lyckats hålla sina tittarsiffror genom hela programmet, medan program som haft initiala framgångar (oftast beroende på att de föregåtts av elefanter som "CSI", "Grey’s Anatomy" eller DH) som "Brothers&Sisters", "Studio60" och "Six Degrees" (i mitt tycke intressanta serier allihop som förtjänar sin publik...speciellt "Stdio 60" som jag ogenerat fördomsfullt känner känns "för smart" för gemene TV-tittare) har tappat massa tittare för varje reklampaus. Inga serier verkar ha lagts ner ännu dock, även om FOX redan lagt "Justice" på avbytarbänken en stund (helt okej för mig...säsongens snyggaste serie kändes bara yta, yta, yta de två avsnitt jag sett) och NBCs kritikerhyllade "Kidnapped" (vars huvudkonkurent "Vanished" jag verkar vara den enda som föredrar) har gått långt sämre än förväntat.

¤ Hade man inte det här redan på känn om Carola under hela årets Melodifestival? Snacka om att hon var med i gen i sista minuten...

¤ CSI:NY var som vanligt snyggt (och hade adderat en brittisk touch enligt rådande ideal – läs Weird Science för mera info) men hade verkligen inte ett av sina starkaste avsnitt som säsongsöppning, och "Gilmore Girls" - som jag såg i morse till min morgongröt...det gäller att planera för att hinna se allt man vill – försökte vara som vanligt, men någonstans kändes det ändå att Amy Sherman-Palladino lämnat sitt livsverk. Lite som en riktigt bra imitation av "Gilmore Girls...men ändå inte samma serie.

¤ På tal om Amy Sherman-Palladino så tänker jag alltid på "Gilmore Girls" (tidigare?) förmåga att alltid helt oförberett kasta in olika popkulturella referenser och blinkningar i dialogen när jag läser Arne Dahl. Nya "Efterskalv" är inget undantag, även om jag fnittrar mest åt och fascineras mest av att Arne Dahls alterego (om nu en pseudonym kan ha ett sådant) Paul Hjelm får en musiksmak som mer och mer verkar påverkad av min föredetta (i bemärkelsen att hon slutat...inte att hon inte längre är en favorit) favoritkollega Foto-Saras musiksmak! Den här gången är det tillexempel bara Radiohead, vilket (om man inte har koll på Foto-Sara) kan kännas hyfsat udda i en bok som är och vill vara väldigt 2005. Själv hoppas jag på att bög-Jon kommer ut och meddelar att han bara lyssnar på Scissor Sisters i nästa bok. Tror fanimej jag ska skicka en skiva!

¤ Skojar du att jag är i riskzonen för det här. Ett tag åt jag dem som man äter godis.

¤ Foto-Sara visar för övrigt just nu sina bilder i fontänen på Centralbadet, Drottninggatan 88 som en del av XPOSEPTEMBER/Definitioner. Spring genast och se!! Jag vet att jag ska.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tja, att sätta upp Mamma Mia på Scandinavium är ju som att sätta upp den på Götaplatsen.
Vem f-n vill se en musikal på Scandinavium?
Det är en kostert och sportarena - musikaler gör sig inte det misnat där... Jag vet, jag har varit på ett antal där och det suger, verkligen.
Så de kan nog skita i att sätta upp den här och så får man satsa på Cirkus istället.

Oswald sa...

Hur klarade ni att läsa den där bloggen innan grabbar - Blogger bröt ihop fullständigt och tre av inläggen kletade ihop sig till ett.
Duktigt!

BB:
De skulle väl försöka dela av hallen och "göra det lite mysigare" eller hur det nu var... Men visst jag håller med dig! Å andra sidan är Circus ganska stort också...och är det någon musikal som kan nå ut i en lokal så är det väl Mamma Mia!
Men i princip håller jag med dig iallafall!
=)
Dessutom ska man ju se den i London (eller annan valfri ort där den spelas på engelska). Så mycket går förlorat i översättningen.

Torpeden:
Oj. Huvudvärk har jag faktiskt aldrig fått av dem. Har nog egentligen aldrig haft några egentliga biverkningar.
Än.
Vad jag vet.

Anonym sa...

Jaja, hon påverkar inte bara min musiksmak, hon påverkar mitt liv. Just Radiohead hade jag dock lyssnat på tidigare. Dock inte 2005. Men lite retro fick man vara 2005 också...

Sen tycker jag att bög-Jon ibland behöver påminnas om att han är bög. Skicka en skiva så skickar jag en bok! (Även om det är lite för sent...)

Oswald sa...

Det är nog bara att jag tänker sara så fort jag hör Radiohead. Vet inte riktigt varför...men så är det. :)

Skivan är på väg - vem kan motstå något sådant? ;)