27 juni 2011

Läget Just Nu - Vecka 1126




Midsommar 2011 Ny
Efter en vädermässigt tveksam start (och trots att jag efter fem sekunder på plats hann knäcka sönder mina solglasögon) blev det här till slut en lika fantastisk midsommar som det brukar bli i mina Chlamersvänners sällskap. Traditionsenlig sill-lunch, grill på kvällen, massa öl i solen, fantastiska barn (jag träffar underbara Elsa & Mackan alldeles för sällan – de är verkligen fantastiska batterier för psyket att hänga med) jordgubbar i massor, skitsnack och drinkar. Amazing as always. Tack alla inblandade.
Midsommarskivan 2011 Ny
Jag är alldeles för kass på självskryt så nu tar jag tillfället i akt: jag tycker fanimej att Midsommarskivan blev hur bra som helst i år Att den sedan inte funkade alls på min midsommarfest, mina heteropolare lyssnade på den tre varv och bad mig sedan sätta på den här listan istället som sedan gick hela kvällen, ser jag bara som ett tecken på att min musiksmak förändrats sedan 90-talet och att jag kanske riktade den lite mera mot mina everyday elektro/schlagerbesatta homopolare än barnfamiljer. Och det är jag helt okej med. Vad tyckte ni?
"Louie" – Säsong 2 Ny
En av förra årets absolut roligaste sitcoms är tillbaka, och ska man döma av första avsnittet så är Louis CKs "otroligt mycket mer icke politiskt korrekta Seinfelt för 2010-talet" precis lika rolig och svart den här säsongen (även om man fick ha ljudet på mute när hans inseminerade syrra skrek och skrek och skrek hela episode så typ mina grannar började banka i väggen innan ljudet försvann). Har ni inte upptäck denna serie än är det verkligen dags nu.
FFs Lasange Ny
Jag har berättat om den innan, men det är en maträtt som förmodligen alltid kommer ha en plats på listan de veckor jag fått den i magen. Jag fattar inte hur han gör, men det är balnd det godaste som finns (men så är jag som katten Gustaf vad gäller lasange också).
"Plants vs. Zombies" – Förra årets bästa spel 2v
Jag. Kan. Inte. Sluta. Spela. Detta. Varvet. Heller. Just nu är jag besatt av de nya minispelen. Helt sjukt kul.
"Circuital" – CD med My Morning Jacket Ny
En av årets mest hajpade plattor, men trots att favoritrecensenter som Mackan Larsson tokhyllat skivan, är det först nu jag kollat upp den…och jag älskar den. Inte alls den där typen av småjobbig skäggrock som annars är den musikstil som brukar tokhajpas nu för tiden (och som jag oftast kan tycka är okej och förstå hajpen kring men sällan ta till mig). Det här är helt enkelt bara bra pop/rockplatta som friskt blandar influenser från allt möjligt bra (själv får jag vibbar av bra sjuttiotalsrock och nittiotalsbritpop – men mina referensramar är ganska snäva i de här genrerna får jag erkänna) till en enda stor 10 spår lång härlighet. Kolla upp på Spotify.
"Spontanvin med Hilda & Emil" Ny
Spontanvin är det bästa och får man det i sällskap med allra bästa fröken Harrysson och hennes nygamla, men ack så snygga och trevliga, PV så är det såklart ännu bättre. Mera sådant!
"Tangled" – Disneyfilm av Nathan Greno & Byron Howard. Ny
Disney går tillbaka till sagoberättandet och uppdaterar sagan om Rapunzel (ni vet hon med det långa håret i tornet) till 2010-talet med en rätt tuff prinsessa, en tjuv som romantiskt intresse och en elak, men härligt bitsk, styvmorsa som skurk. Addera till det ett gäng roliga djur (hästen är grym) och några showstoppers till låtar (Alan Menken kanske inte är i samma storform som under 90-talet, men I Have a Dream-numret bland massa skurkar på en krog är helt genialt – mim-skurken är fantastisk) och ni har en av de bästa Disney-filmerna utanför Pixar-lablen på väldigt, väldigt länge. Bra hyrtips för den som inte räds lite sockersött.
Nya solglasögon Ny
Hade tänkt köpa innan jag knäcke sönder de gamla, men nu blev det akut. Ville ha tunna färgglada bågar, vilket det blev. Gula. Och jag älskar dem.
"Vänner Säsong 8-9" Ny
Kanske en märklig TV-serie att stoppa på listan, men faktum är att jag sedan länge avfärdat de flesta Vänner-säsonger utom de två första som hafsigt skrivna och småkasst spelade. Det har jag tagit tillbaka nu. Visst, Chandler är en skugga av sitt forna jag och Ross och Monica har förvandlats till karikatyrer, plus en lite obkväm aura av påtvingade sexanspelningar ligger som en våt filt över ungefär vartenda avsnitt i någon av de olika historierna, MEN Phoebe och (framförallt) Joey var kanske aldrig så bra som här och Jennifer Aniston visar gång på gång varför hon var den stora stjärnan med en makalös tajming. Några av historierna är dessutom långt mycket bättre än jag minns dem. Tål att ses om. Även om råttorna åt upp boxen DVDerna låg i.





"Eric Saade Volume 1" – CD med Eric Saade
Jag lovar att försöka få till en riktigt recension av den här skivan under veckan, antingen här eller hos Schlagerprofilerna (eller i båda bloggarna), men så länge kan ni till exempel läsa Johans recension som ligger ganska när vad ni kommer få läsa av mig. Det här är nånstans en helt okej skiva, i varje fall om man vunnit Melodifestivalen och vill släppa något för att dansa en sommar och bli såld på landets bensinmackar. Om man däremot har ambition att bli en ny Justin (Timberlake eller Bieber – välj själv) för att hänga på det faktum att man var den stora sensationen i ett program med 300 miljoner tittare, well, då är jag inte lika säker. Här finns trevliga anslag, och Eric har starquality så han kan gödsla med det, men att en sådan här tun, trist och gammal-luktande produktion får släppas av en utlandssatsande svensk artist 2011 är faktiskt en skam. Men mer om det senare.
"Sony KDL55NX810 3D" – Ny TV
Jag hoppas att jag får anledning att återkomma till det här spontana köpet av ny TV (eftersom min 34” tjock-TV lagt av 13 år gammal) när den levererats, och att den då hamnar på den gröna delen av listan. Har lite magknip över det får jag erkänna, men jag hoppas jag valde rätt. Trots att det inte blev en Samsung.





ComHems Support
Efter två försök och massa telefontid: ”- Nä, det är inte modemets fel att ditt trådlösa bredband inte fungerar, det är din dators. Du får ta det med datorsupport! ”- Men vi har tre datorer här, och två telefoner, och ingen fungerar” ”- Det kvittar, det är din dator” ”- Hur då?” ”Det vet jag inte för det är en Mac och jag kan inte Mac. Hade du haft en PC så… Men nu får du ringa datorsupport. Jag kan inte hjälpe dig” ”- Eh” ”- Hej då” En timme senare – utan att ha rört datorn – kom bredbandet igång igen. Till alla datorer och telefoner. Idiot.
Jordgubbar som smakar vatten
Allvarligt? Vad är det med jordgubbar nuförtiden? Förr smakade ju alltid svenska bär sött och gott, men numera är de minst lika vattniga och smaklösa som belgiska och holländska och spanska och whatever om man har otur. Bah. Jag vill ha riktiga jordgubbar den här tiden på året!
Höstväder i juni
I skrivande stund ser det ju ut att ha styrt upp sig lite, men vad var det där för period efter högsommarvärmen runt nationaldagen? Kändes som höstlov.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: