29 augusti 2011

Läget Just Nu - Vecka 1135




Celebrity Big Brother UK 2v
Jag har blivit helt besatt av årets brittiska kändis-Big Brother. Märkligt nog kan tyckas, för det finns få format som jag verkligen avskytt så som just Big Brother (mycket på grund av de fullständigt genomusla svenska varianterna som bara går ut på att få hjärndöda idioter att ligga med varandra). Det här är dock något helt annat. Jag ska erkänna att jag började kolla på grund av Jedward (som här får visa att det verkligen inte en akt de spelar, uatn att de är precis sådär hyperenergiska som två tonåringar som fastnat i femåråldern i verkligheten) och på grund av brittiska vänner – men nu är jag helt betagen i hela högen och spelet emellan dem. Bästa stunden i helgen? Amy Childs tvingad att smyga in Shakespeare-citat i sin dagliga konversation… Alla avsnitt finns (helt lagligt) HÄR!



"Lucky Star" – Ny singel med Gravitonas Ny
En fullständig recension kunde ni läsa i helgen, men självklart måste Gravitonas kommande Empire-of-the-Sun-hyllning även ligga högt på veckans lista. Så här bra har ni aldrig hört dem tidigare. Äntligen en radiohit i Sverige också?
"The X-Factor 2011" Ny
Andra veckan var långt bättre än den första. Större överraskningar, fler finalkandidater och flera personer som kan smyga upp som stora publikfavoriter och rakt igenom en skäönare ton och klippning. Musikvalet var superbt som vanligt (alltså inte låtarna som deltagarna väljer, utan musiken i bakgrunden) och – inte att förglömma – min uppkoppling var lysande vilket gjorde själva tittandet till en fest! Men visst, uttagningarna är väldigt enformiga (den där sista vändan då juryn ska säga ja eller nej efter att ha stått upp och jublat är ju mer än onödig) och visst längtar vi till judges houses då Beyonce ska göra nya juryfavoriten Kelly Rowland sällskap…men samtidigt är det bara så underbart att det är igång igen och verkar vara en bra årgång. Tyvärr blockar X-Factor inbäddningen av sina klipp på YouTube (why, oh, why??) men ska ni se lite kul saker från i lördags så sök på Derry Mensah, Craig Colton, The Keys och Johnny Robinson…och så självklart utropstecknet Misha Bryan. Som ni också får här.



Wordfeud 2v
Snart tror jag inte jag känner någon med en smartphone som inte spelar den här Alfapet-varianten. Mig hittar ni som oswaldspopcorn. Kom och försök slå mig!
"Bobby Fischer Against The World" HBO dokumentär Ny
Ännu en bra dokumentär – om än inte i Hot Coffee-klass – från den amerikanska kabelkanalen. Här handlar det om tidernas bästa schackspelare Bobby Ficher, en man som gjorde att schackspelandet exploderade världen över men som föll offer för sin egen intelligens när ingen kunde få hans hjärna att sluta tänka och tänka och tänka. Att han dessutom ligger till grund för musikalen Chess är ju en kul bieffekt för den Björn&Benny-frälste. Kolla upp!



"Big Brother’s Bit on the Side" Ny
Big Brothers uppföljningsprogram som sänds varje dag efter det riktiga programmet är (precis som Xtra Factor är när liveshowerna börjar) en sådan där underbar lågbudget-TVproduktion som britterna klarar av att göra allra bäst och som är ett måste när man älskar huvudshowen. Bästa första veckan? Självklart att se Pete Burns i fantastiska outfits kommentera alltihopa.
"Afterwork på Manana" Ny
Att träffa F2, snygg-Erik och Dubbel-E för en massa tapas på alltid lika billiga Manana och skölja ned dem med alldeles för mycket öl är något vi gör alldeles, alldeles för sällan!
"Echoes" – Album med Will Young Ny
Jag kan inte skriva alltför mycket om vad jag tycker om den här skivan, eftersom ni ska läsa det i nya QX som dyker upp i veckan istället. Men jag kan ju i alla fall säga att ni absolut bör lyssna på den här veckans Englandsetta på Spotify och om ni missat sensommarens kanske bästa låt så har ni den här igen. Amazing.



Hemlagad pizza Ny
Fortfarande väldigt gott, speciellt om man använder Sarah Lees pizzakit med röksmakig tomatsås. Mums.
Rosévin Ny
Kan vi få ett sista hurra innan säsongen är helt över? HURRA!





"Svenska Hollywoodfruar" - TV3-såpa
Jamen jag VET att jag inte borde titta på det här. Det var kul för två år sedan. Typ. Och allting blir bara mer och mer konstruerat, spelat och forcerat. Men vad hjälper det… jag kollar ju ändå. Hjälp!
Nya projekt
Det är en hel del roliga saker på gång i höst, men jag vågar såklart inte ta ut något i förskott…






"True Talent" – Talangsåpa på TV3
Jo, jag älskar juryn – kul sammansättning, bra artister – och många av deltagarna är duktiga - men resten är för mig totalt ointressant. Allvarligt, HUR många gånger kan den där speakerrösten dra reglerna? Och sen ändå – när det komemr till kritan – ha en alldeles ny frikortsregel i fickan när någon (för en gångs skull) åker ut? Zzzz. Och alla överdrivna personöden? Mobbad, deppig, skadat knä, arbetslös… men hej och hå. Vi fattar att det här ska vara feelgood-TV i motsats till Idol men wtf. Och främst av allt: hur kan man så skamlöst sno en idé? Allvarligt trean, det här ÄR The Voice. Gör som andra och betala för original istället.
"15 minuter fame & Avatar" – Nya låtar med Eric Amarillo
Amarillos skiva kan ni läsa en recension av i nya QX som finns ute på onsdag, men låt mig säga så här. Hade inte texterna till de här två låtarna funnits med på skivan så hade den där recensionen haft ett helt annat betyg och en helt annan inriktning.
Sömnbrist & Semesterfetma
Två saker som bara känns så sjukt onödiga just nu och som får mig att känna mig så galet obekväm.

Ungefär så just nu.

1 kommentar:

Anonym sa...

Helt rätt om Celeb BB, helt underbar upplaga.

Min favorit, dock, är Amy - The Only Way Is Essex är något helt fantastiskt i all TVs doku-historik, och hon har verkligen vuxit i mina ögon.

Lucien är söt o fin, Paddy fights all the prejudices, and Jedward will probably walk away with the whole caboodle.

But for my money, I really dig Amy.

/Pedro