21 juni 2010

Läget Just Nu - Vecka 1025




"Aphrodite" – Ny skiva med Kylie Ny
Det var ett tag sedan jag fick höra den här skivan för första gången nu, men ett av villkoren var just att jag inte fick prata om den eller blogga om den innan just idag! Så nu gör jag det. Fast jag tänker egentligen inte säga så värst mycket mer om den just nu – ni får vänta och läsa min recension i QX som dyker upp på onsdag/torsdag – utan listplaceringen får tala för sig själv...och så kan jag kanske berätta att min absoluta favoritlåt heter Closer. Tätt följd av nästa singeln Get Outta My Head eller möjligen svensskrivna dansrökaren Cupid Boy eller pampiga "fuck cancer"-låten Aphrodite eller sköna Looking for an Angel. Har inte riktigt bestämt mig än...men självklart kommer det en låt-för-låt-recension så småningom där allt avslöjas.
"En Plats i Solen" – Skiva med Kent Ny
För en vecka sedan så fanns det plötsligt bara två utmärkta Kent-singlar på iTunes och samtidigt också nyheten om att det även fanns en skiva beredd att dyka upp i slutet på juni. Nu en vecka senare så har jag plötsligt haft förmånen att för andra gången på ett år få ta del av en av mina absoluta favoritgruppers sprillans nya skiva – och jag kan säga (utan att säga för mycket såklart – ni måste läsa QX först) att jag är mera nöjd med vissa saker den här gången än vad jag var på Röd. Kents Zooropa är inte en Tourism!
"True Blood" – Säsong 3 på HBO Ny
Seriens vars pilotavsnitt jag avskydde så innerligt har inte bara växt till ett enormt TV-fenomen globalt, utan också blivit en av mina absoluta TV-favoriter någonsin. Jag älskar numera alla karaktärerna, de allt mer bisarra sexscenerna (homoflirten sist var snygg och ger mersmak och Alexander "jag är kanske den mest kända svensken i USA på hur länge som helst" Skarsgård fick visa ungefär 95% av sin kropp vilket vi tackar för) och kan knappt bärga mig till nästa avsnitt så intrigerna i den här säsongen kan sätta fart på allvar. Ett av sommarens bästa TV-drama i år igen!
"Kärleksvisan" – Ny singel med Sarah Dawn Finer Ny
Glöm den fruktansvärda låten med Perelli&Carlsson, glöm Carolas refränglösa gospel, Agnes Disney-dänga med farfar Skifs och Darins radioballad. Det är såklart Sarah Dawn Finers Kärleksvisan som kommer bli den låt alla vill ha på sina bröllop i framtiden efter helgens bröllop.



"Det Kungliga Bröllopet" Ny
Ju mera det här bröllopet tog över medierna, desto mera republikan blev jag. Monarki är verkligen både ohumant och odemokratiskt. Samtidigt ökade bara mitt intresse för vår historia och min otroliga respekt för kronprinsessan som person (och ja, Prins Daniel verkar vara en jäkligt schyst kille också, inte minst efter sitt snygga tal – ge mig numret till hans talskrivare) och det hela slutade med att jag såg både bröllopskonserten och satt klistrad framför TVn hela lördagen i glada vänners lag (med en fantastisk tårta bakad av Andreas och floder av bubbel & rosé) och nog klämde fram en och annan tår också. Fint var det! och klänningen var apsnygg. Etc. Etc. Men jag är ganska glad att det är över nu så vi kan fokusera på nåt annat. Typ fotboll. Och så måste jag säga att skräcködlan prinsessan Birgitta är min nya kungafamiljenfavorit!
"Delizie Chorizo Fresco Pieante" – Svingoda små korvar Ny
Om två veckor bär det av till London för mig – snart dags för flygrädsla barn – och en av sakerna som jag älskar med Storbritannien är just deras korvar. De här starka små choritzo-korvarna är precis av den typen
"Top Chef" – Ny säsong av matsåpan Ny
Världens bästa mat-reality är tillbaka på Bravo, och den här gången har man tagit över Washington. Tyvärr verkar det saknas några riktiga snyggingar bland årets kockar, men programmet i sig och talangen hos deltagarna får väl väga upp som vanligt! En av sommarens bästa realitys i år igen!
"Work of Art" – Ny konstreality på Bravo Ny
Om man tar exakt samma formel som i Top Chef, Project Runway, Shear Genius och Top Design och applicerar den på konstnärsvärlden (dvs låter ett gäng konstnärer utföra uppgifter som typ "måla ett porträtt av en annan deltagare" eller "gör en skulptur av en hög med gammal skrot") så får man Work of Art. ett koncept som visar sig fungera här också. Och mums vilka små heta konstnärskillar det visar sig finnas! En av sommarens bästa realitys för första gången?



Valio Vaniljyoghurt med smak av ingefära Ny
Mums! Funkar lika bra att äta rakt upp och ned (gärna med små bitar av Pink Cripps-äpple i) som i en smaskig smoothie med färska jordgubbar.
Valio Vaniljyoghurt med smak av äpple, passionsfrukt och apelsin Ny
Mums! Funkar lika bra att äta rakt upp och ned (gärna med små bitar av Pink Cripps-äpple i) som i en smaskig smoothie med färska jordgubbar.




"Crossfire" – Ny singel med Brandon Flowers
Absolut inte en dålig låt, inte alls, men kan man inte förvänta sig av The Killers sångare att när han går solo så ska det låta någonting annat än...The Killers?




"Som en pascha" – Dokumentärfilm av Svante Tidholm

Efter att ha läst om den här dokumentären redan förra sommaren i tidningen Filter så hade jag stora förhoppningar på att den skulle vara jäkligt intressant och kanske ge en annorlunda bild av prostitution än den man sett tidigare. Jag vet inte hur – men bara annorlunda. Det gör den inte. Tidholm är så benfast i sina åsikter redan innan han kommer till elvavåningarsbordellen att inte något han eller vi ser tillåts tolkas på något annat sätt än något hemskt och smutsigt och fult. Och samtidigt som han är mån om sina "svenska feministiska åsikter" blurras alla män medan kvinnorna visas upp som de är. Dubbelmoral? Kanske. Kanske inte. Men mest ointressant och en film som inte tillför något i sexköpardebatten. Synd.

Oväntat jobbstrul

Bara så otroligt ocharmigt.

Sömnbrist

Bara så otroligt onödigt.

Ungefär så just nu.

1 kommentar:

Junitjej sa...

Visst var Vickan och Danne ett vackert brudpar! Men jag är trött på att det fortfarande står om bröllopet på Aftonbladets hemsida. Det räcker!