21 mars 2011

Läget Just Nu - Vecka 1111-1112

Förra veckan var första veckan på jag-vet-inte-hur-många-år som jag inte hade kraft eller ork att skriva någonlista. Därför kommer det en extralång här idag som kombinerar de två sista veckorna, och som därför fortfarande är kvar lite i det schlagerland många av er säkert redan försöker förtränga…




Schlagerprofilerna
6v

Vi gick verkligen i mål med flaggan i topp, med över 100 000 läsare under hela resan, och med samma entusiasm ända in i kaklet. Inte illa med tanke på hur besvikna vi varit, men å andra sidan blev ju resultatet precis som det skulle tillslut: kampen stod emellan Eric och Danny och Eric vann. Precis som vi trott hela tiden. Fast Love Generation skulle såklart varit trea och Silver och Le Kid skulle ha varit i final, och och och men men men... Äsch. Nu stänger vi det locket, laddar om batterierna och hoppas läsarna hänger med oss till Düsseldorf i maj i tio dagar!
Fredrik 3v
Min klippa i det kaos som för närvarande kallas mitt liv.
Ronny Ny
Vi börjar mer och mer växa ihop, och att vi klarade sex veckor i år utan ett enda rejält sammanbrott ser jag som ännu ett tecken på att vi nsart är så mycket bröder man kan bli utan vara släkt.
"Femme Fatale" – Ny skiva med Britney Spears Ny
Jag har ju hamnat sorgligt långt efter vad gäller musik utanför MF de här senaste veckorna – i år mer än någonsin – men Britney har jag lite koll på eftersom det ska dyka upp en recension av hennes kommande skiva i QX snart. Jag kan väl därför inte hosta ut några regelrätta betyg här och nu, men låt mig säga att det räcker med låtar som I Wanna Go, Gasoline, Trip to Your Heart och Criminal för att komma så här högt på den här listan hur helheten än låter.
"Se Melodifestivalfinal med Alexander Bard" Ny
En upplevelse som är få förunnat, men som jag verkligen önskar att alla fick testa. Att se MF-finalen med den gode vännen Bard är verkligen hur kul som helst, och mannen är verkligen en dröm för Idoljuryjobbet. Jobbigt bara att man måste börja följa fyrans småtråkiga format igen till hösten… Vad hände med X-factor?
Stadshusfest Ny
Kommunfesten i Stockholm brukade alltid vara årets besvikelse på MF-turnén, men sedan Stockholm tog tag i det förra året och placerade partyt i Gyllene Salen så har det istället blivit en av de snyggaste och bästa på hela resan. I år var Nobelkandelabrerna framställda (för första gången utanför den festen), vinet kallt, torrt och gratis och sällskapet mycket trevligt. Längtar redan till nästa år.
"Popular" – MF-vinnare med Eric Saade Åt
Klart att vinnaren ska få plats på den här listan. Speciellt som jag spelat den så sjukt många gånger på min iPod sedan den vann att jag skulle få skämmas om någon kollade upp det. Fredrik Kempe är aldrig bättre än när han låter precis så här. Nu måste det fanimej gå vägen!
Ny smaker på Philadelphia Specials Ny
Jag är en stor konsument av Philadelphiaost (som jag använder istället för matfett på mackor) och nu har det kommit två nya riktigt goda smaker av deras overprized variant "specials". Den ena smakar rostad vitlök och är verkligen en dröm för den som inte väjer för att lukta lite vitlök efter frukost, medan den andra kallas Mediterranean och smakar åt aubergin-hållet. Båda rekommenderas varmt.
Nina & Kris Ny
Schlagerprofilernas närmaste MF/ESC-polare som gjorde finalveckan dubbelt så rolig och som kommer göra Düsseldorf-resan legendarisk. Ni är fantastiska!
"In the Club" - MF-bidrag/EP med Danny Åt
Jag älskar Popular, men jag hade så gärna skickat sköna Danny och hans ursnygga dansare till Düsseldorf också! Har även släppt en längre EP med samma namn som MF-tvåan och den är helt okej (även om jag kanske hopptas på lite mer).
Frukost på "...and the Bakery" Åt
Göteborgs kanske mysigaste och godaste lilla bageri och café på Viktoriagatan har även en otroligt mysig frukost. Inga stora svängar - vi snackar bröd, pålägg, ägg och yoghurt - men så bedårande gott. Att starta helgen där är fullständigt briljant och jag lär fortsätta komma tillbaka.
"Nova" – Ny singel med The Sound of Arrows 3v
Fortfarande en ny singel av ett av Sveriges två absolut bästa band. Ni missade väl inte min kompis Johans fantastiska intervju med bandet? Intervjun är nämligen nästan värd en egen post på listan!
"Mariefred Sessions" – Ny skiva med Erik Hassle Ny
Också något jag ska försöka hinna recensera i nästa QX, men om man tar favoriten Hassle och låter honom sjunga låtar från 50% av Kent (inklusive Jocke Berg) så kan ni räkna ut ganska lätt att den skivan skulle hamna på den här listan, eller hur?
"Coconutterly Fair" – Ny Ben&Jerrys-smak Ny
Jag älskar kokos. Jag älskar Ben & Jerrys. Det här är självklart årets bästa glassnyhet för mig! Men då har jag i och för sig inte hunnit testa deras andra nya smak…
"Marabou Sensation Macadamia & Honey"- Ny chokladsmak Ny
Inte riktigt lika god som deras havssalt&mandel-variant, men klart bättre än cookies&cream-fiaskot.





"Cornelis" – Film av Amir Chamdin
Helt klart en intressant historia för den som är det minsta intresserad av Cornelis Vreeswijk och undrar vad han var för filur egentligen, men samtidigt en ganska platt berättad film där birollerna är mycket bra men Hank von Helvete förmodligen borde gått några skådespelarklasser till innan han fick rollen bara för att han var porträttlik.





Råttor i lägenheten

Jag orkar inte säga ett ord till om det här. Det har redan tagit för mycket plats i mitt liv, på Facebook, twitter och här för att det ska vara rimligt. Samtidigt har det ju i stort sett pulvriserat hela min vardag. En mardröm.
Magkatarr
Att ha vad som känns som ett tolvkuverts kniv & gaffel-set i magen samt inte få behålla någon form av mat mer än blåbärssoppa under två dygn är inte en helt rolig addition till rubriken oven, då man samtidigt bor på någon annans soffa och inte direkt kan stänga in sig i sin privata vrå och kräkas sönder ögonen.


Ungefär så just nu.

2 kommentarer:

Fröken Harrysson sa...

Jag har ätit den andra B&J-smaken, Nordic Water Peace eller nåt? Den var supergod och rekommenderas varmt! Måste snarast äta kokosvarianten.

Fröken Harrysson sa...

Gott att ha dig tillbaka förresten, har saknat veckolistan! Puss