18 juli 2010

Läget Just Nu – Vecka 1029




Semester Ny
Det går inte att säga så mycket om den ännu då den ju ännu helt färsk, men att tre hela veckor utan att ägna en tanke till jobb ligger just nu framför mig är självklart värt en förstaplats på den här listan. Det här ska som vanligt bli den bästa semestern nånsin!
Tapaskväll hos Javad Ny
En altan, iskallt rosévin, glada, lekande barn, en vacker sommarkväll och massor av goda tapas, se där, receptet på en lyckat firad födelsedag enligt min polare Javad. Otroligt trevlig kväll som toppades med lite utgång.
Rosévin på A&As balkong Ny
Bästa stället i stan att dricka sitt rosévin på är på den här gigantiska balkongen vid Mariaplan med utsikt över hela västra Göteborg- Mycket trevligt. Och när allt toppades av en svintrevlig utgång med gästspel från Torpeden mfl så blev lördagen perfekt.
"Covet Affairs" – Ny serie på USA Network Ny
Premisserna är inte superoriginella; ung söt superintelligent tjej (Piper Perabo från Coyote Ugly) börjar sin karriär inom CIA och hamnar genast i värsta äventyret med hemliga ryska agenter, samtidigt som det i bakgrunden finns en orolig syster, en mystisk försvunnen pojkvän (som kanske är efterlyst av CSI) och en rolig blind kollega. Allt känns väldigt Alias möter Bourne (Doug Liman som regisserade första Bourne-filmen är en av männen bakom serien) och borde egentligen kunna avfärdas med ett "vi har sett det förut" – MEN! Faktum är att jag har riktigt trevligt under den dryga timme som piloten varar, castingen känns spot on och den underliggande humoristiska tonen fungerar för en gångs skull helt friktionsfritt. Jag tänker absolut hålla ett öga på den här serien i sommar.



"Haiku" – Sushi på rullband Åt
Rullbandsgrejen skulle ju bara kunna vara en onödig ploj om det inte samtidigt vore så att Haiku Sushi Lounge samtidigt aspirerat på att ha centrala Göteborgs absolut bästa sushi (Yamato är såklart med och slåss om titeln om hela stans bästa) och till ett klart rimligt lunchpris (fem tallrikar/ungefär 10 bitar inkl alla tillbehör för 85 kronor). Klart värt ett besök – speciellt nu under sommaren när luncherna inte är så sjukt välbesökta som annars och alla inte hugger de bästa bitarna innan bandet hamnar hos dig.
Spotify Ny
Nä, det är inte så att jag just upptäckt Spotify (som bekant – det finns ju en hel del listor upplagda här i bloggen och de har funnits här ett tag) men i och med att de kopplat ihop det med Facebook (jag älskar att kunna skicka låtar till polare och använda deras listor) och att iOS4 tillåter att man kan använda det samtidigt som du gör annat med iPhonen (att kunna ladda ned listor att använda offline är fantastiskt) så känns det som att det är från och med i sommar som jag helt har slutat använda min iPod och istället bara kör Spotify Tyvärr kommer jag inte ha nån fin liststatistik i slutet av året i år, men det är nog det enda negativa. I love it! Spotify är fantastiskt.
"Work of Art" – Ny konstreality på Bravo 4v
Fortfarande årets bästa nya reality och sommarens mest underhållande TV-minutrar varje vecka. Persongalleriet är fortfarande suveränt och tävlingarna underhållande. Ett måste.
"True Blood" – säsong 3 Åt
Fast ännu mer ett måste är fortfarande den här vampyrserien som enligt mig har tagit sig rejält från slutet på förra säsongen när det bara var sex-sekt tillslut. I säsong tre breddas galleriet rejält (böckernas storskurk vampyrkungen dyker upp) alla har olika storylines och även om tempot är något långsammare så är varje scen fascinerande. Sommaren bästa TV. Alla kategorier.
Wallander-filmerna Säsong 2 Åt
Nu har jag sett alla Krister Henrikssons Wallander-filmer i den andra omgången och det är verkligen klart godkänd svensk kriminalunderhållning. Som en TV-serie med ett avsnitt i veckan hade det hållit toppklass. Som enskilda biofilmer däremot är de väl egentligen mer tveksamma (de är väldigt ojämna mellan avsnitten – precis som en TV-serie). Men att se dem på TV i rätt ordning i ett svep är riktigt trevligt. Och klart roligare än Beck.
"Louie" – Ny sitcom på Fx 2v
Mer rolig TV som inte bör missas.





"Morden i Midsomer" – Tradition

Att se Morden i Midsomer på tisdagar under sommaren är för mig lite samma tradition som att se Kalle Anka på julafton. Man vet vad som komemr hända, det är egentligen inte speciellt bra, men de ger en speciell känsla av tradition och värme i hela kroppen som jag mår bra av. Dessutom måste jag än en gång få rasa lite mot den obligatoriska "Astrid Lindgren skulle fått Nobelpriset"-dumma kommentaren "alla borde vara döda i Midsomer vid det här laget". Yeah, well. Om det dog så måna människor i Las Vegas varje vecka som det gör i CSI eller om så många suspekta mordiska grannar bodde på samma gata som i Desperate Housewives Wisteria Lane så skulle det också vara overkligt…om det inte var EN TV-SERIE dammit!




Billigt toalettpapper

Jag känner mig aldrig so white trash som när jag råkat köpa toalettpapper av tvivelaktig kvalité. Finns det något värre än vandrarhems-tunt lågkvalité-papper som delar sig i två lövtunna skikt bara man drar i rullen och som går av på alla ställen utom de som är avsedda? Ryyys! Bra toalettpapper kan verkligen aldrig kosta förmycket.
Starbrno Dark
Jag älskar mörk öl och ale. Det är bland det bästa jag vet. men den här galet kolsyrade mörka pilsnern är bara vidrig och bör undvikas med alla medel.
SJ
För förra veckans strul blev jag ersatt med 73 kronor... För en 3,5 timmars försening. Galet. Just nu sitter jag ännu en gång i deras våld och håller tummarna för att vara framme innan imorgon. Skitföretag.
Gothia Cup
Säkert superkul för de som är med – vi andra flyr Göteborg.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: