06 december 2010

Läget Just Nu – Vecka 1049




"Andreas Hälleflundra"
Ny

Veckans X-Factortitt var ett skojigt drinkpalooza med efterföljande utgång i snöstormen…men det jag kommer minnas mest var den godaste bit fisk jag ätit i hela mitt liv. Mums! Att ha en kock i umgängeskretsen är något jag rekommenderar alla och en var!
Julpynt & Adventsmys 2v
Jag vill på riktigt inte åka till jobbet på morgonen, utan ligger hellre hemma i soffan ill skenet av min julgran och alla ljusstakarna. I love it! Det enda som är bra med all tidig snö i år är att julkänslan kommer sitta i i fyra veckor. Minst.
"Exit Through the Gift Shop" – Dokumentär av Banksy Ny
En underbart annorlunda dokumentärfilm om street art, om Banksy (den brittiske superstjärnan inom området) och framförallt om den franske udda karaktären Thierry Guetta, som genom att lura konstnärerna att han var dokumentärfilmare fick följa med och filma allting de gjorde, fast han egentligen bara var smått störd och intresserad av konsten och spänningen. När han tillslut får träffa Banksy inser denne snabbt att killen är en usel filmmakare och ser till att vända kameran tillbaka mot honom samtidigt som han uppmuntrar Guetta att själv bli konstnär. Ett beslut som får rätt oanade konsekvenser… Otroligt intressant för den som är nyfiken på street art och modern popkonst, men samtidigt precis lika roligt, udda och oförutsägbart för den som inte har nån koll i ämnet överhuvudtaget. En film som rekommenderas varmt.



Herrgårdsglögg Lakrits Ny
Om man inte gillar lakrits är det här förmodligen djävulens påfund - det smakar ju som varm lakritsshots med glöggkryddor – men om man som jag älskar lakrits (och glögg) är det här den här julens nya succésmak, ljusår från Blossas tråkiga saffransblask. OK. Inget slår en klassisk vinglögg, men vill man bjuda på något annorlunda på sitt glöggkalas i år är det den här svarta flaskan man väljer.
”På Spåret” – TV-klassiker Ny
Förra veckan klumpade jag ihop säsongsstarten av SVTs äldsta frågesportsklassiker med en massa andra program, men den här veckan kommer jag ut som en fullfjädrad På Spåret-fantast och ger det en helt egen listplacering. Sanningen är ju att jag alltid gillat programmet i smyg, men under Oldsbergs senare år var det mest något man såg i smyg och hade en hatkärlek till (själva resorna har ju alltid varit fantastiska, men mellansnacket då var hemskt). Med Luuk och Lindström i förarhytten är det något helt annat. Programmet är roligare, känns fräscht samtidigt som det är precis detsamma och frågorna är precis på rätt nivå. Väl värt sina fina tittarsiffror och det enda program värt er uppmärksamhet en fredagskväll.
"Kärlekens Tunga" – Ännu en SåMycketBättre-cover av September Ny
En liten September-sammanfattning just nu: Hon ligger just nu etta för andra veckan i rad med sin megahit Mikrofonkåt, hennes Petter-tolkning från ett av årets största nya svenska TV-succéer Så Mycket Bättre. Samtidigt har hon släppt första singeln från sin nya skiva, Resuscitate Me, som jag personligen gillar bättre än Petter-dängan och som jag snart lyssnat sönder, och i lördagens program gjorde hon den här schysta myselektrotolkningen av Eldkvarns största hit, en version som dessutom finns med på TV-programmets soundtrack när det släpps nästa vecka. Grymt bra jobbat! Och fick jag önska så skulle jag vilja ha en hel platta med September-pop på svenska. Hon är grym när hon gör det hon gör, det har hon alltid varit, men på svenska är hon något helt unikt här i landet som jag saknat massa. Hoppas det kommer hända nån gång framöver!
"Fyra År Till" – Film av Tova Magnusson-Norling Ny
Det är väldigt svårt att inte tycka om Tova Magnusson-Norlings film om folkpartiledaren som blir kär i sin politiske motståndare. Filmen har ett rappt tempo, Björn Kjellman är bra i huvudrollen (även om regissören själv stjäl varje scen hon är med i och även om Eric Ericson som spelar sossen är så charmig att jag bara vill plocka hem honom och äta honom med sked) och här finns en hel del småfnissiga repliker och ett stort hjärta som bultar rakt igenom hela filmen. Och även om en lite mer rafflande och verklighetsbaserad sidoplot än att Folkpartiet tappar väljare med mera självförtroende om att svenskarna klarar lite vass politisk satir även i hemmiljö hade lyft filmen ett bra snäpp över den småmysiga måbrakomedi som den är nu, har man ändå aldrig tråkigt när man ser Fyra år till, och ska ni se svensk film i år så varför inte se den här och (efter vad jag hört) nästa veckas Svinalängorna istället för Änglagård del 3, vars hemska trailer spelas precis innan den här filmen?
"X-Factor" 14v
Trots att det mesta i programmet går som vi förutsett fram till nu (att allting fram till finalen med Rebecca, Matt och One Direction bara varit en transportsträcka) så var det ändå lite småspännande vem av Cher och Mary som skulle ryka i söndags. Nu blev det Mary, finalen är ung som vanligt och vinnaren är faktiskt jäkligt svå att förutsäga:

Blir det Matt? Den snygge snickaren som genomgående varit oddsfavorit och som varje vecka imponerat i udda låtval styrd av Danni?



Blir det One Direction? Det dagisvänliga pojkbandet som inte känts som en grupp förrän senaste tre veckorna, men som absolut kommer dra in mest pengar när det här programmet är över och som har en stor chans att bli historiens första gruppvinnare i X-Factor?



Eller blir det Rebecca? Tävlingen bästa och säkraste röst som var den som bäst klarade klubbklassikern i lördags och som är stor, folklig publikfavorit i hemlandet på grund av sin ödmjuka framtoning och sin ensam tvånbarnsmamma-status?



Om en vecka vet vi. Men just nu tror jag faktiskt det kan gå precis hur som helst. Fast Cher är körd. Och själv hoppas jag på One Direction för det vore skoj med en megastar-vinnare igen…även om hjärtat säger Matt.

"Top Chef: All-Stars" – Säsong 8 Ny
När det skall göras ”all stars”-säsonger av en dockusåpa så vet ni hur det brukar vara: De som skrikit högst kombinerat med de som inte blev tillräckligt kända efteråt, typ. Så är inte fallet med Top Chefs återkomstsäsong. Det här är snarare motsvarigheten till om Melodifestivalen skulle göra ett år med de låtar som inte vann och ställa BWOs Lay Your Love On Me mot Alcazars Stay the Night och Sannas Empty Room. Tvåor och publikfavoriter i en helt galet spännande blandning gör Bravos matsåpa till vinterns intressantaste reality.



"Easy A" – Film av Will Gluck Ny
Årets tonårskomedi i USA är en lustig röra av snygga skådisar, snärtiga repliker och ett rejält luftslott till manus och det blir inte bättre av att filmen tar i så den spricker för att försöka nå upp till den charm och det hjärta som fanns i åttiotalets John Hughes-klassiker. Här finns dock gott om positiva saker som gör det hela mer än uthärdligt och lyckas klämma in filmen på listans gröna del; Olives föräldrar spelade av Patricia Clarkson och Stanley Tucci är två helt galna karaktärer som ändå lyckas kännas levande på grund av skickligt skådespeleri, Lisa Kudrow är skön i rollen som en elakt, slynig kurator och den träiga skådespelarstilen hos Gossip Girls Penn Badgley passar honom perfekt här i rollen som det alldeles, alldeles för nedtonade objektet för Olives riktiga känslor. Hyfsat charmig underhållning för en bakissöndag.





"Endlessly" – Skiva med Duffy
Duffy dominerade min iPod så mycket under 2008 att jag var förberedd på att en ny skiva från Wales stolthet skulle kunna kännas hopplöst daterad och singeln Well, Well, Well spädde bara på dessa misstänkar. Lyckligtvis hade jag fel. Trots att soundet och rösten (vars vibrato jag dock får erkänna stör mig lite mera nu än då) är den samma, och trots att låtarna känns lika ogenerat Motown-flirtiga som sist trots nya samarbetspartnen Albert Hammond, så kommer jag på mig själv att inte alls tänka på att jag hört detta innan utan mår istället riktigt bra tillsammans med Duffy den här gången också.
"My Beautiful Dark Twisted Fantasy" – Skiva med Kanye West
Det är väl ganska tydligt att jag kan nada om modern hiphop/RnB när jag tycker Black Eyed Peas senaste totalsågade (DNs första betygsnolla genom tiderna) album är helt okej och smäller på det innan jag ska ut, medan jag bara tycker Kanyes senaste alster (tokhyllat i alla recensioner med ett helt knippe femmor) är okej, men utan några direkta favoriter… Jovisst hör jag att detta är en rolig och intelligent blandning av en hel mängd musikgenrer, och jag är väl inte dummare än att jag kan förstå att det finns en sofistikering här som saknas i BEPs brutala svennebanan dunka-dunka med fjanttexter…men jag har inte alls lika roligt här. och jag tvekar på att jag kommer lyssna på vad som kallats "årets album" speciellt mycket i mina iPodlurar.





"Pirahna" – Ny film av Alexandre Aja

Det är kanske lite orättvist att lägga filmen här för jag visste ju faktiskt ungefär vad jag gav mig in på när jag valde att se den: Dataanimerade monsterfiskar som käkar upp badade ungdomar, med min 80-talsfavorit Elisabeth Shue i huvudrollen. Jag hade dock kanske hoppats på lite mera humor och finess efter de hyfsade betyg filmen fått i media (fyra i Metro) och inte fullt så mycket nakna silikontuttar för tonårspojkarna att pilla på sig själva till mellan de småtaskiga splattereffekterna då människor får ben avgnagda och huden i ansiktet bortslitet genom håret. Filmen känns liksom inte som om den kör något spår fullt ut. Varken som skräckfilm, komedi eller typ Porkys-porr, och resultatet blir istället väldigt rörigt. Inte helt oävet för den som gillar genren (jag älskar de sista sekunderna till exempel) men inget jag skulle rekommendera att lägga biopengar på.
"The Trip" – Komedi på BBC2
Jag vet inte vad jag förväntade mig, eftersom jag aldrig varit någon större fan av Steve Coogan, men hans nya, hyllade komedi/improvisations/matserie (han och Rob Brydon reser runt på olika kända restauranger i Storbritannien och spelar typ sig själva a' la Curb Your Enthusiasm) är verkligen inte min tekopp. Jag är nog helt enkelt lite trött på sådana här verklighetsbaserade halvkomedier där det pratas en väldig massa och där man ska tycka lite synd om den misslyckade huvudrollsinnehavaren samtidigt som han rabblar smarta popkulturella referenser till sin omgivning. Dags att uppfinna något nytt snart igen i komedigenren?
Snö
Nu kan det faktiskt räcka. När det kommer mycket och den är blöt och tung är det faktiskt bara fult och jobbigt.

Ungefär så just nu.

1 kommentar:

Anonym sa...

Cher är bäst i X factor tsm med Rebbecca iår!