Visar inlägg med etikett LottaPåLiseberg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett LottaPåLiseberg. Visa alla inlägg

08 juni 2009

Allsången vs Lotta på Liseberg

Jag är verkligen ingen allsångsfantast - faktum är att jag aldrig, aldrig förstått hajpen kring Lundin på Skansen. Jag har hellre aldrig varit på Liseberg trots Lotta Engbergs hysteriska lokala succé där de senaste åren.

I år blir det holmgång i Sveriges bredaste TV-kanaler och här är några urval av artisterna:

Hos Lotta på Liseberg:

Lasse Berghagen, Charlotte Perrelli, Sven-Bertil Taube, Sanna Nielsen, Salem Al-Fakir, Thorleifs, Kikki Danielsson, Niklas Strömstedt, Christer Sjögren, Ola Svensson, Jessica Andersson, Sarah Dawn Finer, Agnes, Sonja Aldén, Sven-Erik Magnusson, Shirley Clamp, Paul Potts, Lasse Holm, Scotts, Molly Sandén, Siw Malmqvist, Arja Saijonmaa, Sandra Dahlberg och Bobbysocks.

Hmmm. Är det bara jag som tycker det luktar väldigt, väldigt mycket bred-schlager om det där startfältet? Hon har ju lovat att fortsätta med att ha olika teman varje vecka, men jag trodde ju inte det skulle bli "Vi som vunnit en musiktävling" resp. "Vi som kommit tvåa i en musiktävling" osv

Hos Lundin på Skansen:

A Camp, Malena Ernman, Lisa Ekdahl, Johan Palm, Ann-Louise Hanson, Caroline af Ugglas, John ME, Claes Eriksson, Anne-Lie Rydé & Lotta Ramel, Magnus Uggla, Rolandz, Alexander Rybak, Larz Kristerz, Elisabeth Andreassen, Pauline, Anna Book, Lars Vegas Trio, Lili & Susie, Wille Crafoord, Magnus Carlsson, Jack Vreeswijk, After Dark, Timo Räisänen, Toralf och Teresia från Glada Hudik Teatern, H.E.A.T. Markus Krunegård, Björn Skifs och Bosse Larsson.

De har grävt lika långt ned i artistkistan som Björkman tvingas göra varje år numera: Toralf och Teresia från Glada Hudik Teatern? Claes Ericsson? Wille Crafoord? Lars Vegas Trio? Anna Book?? De där namnen känns mera desperata än ett nymfomant homo på ett nazistkonvent.

Nä, avd säger man? Jag vill inte verka överdrivet lokalpatriotisk som blivande Göteborgare igen, men som den gamle schlagerräv jag är så vinner nog Lotta på knock (trots att Lundin kanske har några mer creddiga/intressanta namn som Timo och John ME som jag egentligen skulle vilja se mest).

Troligast är dock att jag gör något annat än ser på TV istället.