18 juli 2011

Läget Just Nu - Vecka 1129




Semester 2011 Ny
Äntligen! Nej, jag har inga långa resor planerade (jag föredrar att resa på våren och hösten och stanna i Sverige när det är som vackrast på sommaren) och det blir bara tre veckor (de ska ju åkas på schlagerturné i vår igen) – men OJ vad jag längtat efter att slippa gå till jobbet eller ha saker planerade ett bra tag nu! Tidigare låg ju bloggen i dvala under sommaren…men det gör den ju alltid numera så det behöver jag knappast skriva…men nu kanske jag äntligen får lite tid att sköta om den sitället? Eller så dricker jag bara rosé och läser böcker. Vi får se. Jag tänker inte planera något!
"Project Runway Australia" – Säsong 3 Ny
OK. Jag är efter två avsnitt inte helt nöjd med att de bytt ut både programledare och jury inför nya omgången av den australienska varianten av min favorit-reality, men det är samtidigt en fröjd att få lite nya avsnitt serverade igen av det här formatet (originalet drar igång om någon vecka) och castingen verkar lika lyckad som vanligt. Dessutom sa de "frock" efter typ tre minuter i avsnitt ett - kan man annat än älska det här då? Nä.
"Födelsedagsfest hos Andreas" Ny
Kombinationen trevliga vänner (att R spontanbesökte under helgen var fantastiskt), Andreas mat och A&As balkong går liksom inte att toppa på något sätt. Lika grymt varje gång, och en fin start på min semester.
"Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2" – Film av David Yates Ny
Jag älskar böckerna om Harry Potter - de är fortfarande små fantasifulla mästerverk i sin genre och absolut värda all den hype som omger dem - medan jag varit väldigt kallsinnig till flera av filmatiseringarna. Skådespelarna har konstant varit lysande, men mycket av Rowlings fantasifullhet som gjorde böckerna så fantastiska försvann helt enkelt i de CGI-fyllda filmerna. Lyckligtvis är de avslutande åttonde filmen en av de bästa, självklart mycket på grund av historien i sig (det är ju tex för att den tredje boken är den bästa som också gjorde det till en lysande film - inte bara att Alfonso Cuarón är en bra regissör), men också för ett rappt tempo, en behaglig längd och för koncentrationen kring de tre huvudkaraktärerna i allmänhet och Harry Potter i synnerhet. Att sen Maggis Smith och Alan Rickman är de som verkligen glänser är en annan sak, det hör liksom till. En av sommarens bästa popcornstunder - men läs böckerna först.
"GB Grädglass Nogger" Ny
Kanske den godaste glass i lågprissortimentet (nä, få saker slår de bästa sorterna av Ben & Jerry's och Hägendaaz) jag smakat på år och da'r. GBs nya id'e om att göra "paketglass" av sina pinn-favoriter är genial, och även om Päronsplitt var helt okej också, så är det den här som jag blev helt besatt av. Mums!
"Around the Sun" – Skiva med Monarchy Ny
Le Kid, The Sound of Arrows och fram till nu) Monarchy. Där har ni de tre grupper vars debutskivor det känns som jag väntat längts på. Någonsin. När de här två - oftast maskprydda - herrarna nu äntligen släpper sin debutskiva känns det därför lite som jag hört hälften av alla spår tidigare (de sex första spåren fanns redan i min iPod) och det är lätt att initialt bli besviken på att de återstående nio (inklusive tre bonusspår) inte riktigt håller samma fantastiska klass hit-mässigt. Nog för att det är bra, av de "nya" spåren gillar jag speciellt tangovibbiga Jealous Guy och softa Floating Cars, och det är bedårande vackert producerat rakt igenom, men skivan är inte riktigt den explosion av elektrokarameller som jag hoppats efter att ha hört spår som Maybe I'm Crazy och I Won't Let Go. Fortfarande absolut värd att köpa, dock.
"Heart Skips a Beat" – Ny singel med Olly Murs Ny
Jag har alltid gillat Olly sedan hans andraplats i X-Factor (eller egentligen sedan hans grymma show i liveshow nummer två den säsongen) men det här kan vara den första av hans singlar som jag verkligen, verkligen gillar. Olly goes Robbie Williams och refrängen is to die for.



"Teen Wolf" - Ny dramaserie på MTV Åt
Jag hade den här TV-uppdateringen av åttiotalsfilmen på listan efter att ha sett piloten, men nu efter sex avsnitt är det helt klart dags att plocka upp den igen och utnämna den till sommaren stora TV-överraskning och guilty pleasure. Det är svårt att riktigt pin-pointa vad det är som jag tycker så mycket om med den här serien – grundstommen är en ganska standard tonårsserie med övernaturliga inslag a’ la’ Vampire Diaries och händelseförloppet är det knappast Mad Men-klass på heller – men den är helt enkelt en sådan där lyckträff av perfekt casting och ett manus som flyter helt smärtfritt trots sina ganska begränsade ramar (en kille har blivit varulv vilket han försöker dölja för sina polare samtidigt som deras stad härjas av varulven som en gång bet honom) som gör den till alldeles förträfflig TV-underhållning varje vecka. Rekommenderas varmt (och den lär återkomma när det blir dags för Oswald Awards till vintern).
Sony KDL55NX810 3D 3v
Jag är fortfarande besatt av min nya TV. När R hälsade på i helgen tillbringade vi ungefär varenda ledig stund framför den. Och jag känner nån form av begär att hela tiden köpa hem nya BlueRay-filmer till den... Kommer sakna den mest av allt i Göteborg nu när jag ger mig ut på min lilla semesterturné.
"Plants vs. Zombies" – Förra årets bästa spel 5v
Jag. Kan. Inte. Sluta. Spela. Detta. Varvet. Heller. Just nu är jag besatt av de nya minispelen. Helt sjukt kul. Det här och CityVille är spel jag MÅSTE lägga ned på semestern. Annars kommer det ta alldeles för mycket av min tid...





Google +
Det är ganska kul att dra folk till cirklar och se när de snurrar dit...men jag är inte riktigt säker på varför jag ska ge mig in i ännu ett socialt nätverk om det inte har större fördelar än så... Det kanske kommer?





Skitväder på semestern
Inte roligat alls. Nu har jag ju äntligen lite tid för sol!
SJ
Som jag lovade förra veckan. Hur svårt kan det vara att boka en biljett? SJ är verkligen företaget som man inte kan köpa något av - och om man efter två timmar får igenom sitt köp...företaget man alltid kan räkna med blir försenat, bryter ihop, kör enkelspårigt eller ersätts med buss.


Ungefär så just nu.

1 kommentar:

Anonym sa...

Aldrig något mikropop längre:(, synd.