13 december 2010

Läget Just Nu – Vecka 1050




Staffan & Helens bröllop Ny
Mina vänners vinterbröllop i Småland skulle kunna ha varit smutsigt, mörkt, blött och luktat lite, lite illa av förmultnade löv. Istället blev det en gnistrande sagosnöfest i fantastisk miljö, med trevliga människor och supergod mat. En riktig trevlig helg och ett riktigt fint bröllop. Länge leve brudparet.
Matt Cardle Ny
Så var X-Factor 2010 över och segraren blev – kanske inte helt oväntat – min och grabbarnas favorit sedan andra uttagningshelgen: Matt Cardle. Jag ska erkänna att på sluttampen trodde jag Rebecca tagit hem det – fantastisk röst, blygsamhet och två otroligt söta barn räcker ju långt i sådana här tävlingar – men när Dermot ropade Matts namn så blev jag överlycklig…och lite roligt var det allt när det visat sig att han varit allas favorit sedan vecka två och sedan rekordartat vunnit varje vecka sedan dess. En fantastisk röst, en fantastisk naturlig personlighet och ett klassiskt ”heteroutseende” som får alla från tjugoåriga tjejer till deras mormödrar att fnissa förtjust visar sig fungera rätt bra också. Nu hoppas jag det går bättre för Matt än det gjort för Joe, och jag lovar han kommer synas här i bloggen framöver…redan nu med några av helgens låtar.





"X-Factor" 15v
Jag kan inte riktigt förstå att det är över… det har ju varit en helt fantastisk TV-höst där vi samlats i Göteborg och Stockholm varje lördag för att kolla på TV på ett sätt som helt försvunnit ur mitt liv sedan jag började hänga med på Melodifestivalturnen istället för att se den hemma på TV. Sjukt kul att spekulera, förfasa sig, debattera och diskutera. Facebookgruppen blev en succé och jag hoppas, hoppas vi får chansen till detta nästa höst också. Dessutom har det ju varit en fantastisk X-Factoromgång där jag är övertygad om att alla som kom topp fem kommer få ur sig en skiva och mer en hälften av dem kommer sälja som smör. Det här är verkligen världens största och bästa musiktävling – och att det var Idolfinal den här helgen också är faktiskt något jag ignorerat helt! Avskedslippet får bli från tvåan Rebecca som jag önskar önskar önskar hade slagit in på det här dansspåret tidigare under säsongen. Fy fan vad fantastiskt det här är!



"Svinalängorna" – Film av Pernilla August Ny
Jag har inte läst den Augustprisbelönta boken som den här filmen bygger på, men det sägs att den är ändå tyngre än filmen. Ouch, i så fall… För det är en mycket mörk uppväxtskildring som August skildrar i sin debutfilm. Hon gör det dock väligt säkert och med grymma skådisar så det är svårt att inte bli imponerad. Det hela känns helt enkelt väldigt naturligt in i minsta detalj. Sen får jag erkänna att själva historien inte är något nytt under solen – man har ju sett en hel del tragiska barndomsskildringar genom åren på bio - och det är väl egentligen det att den utspelar sig i Sverige som ger det hela en ny dimension här. Har man läst boken och gillat den ska man absolut se filmen. Samma sak om man, som jag, gärna ser lite svartare, skitigare filmer en fredag efter jobbet snarare än något popcorncoolt i 3D. Jag ser redan fram emot Pernilla Augusts nästa film. Den tjejen kan nog bli något stort…
Julpynt & Adventsmys 3v
Det enda som kan förmidlra att man ligger hemma genomförkyld på lucia är att granar och stjärnor och ljusstakar fortfarande lyser så fantatsiskt vackert i varje rum i min lägenhet.
"Me & My Microphone" – Ännu en låt med September Ny
De här tjejen har verkligen ingen dålig vinter. Folkkär, mega genombrott och nu har hon spelat in sin superhitversion av Petters Mikrofonkåt på engelska och på köpet fått ”the hit of the day”-spelningar i Storbritanniens största radiokanal. Inte illa. Men så är faktiskt den här versionen smått överlägsen det svenska originalet i mina öron. Party!
"Miranda" – Komediserie på BBC Ny
Jag såg Miranda Hart hos Graham Norton för någon dryg vecka sedan och upptäckte därigenom andra säsongen av den här komediserien om en något annorlunda kvinna runt 40 och hennes vänner. Det är väldigt, väldigt brittiskt. Burkade skratt, snubbelhumor och samma tonläge som Absolutely Fabulous öven om humorn inte riktigt är den samma. Jag tror absolut inte det här passar alla, och det är inte nyskapande någonstans – men däremot så är det sjukt roligt och jag garvar läppen av mig varje vecka åt Miranda och hennes vänner. Långt mycket mera än parallellt hajpade gubbkomedin The Trip. Go Miranda!
"When We Collide" – Låt med Matt Cardle Ny
Jag tyckte – tvärtemot vad brittisk morgontv harvat hela morgonen – att Matts vinnarlåt kändes som en ganska klassisk talangtävlingsvinnarlåt när jag hörde den i X-Factor igår (det klippet här nedan) och var inte så imponerad…men i stuidoinspelning ger den mig sådana där underbara rysningar som bara en riktigt schyst ballad med klockspel som sitter där det ska kan göra. Och jag älskar fortfarande grabbens röst. Han är så grym (och lyssna på studioklippet om hans lilla nervösa framträdande nedan känns för skakigt för er).



Johans glöggfest Ny
Årligt arr som är lika trevligt varje gång. Glögg, pepparkakor, skumtomtar och trevligt folk i överflöd.
Biltur med A&U Ny
Att åka bil i tre timmar i snökaos smått försenade kan vara ett helvet, men har man så trevligt sällskap som jag hade så blir det hela bara ett kul tillfälle att snacka ikapp, lyssna på radio och snacka skit.





" Lunch på Sjömagasinet "
Hade jag betalat själv hade det inte varit helt prisvärt, för fisken jag åt hemma hos Andreas för en dryg vecka sedan var klart mycket godare, och att lägga på 15 kronor per person för garderob på notan när man just betalat 185kr för en standardlunch är faktiskt inte värdigt en så pass erkänd restaurant – speciellt när man förpassats från de mysiga öppna brasorna och de julpyntade finrummen via nån toalettkorridor med barnstolar till en samlingssal för de som inte vill käka julmat. Samtidigt är det svårslaget att ta båten bort till ett helt nysnöglittrande Sjömagasin, kliva in i värmen från alla de öppna brasorna, snedda förbi det ståtliga julbordet som inte bjudlunchpengarna räckte till, och äta en trots allt väldigt god husmanslunch.





Självmordsbombare i Stockholm

Vad var det någon sa? Självmordsbombare är den extremmuslimska varianten av emos… Se mig! Jag mår dåligt! Livet suger! Jag ska ta livet av mig! Skillnaden är väl att de gärna tar med sig andra också av någon outgrundlig anledning. Och nä, jag är inte räddare nu än vad jag var för en vecka sedan. Möjligen mer än jag var typ 1999. Men samtidigt är det ju töntigt att trivialisera folk som går runt bland oskyldiga med spikbomber på kroppen. Usch. Världen är verkligen inte vacker.
Förkylning med feber och halsont
Visst är det galet onödigt? Jag vill ju kunna träna, köpa julklappar och jobba ända in i kakelet. Jag har inte tid att ligga här hemma och snora och försöka lära mig att svälja på nytt.

Ungefär så just nu.

1 kommentar:

Anonym sa...

uppgjort! Matt vann bara pga av hans hatt i början! så jävla bra är han inte, kommer glömas bort, dock kommer Cher och Rebecca ha stora karriärer!