23 oktober 2010

Scenrecension: Sunset Boulevard

Sunset Boulevard

Musikal på Göteborgsoperan av Andrew Lloyd Webber
I rollerna: Gunilla Backman, Jonas Eskilsson, Fred Johansson & Martyna Lisowska (Japp, hon från Solstollarna)

Jag var en riktig musikalbög en gång i tiden, och Andrew Lloyd Webber var en av de stora husgudarna. Sedan flyttade jag till Göteborg, började snöa in på britpop, och nånstans runt Aspects of Love och just Sunset Boulevard så tappade jag mitt intresse för musikaler. Och inte bara jag. Webber-musikalerna blev helt omoderna, och faktum är att trots musikalgenrens revival (som startade på 00-talet och som nu förväntas explodera med Glee som första tecken) märker jag att när jag ser Göteborgsopernas påkostade uppsättning av Sunset Boulevard så har Sir Webbers musikaler åldrats väldigt dåligt. Precis som i Cats och Evita hänger SB upp sitt musikaliska score på en enda hitlåt (With One Look) och precis som Fantomen på Operan och Jesus Christ Superstar (för övrigt killens två bästa musikaler som klarat tidens tand rätt bra) är de överdrivet dramatiska med få ventiler för glädje eller humor.
Så trots en mängd vackra stråkar, en alldeles briljant Gunilla Backman i huvudrollen som är svår att släppa med blicken så fort hon gör entré och en scenografi som är helt lysande (man leker massa med filmens grundidé om att Norma är en gammal stumfilmsstjärna vars karriär krossats av färg- och ljudfilmen genom att göra henne och hennes hem helt i svartvitt och genom att använda projicerade filmer och uppenbara filmkulisser för att driva handlingen framåt) så kommer musikalen inte ens i närheten av det mästerverk till film som musikalen bygger på. Se den istället! Och vill ni se en musikal som använder sitt medium till fullo för att berätta om tiden då ljudfilmen tog över i Hollywood efter stumfilmen, ja då ska ni se Singin’ in the Rain… Därmed inte sagt att ni inte kommer ha en trivsam kväll på Göteborgsoperan – det hade jag, och mitten på rad elva är magnifika platser – men det finns klart roligare musikaler.



Och låt oss inte hymla: Att Sunset Boulevard blev en så framgångsrik musikal beror till stor del på att Glenn Close gjorde rollen som Norma Desmond till sin paradroll på Broadway. Så vill ni se klipp från Göteborgsoperan, kolla HÄR. Vill ni se Glenn (ironiskt nog när vi snackar Göteborg) så kolla här istället:



1 kommentar:

Anonym sa...

Skall bli spännande att se SB i göteborrrrrg. Jag såg den när den gick i london och har för mig att jag verkligen gillade den.

Annars måste jag tipsa om Wicked och Billy Elliot i London... Grymma musikaler!! 100% underhållning!!

F6