21 februari 2011

Läget Just Nu - Vecka 1108




Schlagerprofilerna 3v
Det har inte varit en lätt vecka för oss med sjukdomar, lämning av tidningen, jag har bott i en väska i sju dagar och hostat lungorna ur mig, Larsson höll på att ramla ihop i enhög av utmattning en av dagarna...och ändå levererar vi som vanligt. Jag är grymt stolt över det! och även om svenska folket gör sitt bästa för att bryta ned oss psykiskt och förstöra vår MFfest genom att ta luften ur oss lördag efter lördag så fick vi fantastisk hjälp från så mycket bra människor den här veckan att det äntligen känns lite legendariskt igen! Tack alla inblandade! Fast främst min medkumpan såklart. Heja oss.
Olle Åt
Jag blir mer och mer populär som morbror, vilket jag såklart älskar med hull och hår. Det är sjukt mysigt att få bo hemma hos syrran & familj och bara hänga med i den här lillkillens vardag. Borsta tänderna, bli tvingad (av honom) att byta hans bajsblöja, köra bil, spela boll etc etc. Hjärtat brister verkligen varje gång man måste vinka hej då.
"Popular" – MF-bidrag med Eric Saade Ny
Jag älskar sådan här Kempe-schlager. Det är för sådana här låtar och sådana här nummer som jag åker runt och orkar engagera mig i den här tävlingen. Jag har skrikit Eurovisionvinnare! från första gången jag hörde den här låten, och det tänker jag stå fast vid tills jag är motvisad. Dessutom märkte man ju att grabben verkligen kunde sjunga i andra omgången när han slutat krossa rutor. Det var väl min enda invändning innan...
QX Gaygala Ny
Jodå, jag har också klara synpunkter på vilka folk röstar fram som vinnare (Montazami två gånger i år igen? Kronprinsessparet??) men vad ska man göra? Det är ju inte den enda galan som belönar något som inte alls känns som det är det den borde belöna (hej Europeiska MTV-galan...) och vissa moment var fantastiskt fina (hederspriset) och roliga (tack Edwrad för den där Ann-Louise-sketchen, genialt!). Dessutom hade vi en toppenkväll jag och F i sällskap med Ronnys posse. Vi ses nästa år.



"Enemy" - MF-bidrag med Sara Lumholdt Ny
OK. Sara var kanske inte så lysande live (trots snygg koreografi och apsnygga kläder) men fy fan vad bra den här låten är i singelversionen. Köp den genast på iTunes och sjung den till alla som röstade på Playtones. "It's your name on the bullit in the barrel..."
"No One Else Could" – MF-bidrag med Sebastian Ny
För tredje veckan i rad hamnar en av mina absoluta favoriter, och en av deltävlingens bästa låtar, på plats fem. Kul. Hur kan ni inte fatta att den här sköna Melody Club-popen var på riktigt och att Sebastian är en grymt cool snubbe? Jag ger snart upp på folk.



Två par G*Star jenas för 600 spänn Ny
Jag älskar G*Star som klädmärke och spanar alltid på deras jeans eftersom det är ett av de få märken som har den typen av modell som jag älskar - men de kostar oftast typ 1699 kronor styck, vilket är väl saftigt även för mig. Men inte i Linköping. Där snubblade jag in på en rea där de plötsligt reade ut alla jeans (i precis de tvättar jag ville ha) för 299 kronor styck! Snacka om "nyp mig i armen"-ögonblick. Underbart.
"Are You Leaving" – Ny singel med Erik HassleNy
Att Hassles debutskiva floppade är fortfarande ett stort frågetecken för mig, jag gillade den ju hur mycket som helst, men den här gången lär det nog gå vägen. Ett samarbete med delar av Kent, med Jocke i spetsen, är nämligen såklart det absolut bästa som kunde hända Erik (kan man få drömma om den kombinationen i MF, nångång här inneifrån bubblan?) och första singeln ger mersmak. Väldigt Kärleken Väntar-ish.
Fredrik & Pär Ny
De har absolut inget med varandra att göra, men de har båda gjort allting mycket enklare för mig den här veckan. Fredrik genom att hänga med till Stockholm på gala och (kanske framförallt) låna ut sitt skärp till mig resten av veckan när jag glömt de brallor jag skulle ha hemma, och Pär för att låta mig och Ronny sova hemma hos honom och därmed få en extranatt i Linköping...plus genom att dyka upp på efterfesten och ytterligare höja stämningen där. Tack, pojkar!
"Spring för livet" - MF-låt med Sara Varga Ny
Vacker tjej. Vacker låt. Så underbart att svenskarna förstod det!






"I Thought it Was Forever" – Ny MF-låt med Shirley's Angels
Jag tycker egentligen det här är lite för mycket traditionell schlager och lite för händelsefattigt efter de fullständigt briljanat inledande 45 sekunderna, för att gå igång till 100%...men jag tror aldrig att några dolt ett bidrags brister på ett mer effektivt sätt än här. Produktionen är ett supersnyggt syskon till min favorit Killing Me Tenderly och tjejerna imponerade stort med sin dans. Och så dansar-Johan adderat till det då. Inte illa.






The Playtones till Globen
Jag förstår att de ska vara med. Jag förstår att detta kanske inte är min typ av musik. Jag förstår att Fredrik Kempe skriver brakhits i alla genrer. Och jag vet killarna sålde fler skivor än Robyn i Sverige ifjol. Klart de ska vara med i en delfinal i MF. Men de ska fanimej inte ha chans att vara en av de tio som vi ska skicka till Tyskland. HUR tänkte folk? Och ska ni skälla på Björkman sen när Globenfinalen bara blir en tävling mellan Danny och Eric och resten är kompetenta kisspauser?
Brakförkylning
Jag försöker dölja det så gott det går, men hemma på hotellrummet hostar jag lungorna ur mig och hela min kropp känns som den skulle behöva lämnas in på helrenovering just nu. Blä. Det blir svårt att hålla det glada humöret uppe när man mår såhär OCH folk röstar illa.
Den här listan
Visst är de för sorgliga under schlagern? Men jag har gjort en i veckan i snart tio år. Jag kan liksom inte bara sluta... Det fick jag svar på förra veckan! Tack för allt pepp! Men det sitter långt inne fortfarande att få ut en i schlagertider.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: