27 juni 2010

Läget Just Nu - Vecka 1026




Midsommar 2010 Ny
En av de bästa på länge! Och även om sällskapet var grymt (så kul att träffa det gamla gänget igen och speciellt de suveräna ungarna Kanth som alltid gör mig så sjukt glad och full av energi), konceptet väl inarbetat och maten fantastisk (min och FFs ”tantröra” var suverän om jag får säga det själv, men varenda maträtt under dagen satt där den skulle) så skulle jag ljuga om jag inte erkände att det vackra soliga vädret bidrog till att det här blev precis så grönt, silligt, flaggigt, soligt och jordgubbigt som en midsommar ska vara!
Grillning 3v
Midsommargrillningen var som vanligt suverän, men på Midsommardagen kanske vi såg en ny tradition födas då grabbgänget samlades hos mig i Kålltorp för en liten (så gott som alkoholfri för ovanlighetens skull) spontan grillkväll med film. Supertrevligt! Och fan vad gott det är att grilla hamburgare och små riktiga svindyra korvar. Lika trevligt var det att inviga FFs nya grill under torsdagens midsommarfix-kväll. I love me a BBQ.
"iOS4" – Nytt operativsystem Ny
Det är lite roligt att jag som länge var en rabiat Apple-motståndare på tex mitt jobb numera framstår som Mr iPhone… Men faktum är att jag är helt beroende av den där lilla elektroniska prylen (och hade varit det vilket företag den än hade kommit ifrån) och nu blev den plötsligt ännu bättre när jag – helt utan problem – uppdaterade den med nytt OS och plötsligt kunde multitaska och göra mappar på den. Helt fantastiskt! I love it.
Mina Midsommarskivor Ny
Årets variant blev en succé på midsommarfesten där den (långa versionen) spelades i stort sett hela dagen, men jag får erkänna att jag blir mest stolt över att ha fått över alla från 2003 till Spotify så alla som läser den här bloggen kan välja vilken sommars soundtrack de vill använda till sin tillställning.
"Wallanderfilmerna" – Säsong 2 Ny
Nä, inte de brittiska utan de svenska med Krister Henriksson..och såklart inte som biofilmer, utan som en svensk motsvarighet till valfri amerikansk/brittisk kriminalserie på TV. Jag upptäckte första omgången (den med Johanna Sällström & Ola Rapace) under en regnig sommar hemma hos mina föräldrar (då de gick på Canal Plus) och kanske är det hela den inramningen (semester, god mat etc) som gör att jag sedan dess haft en långt mycket mer positiv inställning till den här kriminalserien än exempelvis till Beck, men faktum är att när jag nu sakta med säkert börjat beta av andra säsongen (jag har hittills sett Hämden (grym!), Cellisten (Zzzz), Skytten, Prästen, Arvet och Indrivaren) så tycker jag allt som oftast att det är riktigt, riktigt bra sommarunderhållning och jag kan redan nu avslöja att det lär bli mycket mera Ystad än Midsomer för mig i sommar.
"Fruit Ninja" - iPhonespel Ny
En kollega pratade om det här busenkla spelet redan för några veckor sedan, men det är först nu som jag blivit smått besatt av att skära sönder frukt (men inte bomber – då är spelet över) med hjälp av mitt pekfinger. Otroligt roligt, otroligt beroendeframkallande och en klar rekommendation.
"Work of Art" – Ny konstreality på Bravo 2v
Farmstår mer och mer för varje lysande avsnitt som Project Runways slutgiltiga tronarvingen på Bravo och det är utan tvekan årets sommarprogram i min värld tillsammans med…
"True Blood" – Säsong 3 på HBO 2v
…de här fantastiska blodsugarna. Det är otroligt snyggt jobbat när man ännu några avsnitt in i en series tredje säsong skapar ett sug efter att få veta mera om ungefär varenda huvudperson i serien så fort de inte är i bild. Dessutom jobbar de bra på att utöka sitt persongalleri den här rundan. Väldigt, väldigt bra. Och omissbart.
"Youth in Revolt" – Film av Miguel Arteta Ny
Klart underhållande film som kombinerar indie-feeling med Apatow-humor där Michael Cera spelar den unga, småtöntiga killen med white trash-föräldrar som uppfinner ett tuffare alter-ego för att kunna få flickan som han blivit kär i. Kul casting, skojiga repliker, oväntade animationer och allting placerat i ett allmänt quirky univerum gör det här till en kul liten axelryckning som rekommenderas men inte påtvingas. Tre popcorn av fem möjliga.
"Million Pieces" – Ny singel med Tove Styrke Ny
Jag är inte helt övertygad om att det här blir en superhit utanför P3 ännu, men jag tycker det är bra och som väg att välja för Idol-trean är det snudd på initialt. Om Tove och hennes skivbolag lyckas göra henne till den kommersiella symbiosen mellan Amanda jensen och Robyn så har man helt klart valt en väg som jag skulle älska och där det finns ett otroligt tomrum just nu i Sverige. Heja Tove!




FarmVille som iPhone-applikation
Nej, jag skäms inte alls för att jag tycker FarmVille är riktigt underhållande fortfarande (även om jag sörjer att så många av mina Facebook-polare verkar hata det utan att ha testat, vilket gör det i stort sett omöjligt att spela fullt ut eftersom man behöver spelande FB-kompisar för att komma någon vart) och att få det till iPhonen borde vara ultimat för mig. Tyvärr blir det hela alltför plottrigt och svårmanövrerat för att det ska fylla någon funktion mer än att ta emot och skicka presenter just nu (och möjligen skörda stora arealer) men förhoppningsvis kan en lite omgruppering i web-varianten och några uppgraderingar i appen fixa detta. Jag är försiktigt positiv men inte knockad.




"Fanta & Rosé" – Stekar-hit

Jo, det är catchy som bara fan och det är inte klisterhit-potentialen eller det supersexistiska anslaget ”alla brudar ner på knä!” som stör mig mest med den här hiten som säkert kommer gå varm i Båstad, Visby och Marstrand i sommar. Nope. Det är att låten på fullaste allvar rimmar ordet ”tre” med ”knä” (jag misstänker att 95% av alla Stockholmare faktiskt tror att det rimmar). Sjukt störigt.



Fifa
Att inte tillåta kamerabevakning eller annan modern teknik vid målburarna utan helt förlita sig på mänskliga faktorn i en av världens största sporter (med pengar inblandade som vida överstiger flera av jordens länders BNP) är fanimej helt absurt. Visst, Tyskland var överlägset och jag höll på England…men jag hade nog varit lika rasande om förhållandet varit det motsatta. Så sjukt primitivt. Och så undrar folk varför man inte är superintresserad av sport…
Slapphets-fetma
Årliga sommarresan till London äger rum den här veckan – trogna bloggläsare lär lägga märke till att ”Flygrädsla” saknas på dagens lista…och jag har (kors i taket) faktiskt klarat mig ända till nu…håll tummarna för mig – men jag är inte alls i den form jag önskat…och jag har bara mig själv att skylla! Det är inte många kilo som fattas för att jag skulle mått mycket bättre i provrummen i London nästa helg, men jag har helt enkelt inte haft disciplin nog i år. Och nu skäms jag. Och får ta mitt straff. Fy fan.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: