05 december 2011

Läget Just Nu - Vecka 1149






"Winterland" – Julkonsert med Sarah Dawn Finer Ny
Ni har såklart redan läst alla de fantastiska recensionerna som den här julkonserten har fått, och jag kan bara skriva under på allt ni läst. Det här är verkligen inte någon Disney-jul eller några skivbolagspaketerade B-artister som gör vilken musikstil som helst i tomteluva bara för att ha råd med paket till barnen. Det här är en superb sångerska som med enkel scenografi (ett gäng apsnygga glödlampor i taket, en stjärnhimmel i fonden och snyggt ljus), ett bra band (jag är verkligen en kille som i stort sett aldrig bryr mig om musiker, men här märks det att de får artisten att växa och må bra, vilket gör att jag kan köpa några omotiverade solon) och med personligt mellansnack och låtar som riktar in sig på vemod och på berättande texter, får dig att känna otrolig julstämning på ett sätt du kanske inte brukar upp leva. Stoct tack till världens bästa Sarah för att jag fick komma!
Barhäng med Bard Ny
Jag älskar att hänga med Alexander, dricka lite (eller alldeles för mycket) vin och bara prata popmusik och skvallra tills nattspårvagnarna slutat gå. Vi gör det alldeles alldeles för sällan, men det är lika vansinnigt roligt varje gång.
Schlagerfiaskos julkalender Ny
Jag älskade adventskalendrar som liten, var i stort sett besatt, och kunde ha typ tjugofyra olika kalendrar att öppna tjugofyra olika luckor på. Jag gjorde dessutom en massa egna till min sister, så mnär jag då ser en så här söt liten idé utmärkt genomförd av min vän David "Schlagerfiasko" Jørgensen så hmnar den såklart på den här listan.
Julbord med Jobbet Ny
Jag blev äckligt mätt, maten var okej (kalkonen var grym men köttbullarna oätliga, etc) och underhållningen under all kritik – men sammantaget är det ändå alltid en kul kväll när hela företaget drar på julbord. Frågan är ju dock om inte den där fördrinken och de där mandlarna hemma hos A-K innan var bäst på hela kvällen, dock!?
"Pepparkaka & (riktig opastöriserad) blåmögelost" 2v
Fortfarande något av det absolut godaste just nu. Standardförrätt till mitt och FFs fredagsfrosseri tillsammans med årets godaste glöggnyhet (Ripas Chili-variant).
"Life's too Short" – Ny komediserie på BBC Ny
Efter de två första delarna så tycker jag kanske inte att Gervais & Merchants nya komedi (som är en fejk-dokumentär i The Kashardians-stil med Warwick Davis i huvudrollen som sig själv) håller varken the Office eller Extras-klass, men där finns samtidigt stunder som gör det omöjligt för någon med min humor att placera den någon annanstans på den här listan än på den gröna delen.
Laleh 4v
iTunes topplista talar för sig själv den här veckan. Är det inte Laleh som gör covers av andra artister är det andra artister som gör covers av laleh-låtar eller Lalehs låtar i original. Snacka om årets comeback!
Crème Fraiche Gourmet Syltad rödlök och timjan Ny
Fantastisk att ha i en pasta. Bara så ni vet. Och dess syskon från Skånemejerierna är inte dumma de heller. Ett behagligt komplement till Arlas smaksatta crème fraicher, för oss som inte orkar smaksätta saker själva.
"Live Tomorrow" – Laleh-cover av Lena Ph Ny
Jo, jag tyckte också att E-types versiona v Snö var kul (även om jag dyrkar originalet) men det var ju Lenas elektrodisco-variant på lalehs megahit som jag köpte direkt när den släpptes.
"West Side Story" Musikal på GöteborsOperanNy
Jag har sett den klassiska filmen någon gång i forntiden, men faktum är att jag faktiskt aldrig sett en scenuppsättning av det som kallats världens bästa musikal. Förrän nu. Och ska man fråga mitt sällskap så var det kanske inte den bästa uppsättningen att börja med… Översättningen är förfärlig ("from cradle to the grave" översätts med "från knull till mull", regin förvirrande (i ena stunden är det studenspex och femtiotalsbuskis – i nästa skriker de "ta henne på FITTAN!") och Maria alldeles för gammal. Så varför gröna delen på listan? Tja, dels för att det var en väldigt trevlig och dels för att inte ens de där omständigheterna kan ta ifrån den här musikalen sina fantastiska hits nästan rakt igenom.





"I Hate My Teenage Daughter" – Ny komediserie på Fox
Ännu en so-so amerikansk sitcom i det gamla formatet med burkade skratt, där idén med två hunsade tonårsmammor som var nördar när de växte upp, men som nu fått två populära tonårsdöttrar som driver dem till vansinne, dock är helt okej, och skådespelarna rätt trivsamma. Inget jag kommer följa, men som jag förmodligen skulle låta vara på en bakisförmiddag på TV3.
"Tjuvarnas jul" – Julkalender 2011
Jag har sett två avsnitt, och på dessa verkar det som om SVT lyckats riktigt, riktigt bra i år. Snygg, spännande barn-TV. Men som sagt. Jag är varken ett barn eller har sett mer än totalt 25 minuter – så vad vet jag?
"Nyårsquizen 2012"
Jag älskar att pyssla med den om kvällarna just nu. Det behöver ju inte betyda att den blir en succé dock.






Övermättnad
Att vara proppmätt på en stor sallad från Picadeli på lunchen är INGET mot att vara nästan febrig av att ha ätit tre omgångar på ett gigantiskt svenskt julbord. Köttsvettningar galore. Aldrig mer!
Reklamen i CityVille
OK, jag vet att ni inte spelar CityVille (då skulle ni addat mig för längesedan och det har ni inte gjort) men hade ni gjort det hade ni också retat er något fruktansvärt på att det numera, så fort man öppnar spelet, dyker upp två (!?) automatstartande (!?) exakt likadana (!?) reklamfilmer varenda gång. Mer än lovligt irriterande.
"Eric Saade Vol2" – Ny skiva med Eric Saade
Nä, det där var väl inte så roligt va? Och övertydliga omskrivningar av analsex känns väl väldigt, väldigt 2003 eller?
Facebook i iPhonen
Är det någon som minns om det någonsin har fungerat? Det känns lika avlägset som Kalla Kriget just nu.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: