30 december 2011

ÅRET 2011

Då var vi där.
Årets sista dag.
Hur har ert år varit?
Mitt har återigen varit lite för bekvämt.

För inte bytte jag jobb eller stad under 2011 som jag hade planerat. Man kan säga att 2001 var ett långt bättre "ta tag i saker"-år än dess tio år äldre syskon.
Men tråkigt hade jag inte.

Första halvan var som vanligt en väldig massa Melodifestival. Schlagerbloggen bytte adress och växte något enormt vad gällde läsare. Själva festivalen var ett fiasko (Andra Chansen blev den riktiga finalen) förutom när det gällde att hitta rätt vinnare, men festerna var lika legendariska som vanligt.

Mot slutet blev dock min lägenhet invaderad av en råtta i en månad, och så nära botten har jag nog aldrig varit rent personligt. Ett riktigt mörker. Hade jag inte haft Fredrik och ett gäng andra polare så hade jag förmodligen gått under i magkatarr och stress.

Till slut tog det helvetet slut och istället drog jag, FF och A&A till London för några underbara dagar med sol, shopping, Kylie i O2 - och en ny bästis somgjorde entré under en helt magisk pint-fylld Londondag som aldrig ville ta slut.

David hade dykt upp under schlagerveckan i Stockholm, men den där dagen i London tog det klickade vi på riktigt, och sedan lärde vi känna varandra över Twitter och Facebook, vilket kulminerade i besök för honom & Paul i Göteborg under sommaren och för oss i London under hösten. Att man fortfarande kan hitta vänner man funkar så bra med är verkligen en av anledningarna att leva. Jag tvekar inte att kalla honom en av mina bästa polare numera - och då hade jag ingen aning om vem han var för bara 365 dagar sedan.

Efter London och Påsk så hamnade jag så småningom i Düsseldorf, för en vecka med drinkar, oräkneliga fester, mängder av nytt folk från Europas alla hörn och Eurovision. Det var länge osäkert om vi skulle kunna åka, men när bloggen tog fart under MF gav QX klartecken...och jäklar vilken tur. När jag tänker tillbaka på 2011 i framtiden kommer de där dagarna utan tvekan vara det jag minns bäst. För någon som aldrig varit i väg på det där bisarra kollot som kallas ESC så är det förmodligen svårt att förstå magin i det, men Düsseldorf var i alla fall den perfekta platsen för det här som förmodligen är det riktiga EuroPride. Tack, R, K och N! Tuttskak på den!

Strax efter Tyskland hann jag med att vara bestman på min bästa väninna Marias bröllop. En suverän helg, ett galet trevligt bröllop och dessutom en hel hög med gamla vänner. Årets mysigaste.

Sen blev det två bögfestivaler. En särledes lyckad i Göteborg som jag minns för oräkneliga timmar i solen vid Hakets öltält och sena nätter på Haket med Markus och Jenny Silver...och en lite mindre lyckad i Stockholm där parken var fruktansvärd, festerna tråkiga - men backstageområdet platsen att vara på och vår Pridevagn paradens största och snyggaste (och mest schlagertäta).

Sen blev det höst och för andra året en jobbig, men samtidsigt fantastiskt rolig, juryvecka på SVT för att plocka ut nästa års Melodifestivalbidrag. Allt är ju hemligt fortfarande - men ifjol vid den här tiden satt jag och längtade efter att få spela Popular, In the Club, Try Again, Enemy och alla andtra favoriter. Om ett år kanske jag berättar vilka jag längtar efter nu...

Jag hann också med Barcelona ännu en gång till i år. Och ännu en Londonresa med Järntrean. Och så köpte jag äntligen en platt-TV och kastade ut den där 36" tjock-TVn som tog upp halva vardagsrummet. Och den fula skinnsoffan.


Under hösten växte också beslutet fram att låta den här bloggen vila ett tag. Lugn. Det kommer nog en sista lista som blir den riktiga svansången, och kanske kan jag inte hålla mig borta då och då. Men det blir inga mer veckolistor 2011. Lusten är borta. Bloggandet hos Schlagerprofilerna är så mycket roligare och det är SÅ jag vill ha det. Så kanske är detta den sista årslistan? Eller så har jag en annan blogg om ett år? Vem vet?

Jag tror 2012 blir toppen. Om inte så hoppas jag vi slipper flera hemskheter som Utöya och jordbävningen i Japan. Att Europas länder slutar rasa ihop ekonomiskt och att den arabiska våren mynnar ut i något bra och stabilt. Och så hoppas jag på flera sköna artister som Adele och bättre amerikanska TV-serier. Och att jag får ett friskt syskonbarn till som åtminstone är hälften så charmigt som min ögonsten till dess storebror är.

Lite så.

Men först ska jag fira in det nya året rejält, för första gången någonsin i min egen lägenhet, med några av mina absolut bästa och närmaste vänner.

Först kommer här en sammanfattning av hela året liknande den jag och mina vänner kommer göra vid middagen ikväll, därefter mina vanliga årliga Oswald Awards för musik, TV, film och övrigt.

Då rullar vi upp ridån och tar fram tacktalen!


GOTT NYTT 2011 ALLA BLOGGLÄSARE!



Årets Svensk: Håkan Juholt
Årets Kvinna: Adele
Årets Man: Charlie Sheen
Årets Homo 1: Anton Hysén
Årets Homo 2: Kajsa Bergqvist
Årets TV-program: The Good Wife
Årets Svenska TV-program: Total Blackout
Årets Nya TV-program 1: Shameless (Våren)
Årets Nya TV-program 2: Homeland (Hösten)
Årets TV-person: Måns Zelmerlöw
Årets TV-trend: Mys-TV
Årets Skiva: "21" m Adele (Mera info här!)
Årets Svenska Skiva: "Oh Alright" m Le Kid (Mera info här!)
Årets Låt: "Someone Like You" m Adele
Årets Schlager: "Popular" m Erik Saade
Årets Landsplåga: "Om Sanningen Ska Fram" – Eric Amarillo
Årets Dans: Total Blackout-Limbon
Årets Artist: Veronica Maggio
Årets Film: Dogtooth
Årets Animerade Film: Tintins Äventyr – Enhörningens Hemlighet
Årets Dokumentärfilm: Hot Coffee
Årets Spel 1: WordFeud (ALLA spelade det)
Årets Spel 2: CityVille (JAG spelade det alldeles för mycket)
Årets Bok 1: Det du inte såg av Patrik Sjöberg
Årets Bok 2: Jag är Zlatan av Zlatan
Årets Bok 3: Cirkeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgrenberg
Årets Scen: Kylie i O2
Årets Hunk 1: Ryan Gosling
Årets Hunk 2: Le Kid-Jonas ("den nya Le Kiden")
Årets Babe: Pippa Middleton
Årets Pryl: Sony KDL55NX810 3D (Äntligen en riktig TV!)
Årets Företag: Carema
Årets Färg: Neger (en färg enligt Sverigedemokraterna)
Årets Par 1: Prins William & Kate
Årets Par 2: Gnutte & Nina i America-videon
Årets Par 3: Spotify & Facebook
Årets Duo 1: Jedward

Årets Duo 2: Sophia Grace & Rosie Grace



Årets Stad 1: Tokyo (dominerade vårens nyheter)
Årets Stad 2: Düsseldorf (bästa tio dagarna någonsin?)
Årets Stad 3: London (vårresan var magisk – höstresan var dyr)
Årets A-Friend-In-London-1: David
Årets A-Friend-In-London-2: A Friend in London
Årets Katastrof: Jordbävning i Japan
Årets Resa: Düsseldorf med KRANK
Årets Resa 2: London med Fredrik & A&A
Årets Djur: Råttan i min lägenhet
Årets Skämt: Skådespeleri eller äkta kan kvitta. Det här var kul i vilket fall.



Årets Idrott: Omröstningskväll
Årets Lag: Damlandslaget i fotboll
Årets Idrottsperson: Patrick Sjöberg (från buse till barnbeskyddare över en natt)
Årets Fest: Veckan i Düsseldorf i allmänhet och "Den Ryska festen" i synnerhet
Årets Fest 2: HBTQ-festivalen
Årets Plagg: Onepiece
Årets Comeback 1: Sverige i ESC
Årets Comeback 2: Jenny Silver
Årets Comeback 3: Laleh
Årets Besvikelse: Melodifestivalfinalen
Årets Besvikelse 2: Anticimex
Årets Händelse 1: Jordbävning & tsunami i Japan
Årets Händelse 2: Bomben i Oslo & massakern på Utöya
Årets Dummaste: Schlagerröstarna i Melodifestivalen
Årets Snyggaste: Beyonces framträdande på Billboard Music Awards
Årets Fulaste: Pär Johansson, Glada Hudik-grundaren som snodde alla miljonerna själv.
Årets Jobbigaste 1: Vintern som aldrig tog slut. Snö och kallt till april.
Årets Jobbigaste 2: Juryarbetet i Melodifestivalen är alltid långt mycket jobbigare än man minns det. Kul. Som fan. Men jobbigt på flera sätt.
Årets Överraskning: Kanye West på Yaki-Da
Årets Trend (global): Revolution i arabländer
Årets Trend (lokal): Omröstningskvällar
Årets Favorit: Frukost på "…and the Bakery"
Årets Godaste 1: Mörsjö Deli Tunnbrödschips
Årets Godaste 2: Dumplings på FangYuan Shi Wu
Årets Äckligaste: Råttor i lägenheten i Kålltorp
Årets Nykomling: Adele
Årets Mest Saknade: En riktig Pridepark
Årets Mest Saknade 2: Amy Winehouse
Årets Mest Saknade 3: Smör (tydligen)
Årets Äntligen: Sverige vinner en delfinal i ESC och hamnar sen på pallen.
Årets Roligaste 1: Düsseldorf-veckan
Årets Roligaste 2: Bridesmaids
Årets Tråkigaste: Peter Stormare i Melodifestivalen
Årets Citat: "Winning!" – Charlie Sheen
Årets Fenomen: Post-it-krig

1 kommentar:

FF sa...

Fantastisk lista! Nu fick jag inspiration för "Årets"...