26 juli 2010

Läget Just Nu – Vecka 1030




Semester Ny
Första veckan blev precis så bra som jag planerat: Jag har hängt på stranden och badat varje dag, jag har läst ut fyra böcker, jag har legat i hängmattan och druckit rosé, jag har bränt mig, jag har fikat med Sarah som jag inte träffat på 15 år, jag har käkat olika typer av grillat varje kväll som min far fixat vid sin nyinköpta grill, jag har gått i shorts hela tiden och struntat i att jag är/blir tjock, jag har fått myggbett och suttit ute förlänge och jag har hängt med familjen och gullat med...
Olle Åt
...min systerson som har översköljts med en sådan tsunami av kärlek den här veckan (inte bara av morbror då, utan av föräldrar och morförädrar) att han kommer lämna sin sommar med vanan att folk jublar åt varenda gång han säger "där", plockar upp en vattenkanna, häller ut klädnypor eller äter smultron....eller allt annat ettåringar gör. Charmigast i stan är han i alla fall – vilken stad vi än är i – och det kommer att bli svårt att inte bli väckt av honom varje morgon Groundhog day-style (han glömde vanligen bort vem jag var varje morgon och sedan var vi kompisar framåt läggdags) och framförallt att inte se honom på ett bra tag.
"Beatrice and Virgil" – Ny bok av Yann Martel Ny
Innan jag ens börjat läsa boken twittrade Adam Alsing om att Yann Martels nya efter "Life of Pi" var värdelös och en överkorsad geting... Ingen bra början. Lyckligtvis hade Adam Alsing fel (och är alltså ingen jag ska ta boktips ifrån framöver), för även om den här historien är lite långsam i början, och även om den kanske inte är skriven för någon som vill ha allting presenterat Jan Guillou/Stieg Larsson-style med klara, torra, fantasilösa fakta, så stannar den kvar av ett helt spektrum av anledningar hos mig efteråt. Precis som Life of Pie. Återigen använder Martel fabelns form för att berätta sin historia – här är det en åsna och en apa – men premisserna är klart annorlunda än i förra boken. Här handlar det om en författare som får skrivkramp efter sin första succébok och efter att hans andra bok – en fantasy-slash-fakta-bok om förintelsen – refuserats flyr han utomlands där han efter en tid lär känna en gammal man som stoppar upp djur – och som skriver på en Beckett-liknande pjäs om de tidigare nämnda djuren. Boken är delvis utdrag ur denna pjäs och delvis reflektioner från författarens huvud, men tillsammans formas handlingen i Martels bok till något helt annat. De sista sidorna är smått magiska i sin smarthet och för mig lyckas Yann Martel presentera något så utslitet som förintelsen på ett alldeles nytt sätt. Mycket skickligt – vad än Adam Alsing tycker.

"Inception" – Film av Christopher Nolan Ny
En enkel idé (att man kan gå in i varandras drömmar ifall man somnar ihopkopplade och plocka fram information) används för att förnya den klassiska heist-genren, när DiCaprios drömexpert samlar ett team för att plantera en idé i huvudet på en blivande företagsledare. Vad som kunde ha blivit ganska komplicerat (väl inne i en dröm kan man göra samma procedur igen och gå in i en ny dröm där allting går lite långsammare – vilket leder till flera lager av drömmar och parallella skeenden) blir ganska enkelt i händerna på Dark Knight-regissören, som numera får räknas till en av världens största regissörer. Kryddat med lite filosofiska idéer (hur vet man vad som är verklighet och man kan befinna sig i flera parallella drömmar samtidigt), ett helt gäng Oscarsnominerade skådisar och en gigantisk specialeffektsbudget (det mesta finns i trailern – scenen där Paris viks ihop som en dubbelmacka är ju nästan redan en klassiker – men Joseph Gordon-Levitts tyngdlösa scener är de jag fascineras av mest) blir det här några underhållande timmar, där min enda invändning är att det kanske kunde ha klippts ned lite tajtare och sparats på någon av de där fightingscenerna i snön mot slutet. Men annars är det kul att se något på bio som känns hyfsat nytt både effektmässigt och innehållsmässigt (men inte är i 3D) och som varken är en uppföljare, helt hjärndöd dumkomedi/action eller innehåller svårmodiga tonårsvampyrer...

Grillfest hos T Ny
Alltid trevligt att grilla. alltid trevligt att gå på en fest med 90% helt nya ansikten. Alltid kul med quizar. Alltid kul med en utgång på BeeBar efteråt. Kul.
"Halva Liv" – Bok av Mats Strandberg Ny
Jag har läst Mats tidigare böcker (man kan säga att vi är bekantas bekanta på Facebook om man vill vara vitsig) och gillat dem, men kanske inte direkt hjulat av lycka då chick-lit inte är min tekopp längre (jag var en stor tantsnuskläsare som barn). När han nu tar sitt skrivande ett steg längre och blandar in tre olika livsöden, panikångest, action och homohistoria är jag däremot mycket mera med i matchen. Jag älskar främst historien om Viola – den gamla farmorn i boken som från graven lämnar en dagbok till sin sondotter som avslöjar en stor och komplex familjehemlighet – men även panikångest-biten funkar såklart på mig som delvis gått igenom lite av samma sak och känslor. Actiondelen på slutet är kanske lite mycket Stieg Larsson för mig, men jag sväljer den för att det kommer så oväntat, och oförutsägelse i böcker, film och TV-serier är bland det viktigaste som finns för mig. Jag rekommenderar den absolut och den är perfekt för hängmattan när huden svider för mycket för sol.

Glaciären Ny
Karlskronas glass-ställe nummer ett levererar fortfarande Sveriges största glassar och har gjort så i samma lokaler sedan åttiotalet. I år blev det en viol plus kanelbulle-glass med chokladmjukglass och ett hjärtformat kex. Jag är fortfarande mätt.
"Hang with Me" – kommande singel med Robyn Ny
Skiva nummer två kommer i september och föregås av den här singeln, en singel som ju dels fanns på första delen av Body Talk (men då i akustisk version) och dels gjorts av svenska Paola på hennes StockCity-platta (som ju var väldigt Åhlund då det begav sig). Struntsamma. Den har nämligen i mina öron aldrig låtit bättre än i sin singelversion...och nu undrar man ju såklart bara om den akustiska låten Indestructable (som enligt den nyss släppta track-listan för Body Talk Part II ligger sist där) kommer släppas i popig singelversion lagom till del tre?



"RuPauls Drag U" – Ny före-och-efter-såpa på Logo Ny
I pausen mellan säsongerna av RuPauls DragRace har den gamla, amerikanska drugan nu startat sitt eget universitet – Drag U – där några av DragRace-profilerna (i första programmet Ongina, Jujubee och Raven) agerar professorer och stylar om butchflator och manliga kvinnor till att bli dragqueens, som sedan får ta "draguation" och betygsättas av en jury med bland annat Kelly Osbourne... Könsstereotypt? Oh, ja. Det är den gamla klassiska "bögen-hjälper-den-stillösa-kvinnan"-grejen igen...och några av delarna är så påklistrade och påhittade att man nästan behöver skämskudden. Men med dragqueen-twisten, den obligatoriska lipsyncen på slutet och den allmänna ZTV-anno-1995-feelingen som alltid finns på bögiga Logo är det ändå en smula oemotståndligt i all sin kitchighet. Alkohol hjälper.

"Juliet, Naked" – Bok av Nick Hornby Ny
Att i punkten om Strandbergs senaste ovan döma ut chick-lit och så här bara nåt inlägg senare småhylla en bok av dick-litens okrönte konung Hornby kan kanske tyckas lite dubbelt, men faktum är att Hornby är inte Gayle eller Parsons och hans böcker har oftast något mer att säga än att bara vara en historia om nån strulig men varmhjärtad nörd som har svårt med tjejer. I senaste boken handlar det om idoldyrkan, något vi får serverat både genom den varmhjärtade nörden som har svårt med tjejer...men också via hans tjej (som är något av bokens egentliga huvudperson) och genom idolen i fråga (en gammal Dylan-esque rocksnubbe som dragit sig tillbaka). En ganska kort och småtrevlig historia som kanske inte tillhör det bästa Hornby skrivit, men som ändå är ett måste för oss fans.






"Meltdown" – Bok av Ben Elton
Jag har läst allt Ben Elton har skrivit, och ur den aspekten får jag nog kalla honom en av mina favoritförfattare. Jag älskar hans tidiga böcker som Gridlock, Blast from the Past och Popcorn, och på senare år så har jag främst älskat Dead Famous (som drev med Big Brother) och Chart Throb (som drev med idol). den här gången handlar det om finanskrisen och om hur Storbritanniens finansvalpar och Labour-regering lekte bort nittiotalet och halva 00-talet för att slutligen krascha helt 2008. Han får fortfarande in en hel del poänger och det märks hur engagerad han är i ämnet – men storyn om ett gäng grabbar som hängt ihop sedan gymnasiet för att sedan alla bli snor-rika är lite för fylld av klyschor och karaktärerna lite för klyschiga för att jag ska falla helt den här gången. mest för oss Elton-fanatiker.

"All for You" – Ny singel med Ace of Base
Det låter inte helt oävet så här i popelektrons nya guldålder – och självklart är det just nu en Ace of Base-comeback skulle fungera som bäst – men verserna lovar mer än den i och för sig extremt Ace of Base-iga refrängen håller enligt mina öron.







Solsveda

Jag vet inte riktigt vad som hänt med mina gener, men tydligen kan jag bränna mig sönder och samman trots solskyddsfaktor 10 numera... Blä.
Nyhetstorka
När man väl har tid att köpa sig en kvällstidning på sommaren är den full av sommarvikarier som särskriver, stavar fel, skriver syftningsfel som gör saker obegripliga – och på toppen av det har de inget att skriva om vilket ger upphov till artiklar som denna med sina redan smått klassiska underartiklar... Galet.



Regnväder
Hallå, vart tog siommaren vägen? Kom tillbaka nu!

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: