02 augusti 2010

Läget Just Nu – Vecka 1031




Semester
3v

Andra veckan ägde till största delen rum i Stockholm och den var helt fantastiskt! Många av elementen som gjorde den så bra hittar ni på listan här nedan, men det fina vädret (utom syndafloden under torsdagen), att hänga runt med Fredrik, Ronny, Edward, Edwin och Tomas i prideparken, att festa hemma hos Gnutte, att käka med Edward på Vapiano och skvallra på Chokladkoppen, att träffa Nina (trots att vi var så sjukt bakis), att traska hem mitt i natten från Gärdet (kul minne nu – inte så kul då), nattburgare på Max och alla andra vi träffade – de får plats här överst!
"Sherlock" – Ny TV-serie på BBC One Ny
Många brittiska bloggar jag läser har avfärdat Steven Moffats (i Sverige kanske mest känd för roliga sitcomen Coupling, men också mannen bakom BBC-serien Jekyll och de nya Tintin-filmerna) uppdatering av Sherlock Holmes äventyr till nutid som en fattigmans-version av Dr Who (detta i huvudsak på grund av att Moffat skrivit flera avsnitt av Dr Who på senare tid) men det köper jag inte alls. Mycket kanske för att jag aldrig riktigt klickat med den där brittiska fascinationen för B-scifi a' la Dr Who och Red Dwarf, men också för att jag till 100% klickar med så mycket här. Jag älskar nämligen äventyret/mysteriet i första delen (av tre inspelade hittills) och att de trots nutid lyckats behålla samma fantastiska äventyrslusta som i min gamla filmfavorit Tempelmysteriet. Jag älskar också den överdådiga musiken, jag älskar Martin Freeman (från original-The Office) som Watson, jag älskar hur man stoppat in text för att förklara vad Sherlock tänker och jag njuter till fullo i nittio minuter på ett sätt jag inte gjort på riktigt, riktigt länge av en TV-serie. Rekommenderas något så otroligt.

Lägenheten i Gamla Stan Ny
En stor del i att den här Prideveckan blev så bra hade den underbara tvåan i Gamla Stan som jag och FF fick låna av Antes föräldrar. Att slippa hotell eller besvära en kompis var ett alldeles utmärkt alternativ nu när jag inte hade någon egen lägenhet i stan för första gången på fyra år – och att den dessutom var så sjukt fräsch (helt nyrenoverad) och låg mitt i (turist)smeten gjorde att det hela kändes som att typ bo i Barcelona snarare än Stockholm. Tack för lånet!
Le Kid Åt
Klart de måste dyka upp på listan – om så bara för en kortis – igen när jag nu äntligen sett dem live för första gången. Lika bra som jag visste att de skulle vara såklart – nya singeln We Should Go Home Together är ju redan en hit i min värld – och ändå inte hälften så bra som att hänga med dem backstage efteråt och därefter har en fullständigt briljant natt på Zipper. Hoppas vi ses snart igen! Så här såg de ut i Sommarkrysset förresten!



"Mad Men" – Säsong 4 Ny
En av världens mest välskrivna TV-serier är tillbaka. Lika stilig som alltid. Lika småklurig, lågmäld, fantastisk och underbar som alltid. Och med Joan. Förhoppningsvis med mycket mera Joan.
Prideparaden Ny
Jag älskar Prideparaden. Jag får tårar i ögonen bara jag tänker på alla dessa lyckliga, fantastiska människor som dansade i flera timmar bakom QX-vagnen som jag åkte på – och minst lika mycket när jag tänker på alla de stolta föräldrar, militärer, poliser, transor, hundar, barn, protesterande, dykes with bikes, politiker, over-the-top-drugor, läderbögar och helt underbara rast-upp-och-ned-Svenssons som viill och vågar visa att det är helt jäkla okej att vara precis som man vill vara och som för en dag om året får känna att de är i majoritet och utgöt normen en liten, liten stund. Jag hoppas vi ses där nästa år allihop! Paraden må vara det som märks mest med Prideveckan – men så är den fanimej det viktigaste skyltfönstret också. Och ja. Det är bara folk som aldrig sett paraden som kan tro att den bara är massa fulla människor på flak.

Här är en film som QX-Mats gjorde från paraden. Noterbart: "Den söta björnen i flanell" och jag har gått tre år i gymnasiet ihop! Han heter Karl-Fredrik. Och glöm inte stänga av innan bonden börjar sjunga på slutet...



Dumplings hos A&A Åt
Alltid lika fantastiskt trevligt och vansinnigt gott. Synd bara att vi alla fyra äter som hästar och sätter i oss typ en halv dags matarbete på fem minuter... Men sjukt gott är det i alla fall.
"Project Runway" – Säsong 8 Ny
Äsch, jag vet. Efter ett avsnitt vet man nada om hur säsongen kommer bli – och min favorit var som vanligt den som rök, medan jag förstod nada av vinnaren – men jag känner jag vill vara lite positiv nu när inte Fashion Show kommit igång ännu, PR Canada är nedlagt och PR Australia inte har berättat när deras tredje säsong drar igång. Och så älskar jag ju Tim Gunn. Och Heidi. Och Nina Garcia och Michael Kors. Så va fan. Jag får äta upp det senare annars.
Edward i sitt esse på Zipper Ny
Det är alltid roligt att dansa loss på en fest där min polare Edward af Sillén spelar ("The Worlds Largest Schlager Party" som han var med och ordnade tidigare under veckan var tillexempel en sådan kul fest) men frågan är om han någonsin spelat så bra musik som han gjorde när jag, FF och Le Kid med sällskap äntrade Zippers dansgolv sent under pridelördagens
Lekparksdag med Elsa & Mackan Ny
En eftermiddag med mina två favoritbarn är alltid en välkommen batteripåfyllare – och så även denna gången då vi – en 37-åring, en sexåring och en fyraåring – äntrade mitt områdes lekpark och hängde runt lite en eftermiddag.





"Weeds" – Säsong 6
Jag hade ju bestämt mig för att helt sluta se på Weeds då jag verkligen avskydde förra säsongen, men sen...tja...jag såg det av gammal vana. Och det var faktiskt okej. det var schyst att man fokuserade bara på familjen för en gångs skull och inte bara sydamerikanska knarkkungar. Jag kanske, kanske får ge det en liten chans igen då...
"Schlagerkvällen på Pride"
Inget man skriver hem till mamma om – och sista halvan var verkligen förfärlig. Dessutom fortfarande ljusår från Edwards glansdagar då Stockholm hade världens näst största Eurovision-event varje år och mängder av bögar från hela Europa vallfärdade till Pride bara för det. Men första halvan var lite kul (trots regnet). Lite. Trots mossiga artister fanns där ett hjärta! Så som en spark i baken blir det gult i år.





SJ

Av naturliga skäl känner jag till ganska många som åkt till Stockholm i helgen och ALLA var med om exakt samma sak som jag och FF drabbades av på både dit och hemresan: X2000-tåget hade ett tekniskt fel som gör att det bara kan köra i 160km/h istället för 200. Eftersom andra åkt tåg samtidigt som vi åkte betyder det alltså att det inte bara är ett tågset som har detta problem – och eftersom jag råkat ut för det fyra gånger i sommar med en månads mellanrum kan det knappast vara nåt spontant heller. Så VARFÖR säger inte SJ bara till när man bokar sin biljett att resorna numera är 30 min Längre mellan Stockholm och Göteborg? Hade de inte sparat en hel massa gnäll och obehag för/från många då? Idioter.
Prides nittiotalskväll
Det som var så bra ifjol! Och som man trodde kunde bli något riktigt stort! Nu tramsades det sönder av fjantiga (och poänglösa) drugor, ett helsnurrigt upplägg där bra namn slarvades bort helt, en dötrist DiLeva, en helt poänglös Darin som säkert sålt 30% mer biljetter som huvudnamn på lördagen och framförallt en timme (!!) med den tyskbrittiska varianten av Rednex som skränade sig igenom skitlåt efter skitlåt och Cottoneye Joe tre gånger. En mardröm. Då räckte det inte att Vengaboys var roliga och Sash gav mig nostalgivibbar. Skärpning!
Regnväder
Det var verkligen ett skyfall som anföll Stockholm i torsdags.
Pridelåten 2010
Vämjeligt.

Ungefär så just nu.

2 kommentarer:

Cirkus Anna sa...

Varför används inte ordet "vämjeligt" oftare? Gud så bra!

Mick sa...

Vet du om 'fashion show' har gått på svensk tv och isåfall vilken kanal den gick på?