14 juni 2010

Läget Just Nu - Vecka 1024




"Gamla Ullevi/Skisser för Sommaren" – Kent-singel med dubbla A-sidor Ny
Precis som när man släppte Töntarna i oktober så dök plötsligt nyheten om denna nya Kent-singel upp i samma stund som den gick att köpa på iTunes (och precis som då kom även nyheten om ett sprillans nytt album bara två veckor efteråt i samma sekund) – men i oktober var vi beredda på att Kent skulle komma med något nytt, medan vi (i alla fall jag) var helt oförberedda på att bandet skulle släppa helt nytt material igen inför sommarturnén i år. Men jag klagar inte! Jag älskar ju Kent och medan Skisser för Sommaren känns som en klassisk Kent-låt av den typen som många av de gamla fansen saknade på Röd så är Gamla Ullevi snarare ännu ett steg mot bandets nya elektroniska sound, den här gången långt mera optimistiskt och dansigt än det låtit på de två senaste skivorna. Kent verkar vara i en oslagbar form just nu och ett "Zooropa-album" är mer än jag vågat hoppas på. Nu blir det förmodligen till att boka in den där konserten i trägårn i sommar i alla fall.
Spontanparty hos Fredrik Ny
Gnutte kom på besök från Stockholm så vi plockade med några lådor vin hem till Fredrik som gjorde enchiladas och spelade massa hemlig musik. Resultatet blev en toppenkväll med en alldeles för full Oswald på BeeBar – men eftersom bara ekonomin kom till skada så är det väl smällar man får ta. Roligt!
"Come with Me" – Singel med ceo Ny
Ta precis allting som var bra med The Tough Alliance, gör det lite, lite mjukare och addera en splash av The Sound of Arrows-känsla – voila! Där har ni TTA-Erics nya projekt – eller i alla fall den första låten som kommer därifrån. Vackert, suggestivt och drömskt med en otroligt vacker video. Snacka om ett projekt att hålla ögonen på.
"Start Without You" – Läckt spår med Alexandra Burke Ny
Det ryktas att det här läckta spåret är det som ska bli Alexandras förstasingel i USA (men jag vet inte säkert) och om detta i så fall är bra eller dåligt (ingen aning heller) men vad jag vet är att jag lite mot min vilja faller för den här kokos- och sand-mellan-tårna-doftande RedOne-kalypson. Visst, känns den där rap-grejen mot slutet långt mycket mera malplacerad än Pitbulls lyckade dito i aktuella sommarfräscha Europasingeln All Night Long, men så fort Alexandra kommer till den svängiga karibiska paraplydrinken till refräng är det bara att inse att det bara inte går att värja sig emot den här låten i sommar.
"Persons Unknown" – Ny serie på NBC Ny
Mannen som skrev manuset till The Usual Suspects är killen som ligger bakom den här sommarserien på NBC. En kvinnan kidnappas och vaknar upp ensam på ett hotellrum. Snabbt inser hon att hon inte är ensam, utan hela hotellkorridoren är full av kidnappade människor som alla har det gemensamt att de inte har en aning om hur de hamnat där. det visar sig att de är fast i en helt övergiven liten stad – när de försöker lämna den så blir de medvetslösa – och fast de inte vet om det så vet vi som åskådare att de är bevkade av dolda kameror. Vi vet dock inte av vilka eller varför. Ett otroligt snyggt pilotavsnitt fick mig fast direkt och förhoppningsvis lyckas de behålla lite av samma krypande obehaglighet och ovisshet genom hela sommarsäsongen.
Philadelphia Getost & soltorkad tomat Ny
Visst borde man säkert ha någon form av negativ åsikt kring att Philadelphia dragit igång en "specials"-serie där deras cream cheese säljs i samma typ av askar som tidigare, till samma pris – men med bara en tredje del av innehållet...men när det är så jäkla gott som den här varianten med getost och soltorkad tomat så tänker i alla fall jag att "det drabbar ingen fattig" och köper glatt och njuter. Mums.
"Kick-Ass" – Film av Matthew Vaughn Ny
Jag fullkomligt älskar Matthew Vaughns förra film Stardust – en lite bortglömd fantasypärla som alla borde se. När jag nu äntligen fick tillfälle att se hans hyllade senaste film Kick-Ass så är jag kanske inte lika överväldigad, även om det är ett gäng underhållande minuter med serietidningsvåld som erbjuds. Jag har otroligt svårt för Nic Cage och filmen är egentligen lite för lång och intrigen lite för tunn för att den ens ska vara i närheten av de fullpottsbetyg som de brittiska filmtidningarna slängde iväg tidigare i år – men samtidigt är det är något i själva storyn om att vem som helst kan bli superhjälte som slår an något hos mig (jag ville bli Batman när jag var barn) och självklart blir jag lika såld på karaktären Hit-Girl som alla andra. På bio hade jag nog varit lite besviken. Som bakfyllefilm funkar den däremot alldeles utmärkt. Tre popcorn av fem möjliga.
"Rocket to Uranus" – Singel med Vengaboys Ny
Jo, jag vet. Det här är egentligen bara för barnsligt och tramsigt (och med inblandning av Perez Hilton) för att man egentligen ska ägna någon energi åt det, och jag var verkligen aldrig någon stor Vengaboys-älskare när det begav sig heller (jag var ju britpop och hade inte mycket öron över för skämtband som de här holländarna eller typ Aqua)…men va fan. Det här går ju bara inte att värja sig emot! Superenkelt (och smådumt) discobeat i schlagerskolan kombinerat med en suverän (och fjantig) bögrefräng ("Uranus is so pretty – it feels like home!") komplett med laserljud och stråkar. Jag behöver tydligen inte mer för att ha skoj. Meddelas dock endast på detta sätt.
"Bröllopsfotografen" – Film av Ulf Malmros Ny
Bättre sent än aldrig kan man ju säga nu när jag äntligen fick tid att se Ulf Malmros senaste film, och det visade sig ju vara ännu en trevlig, småskruvad historia från en av Sveriges mest underhållande regissörer. Lagom med skämskudde, snygga skådespelarprestationer och ett inte alls förutsägbart manus gör det här till en trivsam liten svensk film som är ett måste för alla som tror Göta Kanal och Beck är det enda svenska filmare får hur sig numera. Hyr/kör och se! Tre popcorn av fem möjliga.
"Lou Reed i Tweed" – Skön blogg Ny
Jag läser ju mest TV- och musikbloggar, men den här bildbloggen som varje dag illustrerar ett litet rim innehållandes en kändis är bara för smart och rolig för att missa. Kolla upp!




":and there was light" – Utställning i Eriksbergshallen
Det räckte egentligen med att se den extremt fula affischen med de UV-ljuslysande ansiktena på Leonardo da Vinci, Michelangelo och Rafael för att göra mig skeptisk, och tre timmar renässans-fyllda timmar senare lämnar jag Ericsbergshallen minst lika skeptisk. Det här är inte så mycket en konstutställning som en "Renässansmästare for Dummies", en sorts Absolute Konst i megaform, full av replikationer och TV-skärmar och teknik. Däremot lyser de äkta verken med sin frånvaro. Jo, här finns en nyligen upphittad DaVinci (som känns lite som hela uppkomsten till utställningen: "Hmmm, om jag har en helt okänd DaVinci hur ska jag få folk att fatta dess värde? Well, jag slänger in massa pengar på lull-lull omkring den och skeppar den runt jorden!") och lite moderna konstnärer på slutet (ett rum som kunde blivit väldigt intressant, men som slarvas bort helt), men mest är det replikation efter replikation, kopia efter kopia och modell efter modell. Snyggt? Absolut. Lärorikt. Jodå. Konstupplevelse? Nä, inte alls. Så varför gula delen av listan? Tja, jag fick ju se det gratis (det hade inte varit värt sin dryga tvåhundralapp) guidad med en väldigt trevlig och kunnig guide och imponerades ändå av de snygga sättet att presentera och sprida informationen kring de här mästarna. Så visst var det en okej kväll ändå. Men jag skulle inte skicka dit mina vänner.




"Mitt Livs Gemål" – Bröllopslåt med Magnus & Charlotte
Det här jäkla kronprinsessbröllopet står väl de flesta upp i halsen just nu, och inte blir det bättre av alla fruktansvärda försök att hoppa på tåget och lyckas kränga en låt som folk förhoppningsvis ska använda på sina bröllop i åratal framöver så STIM-pengarna fortsätter rinna in. Magnus och Charlottes försök kan nog vara det absolut värsta hittills. Nästa Markoolio?
Vuvuzelas
Bort med getingljuden i fotbolls-VM! Fast det är ett rätt toligt ord att säga. Det ska erkännas.
Radera hela dokument-disken på datorn
Förra sommaren försvann mitt lilla stick under Way Out West där jag förvarade alla mina pågående dokument, i julasraderades hela min backup-disk under ett försök att hjälpa mina föräldrar med ett datorproblem och nu i helgen raderade jag av misstag hela min dokumentdisk (tre års arbete) från min laptop. Något mellan mig och mina datorer är inte så bra… Så nu finns bara den här bloggen (och ett gäng nummer av QX) kvar som bevis på allt jag skrivit. Bara så ni vet nästa gång ni undrar om jag har en quiz eller en schlagerröstlista på lager.

Ungefär så just nu.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kan bara rapportera att jag håller mig långt borta från bröllopslåtarna i år... fast gillar självklart att de får varandra till slut!!

F6

Oswald sa...

Hahaha. Bra jobbat! :)
Jag är för övrigt dödligt nyfiken på vad du pysslar med nu för tiden - vi måste ses!

Bo sa...

Inte hört talas om backup?

I vilket fall så borde du läsa den här http://www.43folders.com/2010/03/15/yes-another-backup-lecture