04 juli 2011

Läget Just Nu - Vecka 1127




Sony KDL55NX810 3D Ny
Sicken succé! Min sprillans nya 55”s TV visade sig vara precis så lagom stor (nej, det ÄR inte speciellt enormt när man väl får hem den i ett normalt vardagsrum) som jag hoppats, och efter ännu en ommöblering (den mest radikala sedan jag flyttade in i lägenheten) med hjälp av FF – TACK! - så känns det äntligen som mitt vardagsrum lämnat 90-talet (nej, vi nämner inte den extra, beige skinnsoffan som blev kvar när snubben innan flyttade och som måste ut i sommar, eller det faktumet att min soffa fortfarande är mina föräldrars avlagda) och min nätter har sedan i torsdags tillbringats framför min kristallklara bild, ett helt gäng BlueRay-filmer och mina typ 80 nya kanaler. Amazing.
Where the Action Is 2011 Ny
Målet var att twittra live från Slottsskogens första festival i år, men det gick ju sådär. Sen kom jobbet och stoppade att det ens blev en sammanställning här i bloggen också (det kanske kommer så småningom) men jag kan väl åtminstone nämna att vädret var fantastiskt (nästan lite för bra), sällskapet grymt (men i övrigt var folket flera snäpp osexigare än på WOW), The Ark mer taggade än på länge, serenades och Paolo Nutini trevliga överraskningar, Glasvegas lite sluddrigt, Brandon Flowers riktigt bra och Coldplay gjorde en arenakonsert fast i festival/parkmiljö. Men nu längtar jag till WOW.
"True Blood" – Säsong 4 Ny
OK. Första avsnittet var kanske inte det bästa någonsin – det var väldigt många trådar som skulle dras igång samtidigt…lite sovrande hade kanske inte skadat – men det här är utan tvekan en av mina absoluta favoritserier och ett av de få TV-program jag verkligen kan komma på mig själv att längta efter. Nu väntar tretton härliga veckor!
Andreas Lasange Ny
Om någon frågade mina vänner hur man lätatst imponerar på mig, så skulle de nog svara: Laga lasagne till honom! För medan jag fortfarande äter bitar av fredriks mega-batch förrförra veckan till lunch varannan dag, fixade vår alldeles egen kock sin variant till mig i lördags. I kombination med sol-på-balkong och en låda rosévin är det ungefär precis det jag kräver av en lördag.
"Öl med Jesper" Ny
Varje schlagerturné lär jag känna nya fantastiska människor, och ett av årets fynd var Jesper. Efter WTAI hann vi äntligen ses över en öl (även om saker verkade stänga framför våra ögon hela tiden och vi typ blev utstädade när vi väl satt oss ned) och det var precis lika trevligt på sommaren som på vintern.
"Måns på Skansen" Ny
Måns Zelmerlöw är en av de mest fantastiskt trevliga människor jag mött under mina år i Melodifestivals-cirkusen, och det är oerhört roligt att se med vilken fantastisk proffsighet han tog över SVTs sommar-flaggskepp. Bara det att ett program där folk ska sjunga har en programledare som kan sjunga är ju nice. (När hörde man Stockholm i mitt hjärta på riktigt i det programmet senast? Lasse Berghagens tid?) OK. Jag tycker fortfarande allsångsprogram är skittrist. Inte min påse alls. Och artisterna känns mer än lovligt sömniga den här sommaren också. Men, men. Har jag inget annat för mig kan jag åtminstone njuta av fantastiska Stockholmsbilder. Och numera av Måns.
"Plants vs. Zombies" – Förra årets bästa spel 3v
Jag. Kan. Inte. Sluta. Spela. Detta. Varvet. Heller. Just nu är jag besatt av de nya minispelen. Helt sjukt kul.
Comhem-tjejen på Elgiganten Ny
När blev ni någonsin positivt överraskade i er relation med Comhem senast? Aldrig? Precis. Så var det för mig med. Jag bävade för att ta tag i digital-TV-beställandet nu när TVn anlänt, efter att ha rasat i timmar tillsammans med Comhems urusla kundtjänst för en dryg vecka sedan. Lyckligtvis kan man då gå in på ställen som Elgiganten och hitta en alldeles liten egen Comhem-hörna med fantastiskt trevlig personal som löser precis allting åt dig. Det gjorde jag. Och det blev så bra att det får en alldeles egen listplats.
"The Graham Norton Show" Åt
Det finns ingen bättre talkshow än denna i min värld. Sista programmet för säsongen var grabbigt men precis lika roligt som tidigare. Jag kommer sakna det rejält under sommaren.
"Louie" – Säsong 2 2v
Veckans roligaste från och med nu och under hela sommaren?





"Weeds" – Säsong 7
Det har fortfarande sina stunder, och jag älskade alla scener som utspelades i danmark, men det är verkligen inte alls så roligt eller fyndigt eller bitskt som i de tidiga säsongerna längre.
"RuPauls DragU" – Säsong 2
Missbar slask-TV som funkar i bakgrunden när man gör annat, men som nog inte tål någon hårdare granskning av innehåll, underhållningsvärde eller värderingar.





SVTs Nöjespanelstrong>
Varför ha en panel som diskuterar nöje och som samtidigt verkar så uppenbart ointresserad av det? SVT har en Sportpanel där deltagarna (i alla fall inför mig som inte är så sportintresserad) verkar brinna för det de pratar om på ett seriöst sätt och deras Kulturpanel är ju insatt och diskuterar även de sina ämnen med ett enormt intresse och allvar i botten. Varför måste då nöje diskuteras lite distansierat. Gärna med några meningslösa egoskämt av Kjell Ericsson eller nån sarkastisk ramsa från Jessica Gerdin om hur hemskt det är med olika företeelser från Allsång via Idol och stadsfestivaler till Eurovision Song Contest? Om det nu ska finnas en panel för ett ämne, förtjänar då inte detta ämne att diskuteras seriöst? Jag förstår det inte.
Luftfuktighet 99%
Värme är skönt, men jag är inte riktigt kompis med den där otroliga luftfuktigheten som gör en svettig i samma stund man kliver ur duschen.

Ungefär så just nu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kära Oswald, jag kan inte hitta en länk till världens bästa schlagersajt Schlagerfiasko...

Oswald sa...

Fixed! :)
Sorry for that. ;)