18 oktober 2010

Läget Just Nu – Vecka 1042




MacBook Pro Ny
OK. Då var man med Mac! Efter ungefär 15 år med PC (där jag långa perioder aldrig kunde tänka mig att använda något annat) har det på sistone blivit allt tydligare att jag hatat min laptop och skickat lystna blickar mot alla mina vänners MacBooks (jo, faktiskt – jag är sist bland att minna vänner att byta över) samtidigt som jag insett att jag aldrig ägt en teknisk pryl som fungerat så smidigt och krånglat så lite (jag är expert på att få elektroniska prylar att krascha eller få virus etc) som min iPhone. Resultat: Mac it is! Jag har ännu bara börjat nosa på den, och det amerikanska tangentbordet är lite lurigt att behärska då jag köpt den i staterna, men jag blir lite fnissigt lycklig bara av hur snygg den är att jobba på/leka med och jag antar att jag kommer att återkomma till den här på listan (som dock skrivs på en PC fortfarande...).
"X-Factor" 7v
Okej, i Australien borde det här fortfarande bara vara en match mellan Natalies brudar; speciellt eftersom idioterna likt svensk Idoltradition behåller sina askassa grabbar men kastade ut en av de bästa tjejerna sist. Orkar inte. Så. Över till det riktigt intressanta istället: UK. Aidan föll från förra veckan, Storm och Diva Fever åkte helt rättvist ut (men nästa vecka kan vi väl slänga bort lite meningslös dödvikt som John och nån av solobrudarna, och inte Belle Amie bara för de råkar vara en tjejgrupp?) och bäst denna vecka också (och alla fram till finalen?) var Mary och Matt. De plus 1 Direction i final känns inte riktigt som en högoddsare, va?







"Not Gonna Be Dancing" – Ny låt med Gravitonas Ny
You Break Me Up är Gravitonas stora höstsingel och ledspåret till deras andra EP som dyker upp i november. Det är en riktigt snygg ballad som känns gjuten på reklamradiostationerna och som presenterar Andreas röst på ett snyggare sätt än i de tidigare singlarna. Min favorit från EPn är dock den långt mer dramatiska Not Gonna Be Dancing, en låt som bubblar ut till värsta dansrökaren i refrängen och som låter omisskänligt "Bardskt" utan att för den sakens skull låta som något av hans tidigare band. Och lite här ligger nog styrkan i båda dessa låtar. De påminner inte någonting om BWO (både på grund av Andreas sätt att sjunga och i den mera gitarrbaserade produktionen) utan Gravitonas känns (som i förstasingeln Kites) äntligen som någonting helt annat från den Wikström/Bardska hitfabriken. Hurra!
"Indestructible" – Ny singel med Robyn Ny
Huvudsingeln inför släppet av Body Part III (som ska bli en form av Greatest Robyn Hits of 2010) är kanske snäppet under Dancing on my Own i hitighet, men ligger samtidigt en bra bit över Hang with Me i dansgolvsglädje och är helt klart en av årets bästa Robynlåtar. Allra bäst? Det instrumentala partiet 2:20 in i låten som känns som en signaturmelodi till en åttiotalssåpa. Höstens bästa ihop med Take That's The Flood!
"The Kids Are All Right" – Ny film av Lisa Cholodenko Ny
Som jag skrev i tisdags finns det mycket att tycka om med den här lesbiska indiefilmen om en regnbågsfamilj som plötsligt får en biologisk pappa "på halsen"; det rappa tempot, oförutsägbarheten i den trots allt smått förutsägbara historien, att karaktärerna får ha en hel hög med problem (likt Nics hobby-alkoholism) som får vara problem utan att behöva blomma ut i katastrof eller få en enkel lösning, mänskligheten i alla de händelser som sker, att sexualiteten för de här kvinnorna får ta plats och vara komplex istället för stereotyp och manusets tro på att det kvittar hur en familj ser ut för den kommer ändå ha en hög med problem som är lika svåra att lösa och ta sig igenom oavsett. En både mysig och småjobbig "festivalfilmsupplevelse" som ni borde försöka se innan den förmodligen rätt snart plockas ned från biograferna.
"Oishii Sushibar" – Lunchställe på Lindholmen Ny
Kanske inte jordens mest fantastiska sushi, men att få 13 riktigt goda bitar för 67 kronor bara tio minuters promenad från jobbet är en otrolig lyx, och sushin på Oishii är väldigt mycket godare än närmaste konkurrentens.
Strålande höstdagar 2v
Den här hösten är ju magisk i Göteborg! Hoppas det här briljanta lövskuttar-vädret vi haft större delen av den här veckan
"30 Rocks Liveavsnitt" Ny
Kanske inte det bästa de gjort rent manusmässigt, men det sätt som de lyckades behålla formen på programmet (med snabba flashbacks etc) trots att allt sändes live inför en levande publik, är absolut värt en placering på den här listan.
"Monopol" - iPhonespel Ny
Precis vad som står i överskriften. Monopol. Men på iPhone. Spela mot 1-3 datorstyrda motståndare eller online. Samma regler som i det klassiska brädspelet. Klart beroendeframkallande.
"South Parks New Jersy-avsnitt" – Förmodligen avsnitt 14.09 Ny
Jag blir aldrig klok på hur South Parks säsonger ligger eller är uppdelade (jag tror detta fortfarande är säsong 14 som startade med sju avsnitt i mars/april) men det jag vet är att det numera är så ojämnt att jag ena veckan kan tycka det är aptrsit och urlarvigt (som det där NASCAR-avsnittet förra veckan då de var en hårsmån för att hamna påden här listans röda del) och andra veckan kan stå upp och fnissande göra vågen som i veckans "It Came From Jersey"-avsnitt där de drev med Jersey Shore och The Real Housewives from New Jersey ("med en sådan här mäktig fiende som människor från Jersey måste vi vända oss till våra gamla fiender: Al Qaida!") och hade Snookie som en typ av Gollum. Leta upp och spana in!





"Poison" – Singel med Nicole Scherzinger
Vad gör man om man aldrig fått fart på sin solokarriär och året är 2010? Tja, antingen ringer man David Guetta (Rihanna) eller så tar man mod till sig och ringer kungen himself, RedOne, och hoppas det inte kommer låta förmycket Lady Gaga. PussycatDolls-Nicole har alltså gjort det sistnämnda, och serverar oss nu något som låter som något Nanne Grönwall skulle kunna skriva om hon fick hjälp av svärfar Benny med en klistrig ABBA-refräng och om hon kunde skriva poptexter som inte kändes som om de var skrivna av en femåring med dyslexi. Och jag menar det som något positivt. Tror jag.




"Prince of Persia: The Sands of Time" – Film av Mike Newell
Jag kommer aldrig sluta fascineras av hur amerikanska filmmakare fortsätter att göra filmer med enorm budget, med supersnygga huvudrollsinnehavare (mmmmm....Jake!) och med så mycket specialeffekter att det nästan blir löjligt (OK, här blir det löjligt...det är så mycket CGI-effekter att det känns tecknat ibland) utan att någonstans ha en story i botten. Hey, det krävs inte mycket – kolla på första Pirates-filmen som var ett underbart matinéäventyr, men som åtminstone hade en hyfsad handling – men något behövs ju. och det har inte den här filmen. Den är bara en enda lång jakt a' la' dataspelet den bygger på med ett aptöntigt slut. Undvik.
TV-programmen på SATS
Jodå, jag är medveten om den här postens status som högkvalitativt I-landsproblem, men allvarligt: När ett gym bestämmer sig för att ha på Kunskapskanalen utan ljud (= otextad föreläsning om whatever på svenska) och Förkväll (också utan ljud) vid sina löpband så är något fel. Då kan ju TV-apparaterna lika gärna vara avstängda, eller? Ge mig nåt textat. Vad som. Taskig reality eller dålig sitcom. Jag bryr mig inte. Bara jag stirrar på något vettigt. By the way; i Stockholm kunde man både A) använda en fjärrkontroll och byta kanal själv utan att behöva leta upp någon med makten, B) koppla in sina lurar mot ljudet om nu någon valt något otextat och C) på vissa gym ha en egen TV i cross-trainern. I Göteborg först 2023, någon?
Kassorna på Hemköp Rosenlund
Stort och bra utbud – men alltid, alltid, alltid milslånga kassaköer på kvällarna. Jag kan fatta att man inte kan planera för tillfälliga pucklar av kunder…men om man varje kväll i veckan vid samma klockslag har köer som går genom halva butiken och tar 15-20 minuter så är det kanske dags att se det som ett problem och göra något.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: