24 maj 2010

Läget Just Nu - Vecka 1021




"Night Work" – Ny CD med Scissor Sisters
Ny

Bästa händelsen veckan som gick? Utan tvekan att få ett tack från Scissor Sisters på twitter efter att (redan i maj) ha utnämnt Night Work till årets bästa skiva. Underbart! Så well. Nu vet ni att jag hört den (och har gjort ett tag nu) och utan att avslöja för mycket – en recension kommer dyka upp på onsdag i det sprillans nya numret av QX – kan jag väl säga att den infriar alla mina förväntningar. Självklart kommer ni därför nästa vecka hitta en gigantisk låt-för-låt recension av skivan här i bloggen (jag låter QX få lite försprång dock, även om recensionerna är helt olika skrivna) och få ett slutgiltigt betyg, men den här listplaceringen kan förmodligen vara en hint… Vill ni förbereda er lite gör ni bäst i att leta upp de där outgivna Scissor Sisters demosarna som figurerar lite överallt på nätet (Electrobix, Doctor I'm Only Seeing Dark etc) och lyssnar sönder dem tills skivan kommer ut. Årets bästa. Redan nu. Som sagt.
Sommarvärme Ny
Underbart. Att man skulle kunna ta en kvällspromenad i shorts trodde man knappast för typ två månader sedan när det fortfarande var mängder av snö överallt. Man var nästan säker på att sommaren aldrig skulle komma. Men det gjorde den. I alla fall för en kort stund...
Grilla Ny
...och lyckligtvis hann vi med en fantastisk grillkväll i glada vänners lag med massa rosé, korv, kyckling och kött hemma hos J&M (och med gästspel av en annan fest bland deras grannar) som var bland det mysigaste på länge. Spontant regerar!
Marabou Kokos Ny
Jag älskar mjölkchoklad (speciellt om den är kylskåpskall) och jag älskar kokos. Så Marabous nya rulle är självklart en megahit i min värld. Mums!



Käka tapas på Mañana Ny
Ja, det är lite konceptuellt och nej det är inte lika gott som i Barcelona (även om jag erkänner att jag längtade hem till Mañana ibland i barca för här vet jag vilka tapas jag vill ha), men det är ändå ett av de billigaste ställena med högst partyfaktor som finns i centrala Göteborg en onsdag. Fredriks födelsedagsmiddag blev exakt lika trevlig som min, och jag skulle verkligen kunna äta två tallrikar baconlindade dadlar varje dag.
"Extra Melon Mint" – Tuggummi Ny
Jag gillar inte melon. Frukten alltså. Däremot tycker jag den där artificiella smaken som kallas melon är helt okej (ni vet sådär som melonglass och melonvodka smakar). Jag avskyr frukt-tuggummin. Men Extras White/Mint-serie lyckas faktiskt göra fruktsmaken helt uthärdlig. Kombinationen Melon/Extra White Mint? Årets godaste nya tuggummi (i konkurrens med mintchocken Stimorol Ice Intense Mint)!
Säsongsavslutningar Ny
Även om detta kanske inte går till historien som ett av toppåren vad gäller cliffhangers och säsongsavslutningar så är det helt klart "A for effort" för Gossip Girls underbara chock och Brothers & Sisters gigantiska bilolycka, även om de såklart hamnar i skuggan bakom...
"Grey's Anatomys sjätte säsongsavslutning" Ny
...som är bland det mest spännande och nagelbitande jag sett i en reguljär TV-serie. Hur en ganska medioker säsong av en serie som tappat en hel del av sin initiala spänst plötsligt kan explodera i något så här tufft och tårframkallande och tätt skrivet är en liten gåta, men jag rekommenderar alla att se det här dubbelavsnittet – som en liten fristående film om ni inte följer serien.
Mjukglass med Viol/Saltlaktris-strössel Ny
Sjukt gott på "Gottepojkarna" i Göteborg. Slås nog bara av chokladdoppad mjukglass eller en gigantisk glass på Glaciären i Karlskrona.
"All Night Long" – Singel med Alexandra Burke feat. Pitbull 2v
Fortfarande en av mina absoluta favoritlåtar just nu och värd ännu en vecka på listan.




"Lilla Stjärna" – Ny bok av John Ajvide Lindqvist
Jag älskar att läsa John Ajvide Lindqvists böcker. Inte bara för att hans har ett skönt språk som är väldigt lättläst, men som man samtidigt (lite som när man läser Arne Dahl) på något sätt känner har ett långt större litterärt kunnande bakom sig (ungefär som att han sänker sig till min nivå för att verkligen få fram det han vill säga – men han skulle egentligen kunnat skriva det långt mycket mera invecklat eller poetiskt), utan också för att jag älskat hur han tagit klassiska skräckfigurer (vampyrer, spöken och zombies) och sedan stoppat in dem i en krass, svensk verklighet som de förmodligen verkligen skulle varit tvungna att fungera om de fanns. När han nu ger sig på att skriva en roman om musik och otäcka barn som mördar är jag däremot mera kluven. Samtidigt som jag fortfarande älskar språket och forsar fram mellan sidorna i jakten på att få veta mera om de två huvudkaraktärerna, så är det något i historien om den märkliga Teres och hennes mobbade kompis Teresa som känns lite skumt. Inte bara för den lite överlägsna "viss musik är dålig och borde inte få finnas, medan annan musik är på riktigt"-attityden som man som schlagerbög tröttnade på redan innan puberteten eller för den smått pinsamma beskrivningen av en svart kvinna, utan för att jag känner att storyn blir ganska underlig när det inte finns något övernaturligt (utan bara något konstigt och väldigt elakt) att luta sig mot. Som beskrivning av ensamma, deprimerade "jag skär mig i armen"-tjejer, vars hela liv finns ute på nätet, hade den funkat utmärkt med lite mera djup, men iställer för fördjupning där så kommer det bestialiska mord och rena toner – en kombination som gör mig mest förvirrad. Slutomdömet är lika förvirrat. Det här känns inte alls lika helgjutet som tidigare – samtidigt som jag absolut inte skulle vilja ha boken oläst och faktiskt hade riktigt trevligt långa stunder.
Daim Summer Dream
Sommarens Limited Edition-Dajm smakar päron och mint (lite som den där klassiska 80talsefterrätten) och även om det inte alls är speciellt äckligt så känns det bara lite onödigt. Daim kan gott och väl hålla sig till att smaka Daim tycker jag.




"The Informant!" – Film av Steven Soderbergh
Inte ens Matt Damon (som ju var så charmig i säsongsavslutningen av 30 Rocks) kan rädda den här långtråkiga snackfilmen om en snubbe som lurar både sitt företag och FBI omvartannat. det var ett bra tag sedan Soderbergh gjorde något som jag gick igång på nu.
Dålig karaktär
I år hade jag hysat bra koll på min vikt under Melodifestivalen och tog tag i Viktklubben direkt efteråt – ändå väger jag mera nu än efter Globenfinalen! Anledning? Dålig karaktär… Skärpning!
Nogger Mint
Usch. Inte gott alls. Jag är verkligen ingen stor fan av glasspinnar från början ska väl sägas (speciellt när man får en sådan där som legat för nära locket och smält och frysts om i omgångar och blivit helt isig) men det här är verkligen att förstöra en klassiker. Inget gemensamt alls med klassikern utom namnet. Usch.
Inte vara i Oslo
Jag vill såklart också träffa massa nya och gamla vänner och gå på kul fester...men värst är att se en massa kul schlagerrapportering i Schlagerprofilernabloggen som jag inte själv är en del av. Som om den andra föräldern tagit vårt barn och rymt till nåt avlägset land... Jag vill inte tänka på hur det kommer vara under Melodifestivalen om QX bara vill skicka R själv då också i fortsättningen. Jobbigt!

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: