29 december 2011

Oswald Awards 2011 - ÅRETS FILMPRISER

I år, tyvärr precis som kommande år, så krockar Göteborgs Filmfestival med första schlagerveckan, dvs jag kunde inte alls se så mycket fantastisk film som jag brukar under GFF 2011. Så här blev det i alla fall.

[ÅRETS FILM (DRAMA)]

1. Dogtooth
Årets mest märkliga film visade sig också bli den bästa. Historien om de tre barnen som är instängda i ett eget universum av sina föräldrar (och har egna ord för allt) som man bara får lämna när ens hörntänder trillar ut är extremt udda, väldigt bisarr, otäck, klump-i-magen-skapande, blodig - och märkligt nog samtidigt väldigt rolig. Här ges inga tydliga svar, här finns inga Hollywoodska förklaringar eller berättarknep, men det är samtidigt långt, långtifrån den typ av högtravande, uppblåsta, konstfilmiga sömnpiller som jag har så svårt för. En filmupplevelse som känns och stannar kvar. Och därför årets bästa.

2. Melancholia
Första akten är en lite ojämn von Triersk festen, där en av de stora behållningarna för undertecknad var miljöerna på Tjolöholms slott där mitt företag firade jul fem år runt Millennieskiftet, som är snygg och välspelad men inte berör mig speciellt. Andra akten, med en storspelande Charlotte Gainsbourg livrädd att förlora sitt liv och sina barn och med en briljant uppgiven Kirsten Dunst - är däremot årets bästa filmhalvlek. Så vackert. Så jobbigt. Så oerhört bra. Lars von Triers bästa stund sedan Breaking the Waves.

3. Black Swan
Starkt om galenskap och fysiska gränser med en suverän Natalie Portman och mäktiga biroller.

4. Bridesmades
Lärde förhoppningsvis inte bara Hollywood att tjejer är roligare än killar, utan också att även en romantisk komedi måste ha ett vettigt manus. Det räcker inte bara med Heigl/Anistons namn på ett kontrakt! Årets roligaste.

5. Super 8
J.J. Abrams plockar upp Steven Spielbergs stafettpinne och tar mig med på ett ungdomsboksäventyr jag inte upplevt på bio sedan Goonies och Indiana Jones glansdagar på åttiotalet.

6. Let Me In
7. Drive
8. 127 Hours
9. Abel
10. X-Men: First Class

Nästan: The Fighter, Apflickorna, NiceVille, Kongen av Bastøy, Chatroom, The Kings Speech, Flickorna från Dagenham, The Troll Hunter

Inga kommentarer: