28 mars 2011

Läget Just Nu - Vecka 1113




Vår Ny
Ljusa morgnar och kvällar. Fem plusgrader. Morgonpromenader utan snö och is. Sopade gator utan en gnutta is. Sol. Lunchpromenader. Uteserveringar som börjat byggas. Sneakers. Finns det en härligare årstid? Eller i alla fall någon som ger en lika mycket glädje när den kommer? I helgen var det dessutom grillpremiär hemma hos fantastiska J&K - och jag hoppas det blir ännu mera sådant framöver. Hurra! Och ja. Jag ignorerar snön som föll igår.
Myskväll med Järntrean Ny
Hemlagad pizza, mängder av våfflor, rödvin, några avsnitt av Sex and the City... Saker som kan förgylla vilken fredagskväll som helst. Adderar man dessutom mina två favoriter FF och Fröken Harrysson samt det faktum att det var första tillfället som jag fick "ta tillbaka min lägenhet" från råttorna så har man en topplacering på den här listan.
"Face Off" – Ännu en realitytävling Ny
Grundidén är det numera inarbetade "Project Runway-konceptet" (Top Chef, Top Design, Shear Genius, Top Chef Deserts, Work of Art etc etc) med ett gäng duktiga människor inom sitt område, en pristävling och en utslagstävling i varje program och en jury på tre personer som slänger ut någon mot slutet med en catchphrase. Här är det Hollywoods sminkörer/mask-fixare som tävlar och grenarna är allt från att fixa snygg skäggväxt på modellerna till att komma på en egen alien eller filmskurk eller byta kön på ett par som ska gifta sig. Sjukt roligt och deltagarnma är såklart svinduktiga. Alla avsnitt "går att hitta" på nätet, eftersom detta gick tidigare i år men tappades bort av undertecknad på grund av schlagercirkusen.
"Sara Lee Pizza Kit BBQ" Ny
Jag är storförbrukare av Sara Lees Pizzakit på helgerna, eftersom jag är för lat för att göra egen deg, men tycker det är godare och nyttigare att göra egen pizza istället för att köpa färdig. Nu har detta blivit ännu godare och roligare, för det senaste kitet i familjen har en härligt röksmakande tomatsås som färgar hela den färdiga pizzan och gör den riktigt, riktigt mumsig. Rekommenderas varmt.
"Make Me, Break Me" – Ny singel med Vanbot Ny
Svenska Ester och hennes personlighet Vanessa/Vanbot är bland det bästa nytillskottet jag hört på den svenska elektropopscenen i år. Singeln spelade jag för er i torsdags, och den finns på Spotify, men jag kan skvallra om att det finns mera guldkorn på kommande skivan! Jag verkligen tokälskar den flod av duktiga, svenska elektroinfluerade tjejer som väller över oss just nu…
"Boom Boom Boom" – Singel med Firefox AK Ny
…och där suveräna Andrea Kellerman och hennes projekt Firefox AK är en annan. Hade sånär som missat den här fantastiska singeln som finns att lyssna på på Spotify om inte Fredrik tipsat. Tack! Försöker ta igen det för allt vad jag kan just nu.
"Nordic Water Prize" – Ny Ben&Jerrys-smak Ny
Jag berättade ju om den nya choklad/kokos-smaken förra veckan, och den är god, men det är den här som är vårens vinnare vad gäller nya glassmaker. Mums!
"RuPauls Dragrace" – Säsong 3 Åt
Det brukade vara min och Ronnys stora guilty pleasure under schlagerturnén, men av olika anledningar slarvade vi bort det lite i år. Helt okej, för nu kan jag ju plöja alla avsnitt jag missat i en följd istället. Fortfarande fantastisk slask-TV. När får vi en svensk version med Rickard Engfors i spetsen?
Frukost på "...and the Bakery" 3v
Helgfrukosten (bara öppet på lördagar) är ju den riktiga guldgruvan, men deras nybakade-bröd-med-pålägg, kaffe, juice och yoghurt med bär och fröer för 59 spänn på vardagarna är inte illa heller. Stamhak numera efter min tid som spontanboende i Vasastan.
OLWs Ugnsbakade Sourcream/Dill-chips Ny
Jag brukar hata sourcreamchips. Jag är ingen större fan av dillchips. Men när de kombineras på OLWs lite tjockare (och godarte) ugnsbakade chips så faller jag handlöst. Fantastiskt gott! Mina nya favoritchips tillsammans med vinägervarianter, grill- och vickningschips.





"Salt" – Film av Phillip Noyce
OK, den här dubbelagenthistorien med Angelina Jolie som rysk superspion är kanske lite för snårig för sitt eget bästa och jag hade nog surat om jag betalt biobiljettpengar för den. Som actionbakisfilm en söndag skulle jag nog ändå ge den en tvåa och en plats på den gula delen av den här listan.




Råttinvasionen 2011
Jag kan verkligen inte lova att aldrig nämna den igen här i bloggen, men jag lovar att jag försöker verkligen lägga den där historien bakom mig nu! Men FAN vad vidrigt det var… Och nu FÅR den bara inte komma tillbaka.
Magkatarr
Jag vill dricka, förlåt, hälla i mig rödvin! Och äta fet mat! Inte dricka blåbärssoppa och undvika kaffe.


Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: