20 september 2010

Läget Just Nu – Vecka 1038




Återföreningsfest med Oslo 2010-gänget
Ny

Det har varit fantastiskt att ha haft Larsson här hela helgen (och vi har varit otroligt duktiga med quiz-skrivandet hela dagarna) och X-Factorkvällarna först hos Johan med smarrig risotto på lördagen och sedan den rödgröna-röran hos A&A på söndagen var precis lika mysiga som de brukar. MEN. Det går inte att sticka under stolen med att den helt sjuka tokfesten som vi hade i fredags med gänget från ESC-resan i Oslo i maj var helgens höjdpunkt. Trots kräkz och en rejäl bakfylla. Tack allihopa! Sjukt kul!
"The Inbetweeners" – Säsong 3 Ny
Jag upptäckte ju de två första säsongerna av den här sköna brittiska ungdomsserien i början av året – och nu är det alltså dags för säsong tre. Allting verkar vara sig likt och de fyra tonårskillarna är lika nördiga, kåta och roliga som innan. Rekommenderas fortfarande!
"DJ, Ease My Mind" – Låt med Niki & The Dove Ny
Låten har funnits ute som singel några veckor, och min kollega som jag delar skrivbord med på jobbet varje dag har tydligen pratat om dem flera gånger och försökt få mig lyssna på dem, men det var först när min gode vän MrC skickade den här suveräna blandningen av The Knife och ett eurovisionbidrag som jag föll pladask. Udda, eget, speciellt – och samtidigt hyfsat lättillgängligt och njutningsbart höst-soft. Kärlek!
"Top Chef Just Desserts" – Ny TV-serie på Bravo Ny
Jag har inte varit så nöjd med Top Chef den här säsongen, även om det blev en rätt sympatisk vinnare tillslut nu i veckan, men jag har desto högre förväntningar på nya Top Chef Just Desserts som drog igång ungefär samtidigt. Upplägget är såklart identiskt in till minsta scenografi, men Top Chefs ständige jurymedlem Gail Simmons har tagit över programledarrollen och (såklart) här handlar det bara om sötsaker, choklad, bakelser, bakverk och…tja, efterrätter helt enkelt. Detta verkar i sin tur fört med sig ett härligt fjolligt persongalleri a' la' Project Runway och en mängd starka karaktärer. Jag tror det här kan bli riktigt kul. Och farligt för sockerbegäret!
"X-Factor" 5v
A. Ronan Keating plockade ut de tre absolut värsta personerna av sina sex i australienska varianten av X-Factor (där de två värsta givetvis visat sig vara folkets favoriter), medan min favorittjej och snubbe under 25 blev uttagna i sina respektive kategorier. XF-AUS är fortfarande minst lika bra som sitt äldre brittiska syskon.
B. Jag är lite skeptis till den brittiska talangskörden i år – typ 2-3 stycken har glimrat i mina ögon – men de här X-Factorkvällarna i kompisgänget gör det ändå till veckans höjdpunkt. Jag ser sjukt mycket fram emot veckorfinalerna!
"Ballerina Kladdkaka Vanilj" – Ännu ett Göteborgskex Ny
Ballerina Kladdkaka (originalet) är fortfarande kanske det godaste som dykt upp i kakväg i år enligt min mening, så när nu Göteborgskex lanserar ett vitare syskon är jag självklart på tåget. Visst, det finns kanske absolut ingen skillnad på en Ballerina kladdkaka vanilj och en Oreo – och jag håller fortfarande det chokladbruna kaksyskonet som överlägset – men vad gör det när det är såhär gott? Rekommenderas.
"Halv Åtta hos Mig" – Mysig mat-TV Ny
Jag får skylla på ett plötsligt hjärnsläpp att säsongsstarten av det här matmysprogrammet (en ganska okej förstavecka med en schyst rysk tant och en hemsk snubbe som envisades med att säga "kanonis!") fattades på förra veckans lista, men faktum är att hur mycket pensionärsvarning det än är på det så älskar jag att sjunka ned i soffan varje vardagskväll efter träning eller jobb och lyssna på Helge Skoog skämtandes om olika mer eller mindre vanliga människor som lagar mat till varandra. Så enkelt. Men så vanebildande.
"Promise This" – Ny singel med Cheryl Cole Ny
Om det här vore det klassiska P3-programmet Spanarna så skulle Cheryl Coles kommande singel vara det avgörande tredje tecknet på att Afrika är på väg in stort i den kommersiella popmusiken. Först starten på kents Gamla Ullevi, sen dito på Ace of Base kommande singel Bla Bla Bla On the Radio – och nu både genom trummorna och den där "jag vet inte om jag ska älska eller hata den"-ramsan som är refräng här. Fast jag älskar ju Cheryl, och tillskillnad från hennes förra ganska trötta R'n'B-skiva så känns den här technoinfluerade uppföljaren långt mycket mera modernt-möter-Girls Aloud. Precis som jag hoppats. Den kommande fullängdaren kan bli Cheryls stora revansch i undertecknads öron i höst/vinter.
"True Blood" – Säsongsavslutad vampyrserie Åt
Jag kan knappt smälta att det är nästan ett helt år tills jag får se nya avsnitt av den här succéserien. Jag hatade ju som bekant dess pilot, men under de tre åren som passerat har serien växt till en av mina absoluta favoriter – och det beror till stor del på dess spot on casting och dess förmåga att fylla varenda historia med mängder av svart humor. Säsong tre kan ha varit seriens absolut bästa hittills, med ett fantastiskt utökat persongalleri och några schysta vändningar. Jag hoppas de håller stillen i flera år framöver. Och kommer tillbaka snarast.
"Ambitions" – Ny singel med Joe McElderly Ny
Det kan kännas lite märkligt och ovanligt till en början – X-Factorvinnaren har ju i stort sett spelat in Donkeyboys nordiska hit Ambitions rakt av – men ju mer man lyssnar på den, desto mer inser man vilken briljant förstasingel det här är att sparka igång en ung popkilles popkarriär med (visst, hade det kanske varit roligare för norrmännen om de lyckats själva, men nu blev det ju inte så) och det ska bli otroligt kul att se vad nästa steg blir. Heja Joe!





"Earth vs The Pipettes" – Ny skiva med The Pipettes
Efter två genomlyssningar är den här skivan långt ifrån lika fantastisk som debuten (som jag ju älskade sönder och samman när den kom) men helt okej är den åtminstone.
OLWs nya Chipssmaker
Jag tycker idén med att anordna en tävling där tre personer vinner att deras personliga chipssmak blir producerad i en limited edition (och sedan anordna en omröstning om vilken som ska stanna kvar) är en riktigt rolig idé, och smakerna med allt från pickels&majjo till creamy pizza lät ju hur kul som helst också. Tyvärr var ingen av dem något superspeciellt. Goda var de alla tre – men de smakade typ barberque, tomat och vinäger...och det gör ju redan Estrella så mycket bättre.
"Gossip Girl" – Säsongsstartad såpa
Jag har gett upp om Gossip Girl så många gånger tidigare, men i och med den schysta säsongsavslutningen fick de ett litet lyft - ett lyft de förvaltade snyggt i nya säsongens startavsnitt. Turistvyer från Paris, Dan som nybliven pappa och framförallt tillägget av nedlagda Melrose Place stora stjärna Katie Cassidy som en snygg brud med en mörk hemlighet. Jag är försiktigt positiv!




Sverigedemokraterna i Riskdagen

God natt Sverige. Nä, det var inte borgarna som raserade er dröm om ett femtiotalssosse-Sverige igen. Det var ni själva när ni släppte in de här idioterna i ledningen av ert land. Jag orkar bara inte prata om det mer. God natt.
TV4s valdebatter
"Vi ville göra valprogram för Idol-publiken" sa Jenny Östergren - förmodligen medan någon annan pratade, eftersom programledarna inte gjorde mycket annat än att avbröt partiledarna. Visst, det är väl lovvärt. Men betyder det verkligen att superjönsen Peter Jihde måste vara med? Och var var i så fall Laila Bagge?
Markus Birro
Förmodligen en av de personer jag tycker absolut sämst om i Sverige i år. Sicken aptönt han är. Dissar transsexuella för att "frånskilda pappor och minst tio andra grupper har det värre", har ingen aning om vad ett "analt beteende" är för något trots att han i nästa andetag vill framstå som intellektuell och slutligen vägrar skriva för tidningar som inte ger honom bra kritik. Idiot.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: