26 april 2011

Läget Just Nu - Vecka 1117




Påskledigheten 2011 Ny
Veckans etta måste bara bli en samlingspost för de där fyra-och-en-halva genomsköna dagarna som just tagit slut. Att vädret lyckades träffa så rätt precis under vårens längsta ledighet får väl ses som ett litet under i sig, och på ett personligt plan hann jag med allt (och lite till) som jag ville göra. Nu behåller jag gärna den där solen ett bra tag till, by the way!
Moas mösexa/svenhippa/sexmössa Ny
Jag vet egentligen inte vad det heter när ett gäng grabbar ordnar en könsmixad festlighet för en tjej som ska gifta sig…men vem bryr sig om namn när det blev en skön dag med mycket skratt, sol och alkohol – och på toppen Andreas goda mat. Lyckat!
"Om Sanningen Ska Fram" – Ny singel med Eric AmarilloNy
Jag har fortfarande bara hört det där dryga tvåminutersklippet som jag la ut i bloggen förra måndagen, men HUR bra är inte det? Fantastisk låt där The Attic-arvet skiner igenom sådär alldeles lagom fantastiskt och så strösslat med en småsnuskig refräng som sitter som en smäck…och på det: Klockspel. ALLA riktigt bra låtar har klockspel. En av årets bästa låtar hittills.



"Cirkeln" – Ny bok av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren 2v
Jag borde helt klart ta mig tid och plita ned en "riktig" recension av den här sköna ungdomsboken vid tillfälle nu när jag läst ut den, men så länge får det räcka med ännu en bekräftelse på att den är bra och att det är vårens lästips för er som älskar ungdomsserier på CW fast vill ha dem i litterär form som omväxling.
Påsklunch med Järntrean Ny
En fantastisk påsktradition där jag får skämmas för all framtid för att ha lagt sordin på 2011-varianten med en gigantisk bakfylla. Hilda och Fredrik gjorde dock sitt bästa för att pigga upp mig med vin, öl och fantastisk mat. Tack!
"Ode to the Bouncer" - Ny singel med Studio Killers Ny
Det bästa med den här låten är inte att Kylie älskar den eller att den förtjänar att bli en av sommarens stora hits. Nope, det absolut bästa är att den är en av de första låtar som försöker låta som eurodiscon gjorde på nittiotalet och verkligen lyckas i den här enorma vågen av 90-talsretro som sköljt över oss ett tag nu.



"Anthon Bergs Mandelägg" & "Bountykolor" Ny
Jag är egentligen inte mycket för smågodis. Jag har en massa svagheter och älskar en massa onyttigheter – men smågodis är inte en av dem. Det betyder inte att jag kan motstå allt, dock, och den här påsken var det främst sådana där små Bounty förpackade som Twist-kolor (via jobbet) och Anthon Bergs helt makalöst goda madelägg (skyll på ICAs erbjudande) som var de stora fällorna. MUMS!
"Satan i Gatan" – Ny skiva med Veronica Maggio Ny
Försommaren 2011 kommer utan tvekan tillhöra Veronica Maggio. Den här skivan är nämligen full av små snygga och svala popsoulkarameller, där jag fler än en gång tänker på Orup och Scocco. Det känns somrigt, hitigt och pastellfärgat och det är roligt hur Maggio tagit några av de största klyschor som finns till sina titlar och sedan fyllt låtarna med charmigt innehåll långt från de banaliteter man kanske vanligen väntar sig av låtar som heter typ "Vi kommer alltid ha Paris". Bäst? Jag är ju väldigt svag för kommande singeln Välkommen Hem och för Inga Kläder men här finns inget jag direkt vill vara utan heller. En skön överraskning för undertecknad. Hela recensionen här.
"Scream 4" – Film av Wes Craven Ny
Den första Scream-filmen är fortfarande en av de häftigaste bioupplevelser jag haft. Ingen förväntade sig att se skräck på bio då (det var en "hemlig film"-visning och fram till dess hade skräck varit lika dött som porrfilm på bio) och folk var som galna i stolarna. Dessutom var Kevin Williamsons manus med alla meta-referenser något helt nytt och fräscht på sin tid. Well. Femton år senare (och tre filmer senare) så fungerar det faktiskt hyfsat ännu en gång. Nu snackas det om alla skräck-remakes som gjorts de senaste åren, om tortyrporren i SAW-filmerna och så slaktas ett gäng ungdomar ytterligare en gång. Bäst är Courtney Cox (som har alldeles för liten roll och borde fått mer utrymme framför träiga Neve Campbells Sidney) som glänser och några snygga metavändningar mot slutet. Jag är inte superimponerad som av första (och i viss mån andra) filmen, det är helt enkelt lite för mycket "vi-har-sett-det-förut" över historien, men man får det man betalar för och sammanlagt är Screams återkomst till biograferna en svag trea. Men nu räcker det, va?
"The Black Out" – Nytt program på Kanal 5 2v
Nu är det bekräftat: det här är ett väldigt roligt program som höll i flera avsnitt än en.





"Game of Thrones" – Ny serie på HBO
Det var ju ett sådant enormt förhandsbuzz på den här fantasyserien så kanske var mina förväntningar alldeles för höga. Det hade ju snackats om en Sagan Om Ringen för TV (med Sean Bean i huvudrollen inte minst) och TV-dramatik a' la' Mad Men fast med svärd och orcher-monster. Well, säger jag… Resultatet var snyggt och kändes påkostat, och de första minuterna lovade verkligen en hel massa, men sedan blev det tungrott, snackigt och väldigt, väldigt mycket alla-fördomar-jag-har-om-fantasy-på-TV. Typ Xena med bättre budget och skådisar. Självklart ska jag ge det flera chanser – jag kommer säkert se båda säsongerna minst – men efter piloten är jag inte alls så mycket på tåget som jag hoppats att jag skulle vara.





Dåligt med blogguppdateringar
Jag vet. Jag borde skämmas. Men det finns så mycket annat man ska hinna…
"NittiLeaks" – Nytt Filip&Fredrik-program
Fortfarande en besvikelse vad gäller programform. Klippen är ace, dock.
Ledighetsextrakilon
Jag är expert på att "unna mig" saker. En magkatarr innan Düsseldorf lär behövas.


Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: