25 oktober 2010

Läget Just Nu – Vecka 1043




"The Social Network" – Ny film av David Fincher Ny
Den här filmen borde ju vara en omöjlighet att sälja in egentligen: Storyn ryms på ett frimärke (collegesnubbe skapar världens största internetfenomen och blir stämd av ett gäng personer som vill åt en del av kakan) och manuset är så pratigt att ett avsnitt av Gilmore Girls framstår som en stumfilm. Ändå fungerar det alldeles lysande på grund av en hel hög geniala pusselbitar. Castingen är grym (Jesse Eisenberg är lysande i huvudrollen, Justine Timberlake vill man bara se mera av och jag blev störtkär i Andrew Garfield som spelar den svikne Eduardo), Aaron Sorkins manus är fullt av glimrande dialoger i rasande fart (Oscarsnominering – och förmodligen staty – i en liten låda) och David Fincher både håller igen och öser på (hoppandet mellan olika år sker helt smärtfritt och närbilder, snygg klippning, slowmotion och musikval trampar upp ett tempo och gör att två timmar flyger förbi) med sina, som vanligt, helt geniala regissörsknep. Det här är helt enkelt ett otroligt snyggt utfört stycke filmad nutidshistoria (som typ fortgår medan man sitter och ser filmen) och givetvis spelar det in att förmodligen alla som ser filmen springer hem och statusuppdaterar om det efteråt… Det här är ju en film om något som vi använder dagligen. Klart man är intresserad! En av årets hetaste Oscarskandidater utan tvekan. En av de bästa filmer jag sett i år. Och helt omöjlig på pappret.
"Så Mycket Bättre" – Nytt TV-program på TV4 Ny
Det kan knappast ses som ett positivt tecken för TV4 att man blir uppriktigt överraskad av att ett program hos dem en lördag kan vara A) riktigt bra och kännas hyfsat originellt (jo, det är en Stjärnorna på Slottet med en twist, men dock) och B) inte innehålla ett moment där man ska ringa in och rösta… Så Mycket Bättre är dock ett sådant. Första programmet var riktigt sympatisk vuxenunderhållning med en bra mix av artister och musikgenrer, och ett program som kan få mig att gilla en DiLeva-cover igen efter det där magplasket till skiva han släppte tidigare i år är såklart värd en applåd bara det. Synd att det krockar med X-Factor…men lyckligt vis finns TV4 Play och snygga söndagsrepriser.
"White Light Moment" – Ny singel med Tove Ny
I nya singeln tar Tove steget fullt ut och blir Idol-världens motsvarighet till Robyn. Det doftar nämligen rejält av Dancing on My Own här och det lite småjobbiga "quirky"-inslaget från förstasingeln är helt bortsopat till förmån för ett mera härligt dansvänligt sound i denna sköna elektroniska popdänga (ironiskt nog ett spår från nya (riktigt bra) skivan utan inblandning Dancing On My Own-producenten Patrik Berge, som istället ligger bakom en hel hög andra spår). Riktigt bra jobbat, Tove! Och en skivrecension på hela albumet kommer ni såklart först kunna läsa i nya QX, men jag kan skvallra redan nu att det hade också placerat sig på den här delen av listan…en bra bit upp.
MacBook Pro 2v
Jag älskar varje minut som jag sitter vid den här maskinen även om jag är lite i ett sådant där läge att jag så fort jag måste göra något snabbt hoppar tillbaka till mitt gamla tröskverk till PC (ni vet den vars batteri blir så varmt att det brinner upp om den inte står på en fläktplatta trots att batteriet inte fungerar precis som CD-brännaren aldrig har gjort) för att jag liksom vill njuta av varje ögonblick och inte besudla den med något i onödan. Eldprovet blir dock en halv vecka med bara denna fantastiska dator i Stockholm nästa vecka! Och om ni hittar fler felaktiga bokstäver, tecken och parenteser här i bloggen framöver så vet ni vad det beror på: Amerikanskt tangentbord!
"X-Factor" 8v
Okej, vi slutar diskutera Australiens X-Factor från och med nu va? De skulle inte kunna rösta fram en stjärna om de så hade en tatuerad i pannan (även om det blev rätt på f-håret sist). Nä. Nu kör vi bara UK efter det här. Fast vad ska man säga där denna veckan? Rätt trista låtar va? Och helt klart rätt personer i botten och rätt person som åkte ut? Ja, vi säger det va… Och Matt var sötare än nånsin i Xtra Factor (men ITV2 måste få igång sin streamingtjänst igen nästa vecka). Tja, det var allt. Nu får ni några klipp.









"Mad Men" – Säsong 4 Åt
Det har sagt så många gånger att det nästan är löjligt (och snart borde det komma en backlash av enorma mått för så här hyllat kan väl inget stanna för evigt) men Mad Men är så fruktansvärt bra och välskriven TV att det inte går att jämföra med något annat jag sett tidigare. Jodå. Jag har sätt serier som drabbat mig hårdare, jag har sett serier som varit roligare, som varit mera spännande och som haft showigare karaktärer – och jag har definitivt sett andra serier som jag hellre ser en andra, tredje och fjärde gång än Don Drapers öden och äventyr i 50-60-talets Manhattan – men jag har aldrig sett något på TV innan som gett mig samma känsla som när jag läst en fantastisk bok. Det gör Matthew Weiners Mad Men. Man liksom lever med karaktärerna, tror på dem, vill veta mera om dem och känner för dem. Och kan inte få nog av dem. Säsong fyra kan dessutom ha varit den bästa hittills, och allt annat än ännu en Emmy-vinst vore löjligt. Serien har liksom ingen riktigt konkurrens just nu på dramafronten och jag längtar redan ihjäl mig efter nästa säsong.
"The Flood" – Ny singel med Cheryl Cole Ny
Första singeln från nya skivan har knappt hunnit släppas (men hon framförde den i veckans X-Factor som ni kan se här nedan) och hennes kommande skiva är full av så mycket småtrist lättmjölks RnB och skämskudde texter att jag betvivlar att jag kommer lägga alltför många minuter på att lyssna igenom den igen… Men nästa singel, den här dramatiska balladen med samma namn som Take Thats ännu skänare höstsingel, gillar jag skarpt. Förhoppningsvis snart med en lika snygg video som låt. Jag gillar ju Cheryl) synd bara att hon mestadels ska göra så crappy skivor)!




"The Good Wife" – Säsong 2 Ny
Tillsammans med Glee och Modern Family den enda serie från ifjol som jag verkligen längtar till varje vecka. Eller förresten: Glöm "från ifjol". Tillsammans med Glee, Modern Family och Desperate Housewifes den enda skrivna serie som jag verkligen längtar till varje vecka. Spännande avsnitt lyfts fortfarande av en av de bäst ihopsatta skådistrupper på TV som man kan se just nu…senast dessutom sprinklad med ett gästspel av Meryl Streeps dotter Mamie Gummer.
”Wide Awake” – Ny skiva med Joe McElderry Ny
Jag är ju väldigt förtjust i Joe som vann X-Factor ifjol, och när jag nu hör hans debutskiva ett knappt år senare så är jag glad att de tog en roligare väg med honom än att stänga in honom i någon form av pojkbandsballadfack (något man garanterat gjort i Sverige). Det här är kanske inte en skiva som kommer gå till pophistorien, men den är sprängfull med lekfulla, kommersiella popbagateller som utnyttjar Joes röst väl och som tar fasta på den rådande Glee-trenden. Här plockas friskt från höger och vänster) första singeln är ju som bekant Donkeyboys Ambitions och här finns även en låt som lite oväntat samplar George Michaels Faith). Min favorit är dock Fahrenheit, som blandar Scissor Sisters med sjuttiotalsdisco och lyckas nästan komma undan med det utan att låta Rongedal. Joe kommer vara min guilty pleasure i höst också.
"Monopol" - iPhonespel Ny
Allvarligt? Jag kan fortfarande inte sluta spela. Och kul är det egentligen inte.





"Sunset Boulevard" – Musikal av Andrew Lloyd Webber på Göteborgsoperan
Jag var en riktig musikalbög en gång i tiden, och Andrew Lloyd Webber var en av de stora husgudarna. Sedan flyttade jag till Göteborg, började snöa in på britpop, och nånstans runt Aspects of Love och just Sunset Boulevard så tappade jag mitt intresse för musikaler. Och inte bara jag. Webber-musikalerna blev helt omoderna, och faktum är att trots musikalgenrens revival (som startade på 00-talet och som nu förväntas explodera med Glee som första tecken) märker jag att när jag ser Göteborgsopernas påkostade uppsättning av Sunset Boulevard så har Sir Webbers musikaler åldrats väldigt dåligt. Precis som i Cats och Evita hänger SB upp sitt musikaliska score på en enda hitlåt (With One Look) och precis som Fantomen på Operan och Jesus Christ Superstar (för övrigt killens två bästa musikaler som klarat tidens tand rätt bra) är de överdrivet dramatiska med få ventiler för glädje eller humor. Så trots en mängd vackra stråkar, en alldeles briljant Gunilla Backman i huvudrollen som är svår att släppa med blicken så fort hon gör entré och en scenografi som är helt lysande (man leker massa med filmens grundidé om att Norma är en gammal stumfilmsstjärna vars karriär krossats av färg- och ljudfilmen genom att göra henne och hennes hem helt i svartvitt och genom att använda projicerade filmer och uppenbara filmkulisser för att driva handlingen framåt) så kommer musikalen inte ens i närheten av det mästerverk till film som musikalen bygger på. Se den istället! Och vill ni se en musikal som använder sitt medium till fullo för att berätta om tiden då ljudfilmen tog över i Hollywood efter stumfilmen, ja då ska ni se Singin’ in the Rain istället!
"Violent Sky" – Ny skiva med Lisa Miskovsky
Jag fullständigt tokälskar Lisas nya singel Lover. Den är alldeles lysande och har ni inte hört den som är det veckans hemläxa att införskaffa den genast. Det är absolut inget större fel på hennes nya fullängdare heller, men med en så fantastisk leadsingel så måste jag erkänna att jag hade väntat mig mer. Väl värd några lyssningar (mer än Cheryls nya skiva) dock.





Vinterkyla i Oktober
På de tre senaste listorna har jag hjulat över det faktum att hösten varit så vacker här i Göteborg. Och vad får jag för det? Ösregn följt av fem jävla muinusgrader och snö. Usch, jag är inte redo för vintern ännu. Snälla…
Förkylning
Hatar att man måste bli förkyld varje år vid den här tiden och sumpa sin träning och bli allmänt seg och tjurig i takt med att vädret blir sämre och dagarna mörkare.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: