12 juli 2010

Läget Just Nu – Vecka 1028




Olle - Syskonbarn
Åt

För ett drygt år sedan höll jag och FF som bäst på att flytta ut mig från min Stockholmslägenhet och mitt under det kaoset dök mitt syskonbarn Olle upp i världen. Då hette han inte Olle, och hade en hel massa problem med att få sin lilla kropp att börja fungera som vanligt, men det gör han nu och i helgen fyllde morbrors lilla favorit ett år och firades med tårtfika i Vanadislunden överöst med presenter. Av mig fick ha en helt ny garderob och en gungelefant (men jag tror typ fläkten i sovrummet var roligast – han blir nog antingen en ny Carola eller en ny Maasen!). Men det är bara början med presenter från morbror såklart. Han ska inte växa upp och fundera över vem som skämmer bort honom mest i släkten, det är en sak som är säkert!
Grill & Quiz-kväll med Felix & Ronny Ny
Rs innergård är en av mina smultronställen i sommar-Sverige. På riktigt. Att sitta där till två på natten och grilla, äta värdens helt briljanta potatissallad (jag skulle lätt köpa en hink av den för tresiffriga belopp), smutta på iskallt rosévin och (framförallt) göra hejdlöst fantastiska introtävlingar som Le Kid-Felix pusslat ihop kommer garanterat vara ett av det här årets bästa minnen när det ska summeras. Tack, pojkar! Ni är båda två vandrande reklampelare för att man ska flytta tillbaka till huvudstaden pronto.
"Religious" – Kommande singel med Gravitonas Ny
Jag tänker inte säga så mycket om det nya material jag haft förmånen att få höra från Gravitonas här i bloggen. Ännu. Det får ni läsa exklusivt om i QX om en dryg vecka. Men jag vore inte jag om jag inte var tvungen att nämna att kör-späckade danslåten Religious förmodligen kommer klocka in som en av årets favoritlåtar när det blir dags för Oswald Awards i slutet av det här året. En dansmix på denna (redan ganska dansanta) hit och bögklubbarna i världen är varnade!
Sallad på Muffin Bakery på Kungsholmen Ny
Inte superbilligt, men väldigt, väldigt gott när man promenerat runt hela Kungsholmen i den tropiska hettan. Och bakverken på The Muffin Bakery skulle man verkligen kunnat döda för om man inte försökt leka nyttig för en gångs skull.
"Work of Art" – Ny konstreality på Bravo 3v
Jag älskar, älskar, älskar Work of Art. Top Chef är fortfarande stabilt och ett måste – och jag erkänner att jag även kollar slaskprogrammet Hell's Kitchen den här sommaren av bara farten – men inget, inget slår de här (ibland spelat) torterade bokstavskombinationerna till konstnärer som ska försöka slåss om förstapriset i Bravos nya succé. Jag älskade avsnittet där de skulle chockera (även om fel personer vann och åkte ut) och Miles "jag runkar på en Musse Pigg gjord av penisar" bara var "safe". Jag älskar för övrigt Miles i all hans konstighet. Och jag älskar, älskar som sagt Work of Art.
Svenska jordgubbar Ny
Jag vet inte om det var jordgubbssorten eller det där ryktet om att svenska jordgubbar blir sötare på grund av kylan, men faktum är att den liter jordgubbar jag köpte av min favoritgrönsakshandlare på Kålltorps Frukt&Grönt i veckan är så nära himmelen man kommer i bärform. Underbart!
"Louie" – Ny sitcom på Fx Ny
Många verkar nämna Seinfeld när de pratar om den här nya sitcomen med Louis CK, men bara för att det varvas med – sjukt roliga – scener från när Louis kör sin standup så känns humorn inte alls samma. Det här känns hjärtligare men samtidigt långt mera rått och uppriktigt, när man i de spelade scenerna får följa Louie som ensamstående singelpappa på date, i vardagen och med sina döttrar. Humorn luktar mycket mera av den brittiska Lead Balloon – och det är ju alltid ett plus i min värld. Blir till att följa flitigt.
Mina Shoppingfynd från London 2v
Jag gav mig den på redan under tiden jag var i London den här gången att jag inte skulle köpa saker jag inte behövde bara för de var snygga alt. Billiga – och det visade sig vara ett lyckokast. Jag fullkomligt älskar alla mina inköp, ångrar inget och har använt de flesta av dem bara några dagar efter hemkomst. Den där rosa tröjan jag köpte på rea och var skeptisk till? Skitsnygg! Tre par skor? Helrätt allihopa! Kavajen? Still to die for… Etc etc.
"Identity" – Ny serie på ITV Ny
Det var nära, nära den här serien halkade ner till gult eftersom vissa av skådisarna har märkbart svårt att få replikerna i den här nya, brittiska kriminalserien om en grupp som pysslar med att fastställa brottslingars identitet att flyta, och storyn – som jag tyckte var riktigt snygg och spännande – fick kanske en lite väl standardiserad upplösning… Men jag som har varit svag för huvudrollsinnehavaren Aidan Gillen sedan han spelade Stuart i Queer as Folk och som dessutom serveras gamle Morden i Midsomer-bekantingen John Hopkins i första avsnittet vill ändå vara försiktigt positiv och lovar ge det åtminstone en chans till. Om inte bara för flygbilderna över London…



"Tilt to Live" - iPhonespel Ny
Egentligen så är det Fruit Ninja jag spelar och spelar när jag egentligen borde sova om kvällarna (men sovrummet är för varmt) och som jag är helt besatt av för tillfället…men det har jag ju redan tipsat om här. Bättre då att uppmärksamma det här enkla men otroligt beroendeframkallande iPhone-spelet där man helt enkelt styr en liten pil med hjälp av att tilta/vinkla mobilen, och där det gäller att undvika små röda prickar som växer i antal medan man träffar lite större prickar som går att använda som vapen mot de mindre. Köp! Bli besatt! Men glöm inte Fruit Ninja!




"Everybody's Changing" – Ny singel med Martin Stenmarck
Jag har verkligen haft supersvårt för Martin Stenmarck hur länge som helst (japp, redan innan han surfade in 00-talets sämsta Melodifestivalvinnare 2005) och hans svenska låtar med Sjumilakliv (eller vad den nu hette) i spetsen har varit rena kräkmedel...för att inte tala om konceptet Ladies Night som luktar så unket att det är galet. När han nu tar sig an Keanes absolut bästa låt som är jag dock försiktigt positiv. Ja, jag kan till och med erkänna att jag gillar den riktigt mycket! Däremot kan det ju aldrig bli tal om gröna delen här när man knappt gör något eget med en låt när man gör en cover. Men ändå ett A for effort! Helt klart.
Årets Emmynomineringar
Mycket med årets Emmynomineringar borde få plats på den gröna delen av listan; Att Modern Family fick så sjukt många nomineringar (och speciellt att hela casten, tyvärr minus Ed O'Neill, nominerades), att Glee fick så sjukt många nomineringar (och speciellt att både "Kurt" (Bästa biroll – Chris Colfer) och "hans pappa" (Bästa gästroll – Mike O'Malley) nominerades, att Mad Men och alla tre favorit-brudarna där nominerades, att True Blood åtminstone fick en Bästa Drama-nominering, att alla brudarna i The Good Wife nominerades, att The Pacific fick flest nomineringar och att juryn rakt igenom vågade omfamna nya namn (inklusive nominera lite gamla tidigare trotjänare). Samtidigt kan en jury som envisas med att slentriannominera serier som Monk, 24, The Office, Lost och The Closer oavsett om de haft usla säsonger och framförallt kommer de flyga ned på den röda delen om de fortsätter dela ut statyetter till Two and a Half Men i slutet av augusti istället för att tänka nytt då med. Men jag hoppas och håller tummarna för att de vågar.




SJ

Förra gången jag åkte med SJ var det vinter, totalkaos, förseningar och timslånga resor på grund av kyla. När jag nu försökte åka till Stockholm var det tydligen för varmt och X2000-tåget (som redan stannat två gånger innan Göteborg på väg från Malmö) kraschade totalt av värmen, men en fullständig kaosresa som följd, badandes i svett och tre timmars senare ankomst. Allt för en ersättning med 50% av biljettpriset… SJ kan vara Sveriges absolut sämsta företag, och det är en skam att SAS går så dåligt där de åtminstone försöker få fram sina kunder i tid (när det inte är riktiga naturkrafter i vägen och inte sådana som dyker upp varje vinter och sommar) och där man kan komma fram en timme tidigare än beräknat. Nämnas ska väl också att även hemresan var en katastrof, med trasiga dörrar, kraftiga förseningar, ingen AC, inget vatten, banarbeten och ingen fungerande toa etc etc. Och detta betalar man för?
"Rev" – Ny brittisk komediserie
Jag trodde (helt idiotiskt ser jag ju så här i efterhand) att en komedi där "mamman i Beautiful Prople" levererar roliga repliker på samma sätt som min favoritserie från 2008 borde vara lite skoj trots att den handlar om en alkoholiserad präst. Nope. Det blir samma småsnuskiga prästskämt som vanligt i sådana här brittiska serier. Inget för mig.
EspressoHouse Frappino-tillgång
E-House gör reklam för sina Frappinos överallt där de har ett café, men i nio fall av tio så fungerar inte maskinerna eller så är "de inte klara". Apdåligt i megahettan.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: