07 juni 2010

Läget Just Nu - Vecka 1023




Sommar Ny
Den lär förmodligen försvinna till midsommar (den har ju stort sett redan försvunnit här i Göteborg idag måndagmorgon och jag vågar i vilket fall inte jinxa det genom att skriva något annat här) men så läne det varar så är det bara att passa på att njuta av soliga, fantastiska sommardagar och kvällar så mycket det går. För att inte tala om de ljusa nätterna – magiskt!
Grilla 2v
Det finns inget bättre än att en ljum sommarkväll sitta ute med en bok eller ett glas vin och känna dofterna från en grill en bit bort. Det kvittar om det är avancerade grillspett eller fiskknyten med hemmagjorda salsavarianter hos någon av mina villaägande vänner eller bara jag och FF på gården med en engångsgrill och några schysta korvar. Det är så Svenska sommarkvällar ska upplevas!
Dumplingsmix på Hello Moneky Ny
Vrålapan var precis lika god som jag mindes den från mitt första besök på Magasinsgatans mest berömda asiat, men servicen var långt mycket sämre och huvudrätten bara okej. Bäst var dock den här förrätten för 140pix, där man fick två dumplings från alla de andra förrätterna och tre olika smarriga såser. Så här i efterhand hade jag nog hellre käkat två sådana istället…
Jordgubbar Ny
Den enda gången som man på riktigt kan säga att frukt är godis. Kanske den enda ätbara sak i världen som är riktigt god och nyttig på samma gång.
"Vilja Bli" – Ny CD med Oscar Linnros Ny
Som tidigare medlem i både Snook och Maskinen var det såklart givet att Kihlen skulle få en del uppmärksamhet för sin solodebut, men åtminstone var det för mig ganska oväntat att han skulle låta mycket mera som sin ex-flickvän Veronica Maggio korsat med Orup & Mauro Scocco än sina tidigare band. Favoritspåret Från och med Du är ju redan den hetaste kandidaten att bli en av den svenska sommarens 2010s största hits och hela skivan går i samma sköna solstols-stil, med utropstecken för låtar som fantastiska balladen Annie Hall, dansbasen i Din mamma (en personlig favorit) och pianoslingan i Debut. För oss som upplevde den svensktextade musikens storhetstid i slutet på 80/början på 90-talet är det här kanske inget nytt under solen, men allting behöver ju inte vara det (och speciellt inte under den här svettiga "låt mig bara få ligga ifred i min hängmatta med musik i öronen"-tiden på året som vi närmar oss nu) och det skulle förvåna mig om inte Oscar Linnros gjort en av de mest sönderlyssnade svenska skivorna i år när 2010 ska summeras.
The Graham Norton Show Ny
Jag har ju inte tagit med min favorit-talkshow på listan den här säsongen, men Graham är fortfarande i samma form som de senaste BBC-säsongerna (dvs "inte lika kul som när han var på de mindre kanalerna – långt ifrån – men fortfarande tillräckligt rolig för att vara ett måste") och jag är en flitig tittare varje vecka. Gästerna håller dessutom fortfarande samma klass, och de senaste veckorna har han till exempel hunnit med både Janet Jackson och Chris Rock. Dessutom ville jag ju såklart ha en anledning att lägga in bilden på oss här i bloggen från ESCs efterfest (även om jag fastnat mitt i världens fulaste min)…
"Boy Who Murdered Love" – Ny singel med Diana Vickers Ny
Jag har väldigt svårt att släppa X-Factor tydligen – och jag kan knappt uttrycka i skrift hur mycket jag längtar till höstsäsongen och hur mycket jag hoppas på att det är lika bra som ifjol och att lika många av mina vänner kommer vara så besatta som ifjol. Aaaah. Fast huvudsaken till att jag gillar den här söta lilla singeln från 2008 års fjärdepristagare i serien är ju kanske inte hennes X-factorförflutna, utan att det är en rätt skön låt. Men ändå. Mer. X-Factor. Nu. Tack.



"The Tudors" – Fjärdesäsongen Åt
Jag vet inte varför jag känner att jag måste typ be om ursäkt varje gång jag har med The Tudors här på listan? Kanske för att jag är rädd att någon ska tro att jag tittar på det för någonting annat än för att få min veckovisa dos av såpig kostymporr och fortfarande lika mumsiga Henry Cavill. Det gör jag inte. Och Jonathan Rhys Meyers är verkligen ingen lysande skådespelare direkt (överspel någon). Men efter att ha plöjt fem avsnitt i rad förra veckan så är det bara att erkänna att det är stabil underhållning som uppmuntrar (åtminstone mig) till att läs avidare om hur det gick till egentligen och vilka figurerna verkligen var, och nu när det bara är tre avsnitt kvar på sista säsongen (och Henry är inne på sista frugan) så håller jag tummarna för att Michael Hirst och de andra producenterna satsar på en femte omgång med Sara Bolgers underbara Mary Tudor.
"Love Generation" – Singel med Love Generation Ny
Nya tjejband 2010 känns väl ungefär lika fräscht som uggs, men faktum är att den här förstasingeln från svenske superproducenten RedOne känns tillräckligt somrig och "Girls Aloud-ig" för att jag ska falla för den. Absolut inget märkvärdigt, men rakt in på A-listan i min iPod i alla fall. Och kan vi inte få dem att ställa upp i MF nästa år? Snälla!



"Nedräkning inför ESC" – Införprogram på SVT Ny
Okej, det här är egentligen en grej för förra veckan, men bättre sent än aldrig! Det måste nämligen nämnas här på listan att SVTs program innan årets ESC var alldeles briljant uttänkt och genomfört. Lena Philipsson visade att hon är en bra programledare, Niklas Strömstedt visade sig vara ett fynd, att ha lite varierade personer i panelen (Arash var genialiskt, även om jag gärna sett ett "vanligt" schlagerfan av någon sort där också) var guld, att ta dit Anna var jättesmart och Eric Saade-bien likaså. Mycket, mycket bra genomför OCH inte bara samma gamla upprapning av ABBA och Carola, utan lite nya grejer OCH (framförallt) pålästa programledare. En eloge till alla inblandade. Så sjukt mycket bättre och snyggare gjort än SVTs Inför-program!




"Hells Kitchen" – Säsong 7
Jag hade ju svurit på att sluta kolla på den här extremt gapiga skitserien som inte handlar ett dugg om mat utan bara om pennalism och svordomar…men X antal timmar på löpbandet på S.A.T.S exakt under den timmen då reprisen av de gamla säsongerna går på TV3 fick mig av någon anledning fast igen och nu har jag börjat följa säsong 7. Suck. Vi får väl dock se hur länge det varar. Förhoppningsvis börjar typ Project Runway Australia snart.




"Shutter Island" – Film av Martin Scorsese

Det ska erkännas att jag inte var överförtjust i Dennis Lehane-boken som den här filmen bygger på, men med DiCaprio i huvudrollen, Scorsese bakom spakarna och en helt okej twist i slutet av historien så trodde jag nog ändå att de kunde bli något bra av det här. Det blev det inte. Alls. Istället serveras vi ett surrealistiskt virrvarr av bombastisk musik, drömsekvenser och en Leo med bister uppsyn, som gör att man efter ett tag bara ger upp att försöka få någon som helst känslomässig kontakt med någon av filmens karaktärer, och som gör att när upplösningen kommer så försvinner aha-upplevelsen helt eftersom allting fram till den har varit lika underligt, förvirrat och rörigt. Håll er borta.
Servicen på Hello Monkey
Bortom all kritik för en restaurang som hyllats så villkorslöst så pass länge. Skärpning!
"Sex and the City 2" – Film av Michael Patric King
Jag vill egentligen inte prata om hur stor besvikelsen var över den här filmen – men jag tänker göra det i ett längre inlägg/recension senare så jag lämnar det här och nu. Längst ned på veckans lista…

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: