11 juni 2006

Läget Just Nu - Vecka 24

Bra Saker Just Nu:

"We are the Pipettes" – CD med The Pipettes Ny
Japp. The Pipettes är till och med bättre än sommaren eftersom jag är säker på att de får solen att kännas närvarande även om det regnar. Härligt klyschig mening, va? Jag kom på den själv. Men vad ska jag annars skriva som jag inte redan skrivit här? Kanske att jag förutom för de poppiga sextiotalsarrade låtarna även faller stenhårt för deras superbrittiska dialekter och fantastiska texter om one night stands som inte kan ge dem vad de vill i sängen. Prickar in ungefär allt jag vill få ut av musik. Äkta, refrängbaserat och fräckt som fan.
Sommar Ny
Vi är verkligen inte bortskämda med den här i landet – men desto ljuvligare är det när den kommer. 20-25 grader är min absoluta favorittemperatur (sedan blir jag bara varm och gnäller över att jag inte har någon luftkonditionering) och att sitta på balkongen med en iskall öl, laptopen i knät och inte dö av svett eftersom en ljum sommarbris konstant svalkar mig är det bästa sätt jag skrivit den här listan på någonsin.
"Project Catwalk" Säsong 1 – TV-serie på SkyOne Ny
Fashion has no mercy! Liz Hurley har en långt schysstare catch phrase än sin amerikanska motsvarighet och hon är (kanske smått oväntat trots att jag alltid gillat henne) fullständigt fantastisk som programledare. Verkligen. Ljusår från trista Heidi Klum och utan all präktighet hos Tyra Banks. "Stiff up a little. Remember you are English!" ryter hon när en av fjollorna börjar snyfta efter att precis klarat sig från att bli utslagen. Sammantaget är den engelska varianten lite tuffare (är alla plagg skitfula vinner ingen) än den amerikanska och samtidigt mycket roligare - även om standarden på designerna är något lägre. Precis som i USA blev min favorit tvåa, men här kunde jag helt klart acceptera ettan också. Dessutom utspelade sig alltihopa i London och det fungerar ju alltid hos mig. Dockusåpa när det är som roligast.
"Vindens Skugga" – Carlos Ruiz Zafón 2v
En spännande skröna som är perfekt som sommarläsning. Elaka poliser, godhjärtade luffare och undersköna unga kvinnor trängs i en sorts parallellhistorisk detektivhistoria.
En dag i Solen med Fröken Harrysson på Waldemarsudde Ny
Packa en filt, köp en macka och hoppa på en buss och se vart du hamnar. Ett bra recept för en harmonisk och superskön dag i solen i en stad som är lite främmande för båda. Stockholm är verkligen hur vackert som helst…och dessutom precis runt knuten.
Fika med Moa på Blå Porten Ny
En långpromenad på Djurgården avslutas självklart bäst med Blå Portens bakelsebord.
7Eleven-Latte 2v
Så ofta jag kommer åt!
Mälarpaviljongen Ny
Okej, maten är kanske lite dyr – men stället ligger ju fantastiskt (typ i vattnet) och är perfekt för en hamburgare och en öl eller bara ett glas vin i sommarvärmen.
"Goes Petshopping" – CD med West End Girls Ny
Inte helgjuten, men tillräckligt rolig för att fungera som partystarter inför fredagens Pet Shop Boys konsert!
Lejonet&Björnens Hallon/Lakritsglass Ny
Göteborgs stolthet är nog godaste glassen även i Stockholm.

Tveksamma Saker Just Nu:

Fotbolls-VM
Skojar du att det står och väger mellan fiasko och succé just nu (med lutning åt det förstnämnda). Det vackra vädret lurade alla att vi hade en repris på sommaren 94 framför oss…men verkligheten ville istället vilja kasta oss tillbaka till 1990. På nästa veckas lista så vet vi. Kanske.
"Under the Iron Sea" – CD med Keane
Jag kom på att om man bortser från Scissor Sisters kommande skiva i september så var Keanes nya den jag väntade på mest i år – och ur det perspektivet är den en besvikelse. Samtidigt kan man inte bortse ifrån att de fått till en del trivsamma bitar den här gången också.

Dåliga Saker Just Nu

Sverige – Trinidad&Tobago 0-0
WHAT?? Festen kom av sig helt. Ölen fastnade i vrångstrupen och de som skulle bli våra VM-hjältar lämnade utbuade planen i Dortmund, strax före att deras förbundskapten tyckte de spelat en bra match och bara glömt att göra mål. Nu gäller det fanimej på torsdag!
Solbränna
Alltså inte den där lite friska bruna tonen som huden antar efter lagom med sol och frisk luft… Nä, jag menar den där illröda ilskna brännan som uppkommer när man slarvat med solskyddet och som gör att man inte kan duscha eller sova och ser ut som en tomat i pannan.
Jobba
Jag är sjukt trött på det just nu. Och det blir absolut inte lättare (eller roligare) av att solen skiner ute från en himmel med samma procent moln som mitt företags genomsnittliga löneökning.
Inte-Gå-Ut-Ångest
Helt idiotisk form av ångest som är så typisk mig... Men jag känner mig helt misslyckad när jag inte varit ute på hela helgen trots att jag varit i Stockholm (och haft jättetrevligt på dagarna). Typ som om jag missat min blivande man eller alla skojiga nya bekantskaper jag kunde träffat. Idiotiskt? Jag vet. Men väldigt jag.

Ungefär så just nu.

5 kommentarer:

Aronson sa...

Ett par synpunkter:

1. Första matchen i fotbolls-VM 1994 slutade också oavgjort: 2-2 mot Kamerun...

2. Lejonet & Björnen är okej, men har du testat Djurgårdsglass? Jäklig god! Liksom glassen från Kungsholmens glassfabrik (tror jag den heter) på Pipersgatan.

Oswald sa...

1. Sant. Vi får hoppas Paraguay blir vårt Ryssland då...

2. Nope. Har inte testat någon av dem. Har sett Djurgårdsglassen (men tyckt den haft lite småtråkiga smaker) i affären...men Lejonet & Björnen har ju en liten setimental effekt på någon som bott i Göteborg i tolv år. =)
Däremot är det ruskigt mycket lättare att få tag i Lejonet&Björnen glass i Stockholm än i Göteborg.

Anonym sa...

1994:
Kamerun ansågs vara ett bra lag (dock i osäker form). Sverige gjorde mål. Vi hade inga upphaussade "super swedes", lagsammanhållning och 100% kämpande à la IFK Göteborg var receptet. Glenn klippte sönder kalsonger.

2006:
Trinidad är VM:s sämsta lag. Sverige gjorde inga mål. När spelarna inte slåss med varandra på träningen gör de teatraliska gester mot varandra. Ljungberg gör reklam för kalsonger.

Men jag har trots allt lite hopp kvar. Det största orosmolnet är inställningen. Detta har jag terroriserat min omgivning med senaste månaderna:
"Som man tränar spelar man." Träningarna inför VM och framför allt träningsmatcherna har visat en lojhet och oengagemang. Det går inte att bara trycka på knappen...nu är det på allvar små ben, spring nu och gör allt i matchtempo istället.

/WBTS

Anonym sa...

Borde inte deklarationsavdrag/skatteåterbäring har kämpat sig in på listan denna vecka?

/F2 - Oswalds personliga deklarationskonsult :-)

Oswald sa...

Det var tajt om platserna denna veckan. ;)
Men alla skivor, glassar och fikor är ju så att säga ett reultat av det...så indirekt så.
=)