03 april 2011

Läget Just Nu - Vecka 1114




Råttfritt i lägenheten Ny
Jag vågar knappt skriva något för att inte jinxa det, men nu är det två veckor sedan det var gnagare i min lägenhet, och bara det är fanimej värt en förstaplats här.
Rosévin Ny
Jag var så galet trött på rosévin efter förra sommaren att jag svor på att det var sista gången jag hoppade på den där 00-talstrenden och i fortsättningen skulle det bli en återgång till klassikerna som rödvin, öl och glada rom & vodkadrinkar och på sommaren skulle det bara vara Pimms. Well, det höll typ en vinter, för nu när det börjat blåsa varma vindar, snön är borta och Göteborg fått sina första doser av lätta vårregn så sitter jag där med mina rosa låfdor (helgens fynd var Portal da Águia (2524)) och mina dito flaskor (2009an av Mulderbosch var ju favoriten ifjol (men jag har inte testat årets) och nya Les Lauzeraies (2724) funkade däremot utmärkt) igen...och det är hur bra som helst.
"Everybody Dance" - Ny låt med Gravitons vs Roma Kenga Ny
Gravitonas gör inte så mycket väsen av sig i Sverige (mer än i min iPod och här i bloggen kanske, jag älskar ju dem) men de ligger topp trettio på amerikanska danslistan och likt alla tidigare Alexander Bard-projekt spelas de flitigt i Ryssland. Nästa singel i det stora landet i öster är den här bitterljuva Duran Duran-möter-James-Bond-möter-ABBA-möter-Army of Lovers-discon som jag fallit för handlöst. Verserna är verkligen popmusic gold. Den kommer dessutom att, som vanligt när Bard är inblandad, dyka upp i en mängd olika mixar, varav den ni kan lyssna på här har mixat av bandets duettpartner i låten, ryssen Roma Kenga.
Gårdschips Peppar & Havssalt Ny
Jag trodde jag köpte rotfruktschips, men det visade sig istället vara olika sorters (och olika färger på) potatis, rejält kryddade med svartpeppar och precis lagom tjocka och salta, och förmodligen de godaste chips jag ätit på år och da'r. Ser ni dem så hugg direkt. Ni kommer inte ändra er!
"Eurovisionkväll hos A&A" Ny
Tack vare fantastiska Kris så fick jag äntligen alla årets ESC-låtar på DVD (och eftersom skivan släpptes parallellt fick jag även tag i "de riktiga" versionerna av alla låtarna) så jag kunde samla mina närmaste Göteborgspolare för mat (Andreas såklart - mums), vin coh 43 låtar... Mycket är verkligen blekt i år, men där finns fynd från Tyskland, Estland, Bosnien, Ungerna och Azerbaijdzan och när vi väl kommer till Dusseldorf ska jag kunna (och ha åsikter om) alla som ett rinnande vatten. En trevlig kväll blev det i alla fall! Och det lär dyka upp ESC-låtar på den här sidan framöver. Var så säkra.
Abbas Tonfisk Xpress Thai Röd Currysås Ny
Jag är ju storkonsument av Abbas färdiga tonfisksåser (jag har alldeles för lite tid för att laga mat hemma på kvällarna (plus att jag tycker det är skittråkigt) och här kokar man bara lite pasta/bulgur medan man duschar på morgonen å sen har man en lunch – genialt, nyttigt och gott) men jag får erkänna att jag blivit lite trött på de enda två sorter de haft ett tag nu. Lyckligtvis har de nu adderat den här thaivarianten med röd curry och den är verkligen svingod. Mitt tips för alla oss matlatmaskar i vår!
"Anklagad" – Ny serie på SVT Ny
Serien gick i Storbritannien ifjol och har skräpat på min dator sedan dess. Nu när SVT börjat sända avsnitten (i "fel" ordning, btw) så tog jag tag i min krage och plöjde igenom en del av dem – och det är riktigt bra! Helt separat avsnitt med det gemensamt att huvudpersonen i varje står anklagad för ett brott. Kolla upp!
Gilles Mini Dubbla Chokladflarn Ny
Jag är inte mycket för kakor. Kanelbullar är väl okej, men annars hoppar jag med lätthet kakor om de dyker upp på halvtvåfikat på jobbet. En svaghet har jag dock. Havrekakor – och speciellt chokladdoppade sådana. Nu har Gilles gjort en minivariant (tänk macaroon-storlek) där man dessutom slänger i väg nån krona till välgörenhet för varje påse och givetvis är jag storkonsument. Mums!
Zetas lådvin Montepulciano d'Abruzzo Ny
Mycket vin på listan den här veckan... Jag är inte allergisk mot något (förutom penicillin, men det är en annan historia) men på senare år har jag börjat få röda, skumma utslag av kraftiga rödviner. Inte så kul och inte så snyggt. Det finns dock undantag – som det här superschysta ekologiska lådvinet kan jag dricka floder av och inte få några andra besvär än de man vanligen får när man dricker floder av rödvin. Hurra!
"BlueBloods" – Säsong 1 Åt
Jag är verkligen väldigt förtjust i den här blandningen av polisserie och Brothers&Sisters-såpa. Castingen är utmärkt, fallen varje vecka är lagom kluriga och engagerande och det hela känns snäppet bättre skrivet än det mesta i genren just nu. Kolla upp på TV4.






"Mildred Pierce" – Ny miniserie på HBO
Todd Haynes (mannen bakom Far from Heaven, Velvet Goldmine och I'm Not There (Dylan-filmen jag fortfarande hatar)) har gjort miniserie i fem delar av James M. Cains roman (som 1945 blev långfilm och genererade en huvudrolls-Oscar till Joan Crawford) om den frånskilda hemmafrun Mildred som i depressionens trettiotals-USA tvingas hantaera dålig ekonomi, en nystartad affärsverksamhet, en stor sorg och en egoistisk, underklasshatande dotter. Efter två sända avsnitt är jag inte helsåld på den ganska långsamma storyn, men jag misstänker att det finns potential för den här serien att skutta upp till listans gröna del när min favorit Evan Rachel Woods tar över som dottern Veda i kommande avsnitt. Tillsvidare får det räcka, och det räcker en bra bit, med en fantastisk Kate Winslet (hur bra är hon inte den kvinnan) i huvudrollen och med namn som Melissa Leo, Hope Davids och Guy Pearce i birollerna, för att jag ska fortsätta följa, och se fram emot, resterande tre delar. Räkna med Emmy-regn i höst!
"Being Human" – Säsong 3
Har tillslut sett igenom hela tredje säsongen av min brittiska favorit-scifi, och även om det inte var lika fängslande som de två första säsongerna, och även om jag inte är så nöjd med slutet/cliffhangern med tanke på vad det innebär för framtiden, så är det ändå fortfarande en skön idé och en suveränt catsad serie som jag absolut tänker fortsätta följa under den redan greenlightade säsong fyra.
"The Borgias" – Ny serie på Showtime
Har egentligen alla förutsättningar och ingredienser för att bli en ny The Tudors (som ju gick på samma kanal tidigare) - men manuset av Neil Jordan är lite träigare, skådespelarna lite fulare och alltihopa något mera krystat och tungrott i pilotavsnittet än vad det någonsin var i The Tudors. Visst, historiskt sett är det samma såpaförvanskning av sanningen som jag älskar och jag kommer förmodligen fortsätta titta, men det måste nog lyfta sig ett par snäpp för jag ska bli väldigt entusiastisk och för de ska ens vara i närheten av Oswald Awards i vinter.






"Body of Proof" – Ny serie på ABC
Jag gillar Dana Delaney (ni vet hon den femte Desperate Housewifen som blev lesbisk) och har inget emot ännu en polis/rättsläkare-serie med lite schysta fall…men den här serien om en neurokirurg som fått sadla om till kriminalfallslösande rättsläkare är bara FÖR dum och dåligt skriven för att jag (någon?) ska kunna köpa den. Allvarligt, liksom? HUR många klyschor får plats på 42 minuter? HUR klumpig får introduktionen av seriens karaktärer vara? HUR krystad får en karaktärs bakgrund vara? Och upplösningen… Där Delaneys karaktär likt en östrogenfylld variant av Poirot mitt på gatan börjar hojta ut teorier och avslöja mördaren inför häpna poliser. Skrattretande! …och självklart blev första avsnittet en tittarsuccé som skåpade ut (så orimligt mycket mer överlägsna) The Good Wife i en annan kanal. För sån är världen. Suck.
Flygrädsla
Precis när min mage börjt hämta sig från stresen att ha råttor i lägenheten som ingen vet vart de kommer ifrån är det dags att stänga in sig i en smal ståltub 10000 meter upp i luften. Rysligt.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: