08 juli 2010

Läget Just Nu – Vecka 1027

Vana bloggläsare märkte säkert att det inte dök upp någon lista som vanligt i måndags – ni kanske 3-4 som hittat hit via mitt Sommarblogg-inlägg på TV4 idag kan bara läsa vidare egentligen…men saken är att det brukar dyka upp en längre lista varje måndag här i bloggen (och har gjort så de senaste fem-sex åren) vilket numera på grund av en massa anledningar är ungefär det enda jag skriver (annars är det mest musikvideos här så fortsätt att dyka upp om ni gillar tanken på en sådan blogg) - och skälet är enkelt: Jag har haft semester och spenderat en långhelg i London så det fanns helt enkelt inte tid för en vanlig lista i måndags.

Nu är det ju redan torsdag så det får bli en liten sommar-specialare den här och nästa vecka. Idag blir det bara London och saker som hänt i anknytning till resan. Nästa måndag (typ) blir det saker som hänt utan att ha anknytning till den brittiska huvudstaden under de senaste två veckorna. OK? Hoppas det, för nu kör vi.





London Ny
Klart att staden själv får vara etta. Stämningen, mitt resesällskap lukterna, atmosfären, koset, vänstertrafiken… Allt det där som gör London till London och den här resan till just den här resan. Numera är det nästan obligatoriskt att jag reser till London en gång på sommaren och en gång på vintern (på sommaren är det shopping och party - på vintern är det mera shopping och mera party…men kanske även nån musikal, lite film och självklart en hel massa ) och jag lovar att nån gång ska jag sätta ihop en liten mer komplett reseguide för den som är nyfiken och inte så van Londonbesökare. Till dess får ni nöja er med resten av den här listan.
Tobbe Ek Ny
Nej, Aftonbladets London-korre är inte någon allmän egendom som kan utnyttjas av kreti och pleti, men undertecknad är så lyckligt lottad att han har förmånen att känna denna så genuint genomtrevliga snubbe och att han samtidigt upplåter sitt extrasovrum till mig. Visst, Imperial Hotel i Bloomsbury är fortfarande mitt tips för den som vill ha ett helt okej budgethotell med lagom avstånd till Covent Garden och SoHo utan att betala skjortan. Men att få bo i Kensington hos Tobbe – magiskt! Tack så fruktansvärt mycket. Vi kommer tillbaka.
"London Pride" – Evenemang Ny
Medan Pride i Sverige (utanför seminariebiten) mest liknar en vänstervriden Kiviksmarknad med reklam och C-artister på ett stort inhägnat område, så verkar Londons motsvarighet (utanför seminariebiten) mest vara inriktad på glädje, gemenskap och ett sjukt jäkla megaparty. Det är filmfestival och homopjäser och ett mera Low Key Pride-tåg än den Stockholmska studentflaksvarianten som spärrar av hela centrala London – men främst är det ett sjukt jäkla streetparty som tar över hela Soho och förvandlar området till en kokande homogryta av packade människor (bokstavligt och bildligt). Sjukt kul att få uppleva återigen. Och en avslutning på ett Kylie-besatt G-A-Y/Heaven gjorde inte saken sämre i mina öron.
"London Pride" – Öl Ny
Jag älskar ale i allmänhet och den här varianten i synnerhet. Visst, i Storbritannien är den säkert motsvarigheten till Pripps Blå, men eftersom den är i stort sett omöjlig att få tag på hemma i Göteborg så dricker jag inget annat när jag är i London. Mums!
Mina Shoppingfynd Ny
Människor som känner mig vet hur mycket jag handlar när jag är i London. Det är kanske inte mer än femsiffriga belopp, och min passion är i stort sett bara High Street-kedjorna och kanske skiktet precis ovan, men det blir en del. Den här gången – och detta skrivs i och för sig innan jag packat upp allting hemma i lägenheten och/eller sett min Eurocard-räkning – så känns det dock som jag till 90% köpt sådant jag verkligen behöver (det ska sägas att jag handlar väldigt lite mellan Londonresorna). Tre par skor; gladiatorsandaler, party-sneakers och låga sommar-Converse toppar nästan den obligatoriska skörden av Super Slouch-jeans från Bench, och två nya skjortor från favoritkedjan Super Dry är ju nästan ett minimum. Toppa det med några nyutkomna böcker, lite rea-DVDer som man bara har på VHS tidigare och lite till och jag har svårt att tänka mig att jag ska hitta oanvända plagg ända fram i vinter som ifjol…
"Bangers & Mash" - Pubmat Ny
Lika besatt som jag är av brittisk ale, lika stor är min besatthet av äkta brittisk pubmat – eller snarare av bangers & mash (=potatismos & korv). Fantastiska korvar (likt de britterna äter till sin suveräna frukost, men lite mer matiga) med hem-mosat potatismos och i en sjö av brunsås och gröna ärtor kan faktiskt vara en av de största anledningarna att jag återkommer till London. Sjukt gott!
"River Island" - Klädkedja Ny
Ska jag ändå nämna en butik som jag aldrig missar (grov underdrift – jag går in i de tre butikerna på Oxford Street varenda gång jag passerar dem och under det numera obligatoriska besöket till suveräna köpcentrat Westfield är det – tillsammans med fräscheten, stämningen och det stora, välsorterade Boots som också ligger där – är det faktiskt den här butiken jag ser fram emot mest där) så måste det bli River Island. Beskrivningen ”ett mera street-inspirerat Brothers” säger kanske direkt att det här varken är något för alla eller något speciellt originellt…men oj vad det är jag! Bäst den här gången? En fantastisk kavaj som jag bara längtar efter att få ha på mig.
"Ping Pong Kitchen" (suverän asiat) och "Carluccio’s" (suverän italienare) Ny
Och om jag skulle lyfta mitt hungriga huvud från min hög med mos, korv och ärtor och istället rekommendera en kedja med fantastisk asiatisk mat som dyker upp lite överallt i London så blir det självklart Ping Pong Kitchen. Fantastiska drinkar om man bara passerar den på dagen – fullständigt briljanta dumplings och degknyten om man är hungrig på kvällen. För den som bor i närheten av Fitzrovia finns det en där, men det finns även en mitt i Soho och en i Notting Hill. Till exempel. Dock, är man mer sugen på lite snabbt framfixad, men ack så god, italiensk mat så rekommenderas såklart istället Carluccio’s. Bästa hållplatsen mitt i Covent Garden, vid Russel Square eller på den där mysiga lilla torgliknande platsen brevid/bakom favoritvaruhuset Selfridges hittar man suverän pasta till superba priser. Hitta!
"Engångsglas med färdigupphällt rosévin" Ny
Alldeles, alldeles för bra idé (finns på Marks & Spencer) för att inte vara med på den här listan. En omöjlighet i Sverige såklart där man inte får sälja alkohol på ett sätt som uppmanar till intagande av den (typ kall öl eller champagne på Systemet) men en superskönt småfånig idé i Storbritannien perfekt för en spontansväng till Hyde Park.
"Oystercard" – Lokaltrafikbiljett Ny
Det kan tyckas fånigt att lägga ett busskort på den här listans sista gröna plats, men faktum är att för någon som älskar att åka tunnelbana (och dubbeldäckare) och som vanligen måste leva med Västtrafiks fullständigt omöjliga biljettsystem, så är Londons motsvarighet så galet enkel att ladda, att få tag på och (framförallt) att använda – man lägger det mot en gul platta när man går på bussen/in i tunnelbanan och gör samma när man går ut och så räknar den ut den billigaste avgiften automatiskt, exempelvis om du åkt tillräckligt för att ha betalt för ett dagskort etc. Det behöver inte vara svårare.




Extrem sommarvärme
Jag lovade och svor under årets vinter som aldrig tog slut att till och med jag skulle sluta klaga på att vara konstant svettig och att inte kunna sova på grund av sommarhetta det här året…och jag lyckades nästan. För visst är det skönt med värme, och jag har magknip för att sommaren ska vara över vädermässigt i år redan nu innan min riktiga semester börjat, men att traska runt i London konstant svettig och smutsig med svetten droppandes från armbågarna i 30-gradig värme är verkligen inte min pryl. Värme avnjuts bäst i skuggan.
"Primark" – Ullareds-kedja
Jag har fortfarande blandade känslor för det här måste-besöket på Oxford Street. På samma gång som det är superschyst att fynda ett fempack strumpor för £1 eller barnkläder till alla kompisars ungar för ungefär ingenting på samma ställe, så är det totala, svettiga kaoset som råder där inne helt outhärdligt för någon som är 1.73 lång. Dessutom så hittade jag knappt inget alls där den här resan, vilket ju i sig är skäl nog för en minidiss.





Vänstertrafik

Livsfarligt. Underlättas inte av att de kör som galningar mitt i stan heller. Eller av cyklister med dödslängtan.
Svensk färdigmat
Efter att ha spenderat ganska mycket tid bland de fantastiska färdigmatshyllorna på M&S och Tesco vill man knappt närma sig den där sunkiga hyllan med tre torra baugetter och en oljig pastasallad som svenska butiker kallar take away. Usch. Längtar redan tillbaka.
Skoskav & Fotblåsor
Jodå, jag har gjort soldatprovet i lumpen och traskat de där milen som gjorde att fötterna knappt gick att gå på på veckor efteråt – men det gör inte tre parallella blåsor och ett blödande skoskav under en Londonresa roligare.
Flygrädsla
Det var fantastiska flygningar den här gången. Lugna och i rekordfart. Absolut inget att vara rädd för eller klaga på. Men flygrädslan sitter som bekant i skallen och är inte ett dugg rationell. Tyvärr. Så den här posten är för de sömnlösa nätterna innan och för magproblemen och panik-känslorna.
Slapphets-fetma
Jag hann inte ta på mig ett par av mina nya jeans förrän knappen flög i midjan. Skandal.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: