26 april 2010

Läget Just Nu - Vecka 1017




Årets bästa skiva Ny
Jag har hört den. Mera kan jag inte säga just nu för då måste jag döda er.
Monopolkväll hos Johan Ny
Man spelar alldeles för lite brädspel. Så är det bara. Nu startade Johan förhoppningsvis en trend i helgen genom att bjuda in till en väldigt trevlig Monopolkväll, som inte blev sämre varken av floder av rödvin på fastande mage eller på grund av att jag krossade alla mina medtävlare med hotell på Norrmalmstorg.
"Dancing on My Own" – Ny singel med Robyn Ny
Fembot schmembot. Det som just nu ligger etta på iTunes nedladdningslista, pluggas i svensk radio, spelas i Skavlan och får officiell singelstatus av skivbolaget i deras utskick är en kul liten robotdänga som i mina öron tappade lite av sin charm när den gick från att vara aptitretande gratisspår på hemsidan till fullfjädrad comebacksingel. Var det verkligen så Robyn 2010 skulle låta? Vad hände med ekot från världshiten With Every Heartbeat? Svaret är Dancing on My Own. En vidareutveckling av nämnda världshit, med samma lite motsträviga refräng som inte kastar sig över dig och slickar dig i ansiktet, utan smyger sig på dig och rullar ihop sig som en varm, mysig kompis av elektroniska popljud. Dancing on My Own är det som kommer att släppas som första singel utanför Skavlan-land, som förmodligen kommer få en snygg video och som kommer att bli en av sommarens stora hits. Det här är en ögonblicklig öronförälskelse för mig och här finns inte ett ljud jag skulle vilja vara utan.
Middag hos FredrikNy
Alltid lika mumsigt att bli bjuden på mat – den här gången var det butterchicken och extremgrön limepaj - speciellt när det kommer med trevligt sällskap och efterföljande utekväll.
Vitkål Ny
Det började som en craving för någon vecka sedan – jag behövde käka vitkål! När jag sedan insåg att det kostar typ fem kronor kilot och funkar bättre till köttfärs och wokade räkor än kolhydratrik pasta eller liknande var jag fast. Just nu äter jag typ bara vitkål…
"Glee" – Årets största TV-succé Ny
Jag nämnde inte Glees comeback efter det oväntat långt juluppehållet förra veckan, men det fanns en bra anledning till det: Återkomsten var helt enkelt en besvikelse. Då man var tvungen att "starta om" hela serien efter att löst uppa alla trådar i höstas så blev det mer än krystat och med något undantag var låtvalet ganska oinspirerat. Desto bättre gick det denna vecka. Madonna-avsnittet hade ju hajpats i månader, men lyckades fylla upp sin strutbehå med den äran. Snygga nummer, bra versioner, skoj skämt – och framförallt en intrig som fungerade bakom alltihopa.
"Caesar" – Singel med I Blame Coco feat. Robyn Ny
Jag vet inte riktigt vad jag ska skylla på mer än dålig koll (och möjligen Melodifestivalen) att jag inte förrän den här veckan börjat lyssna på Stings dotter och hennes I Blame Coco (feat Robyn) och den här sköna singeln som finns i en hel hög mixar (av bland annat Miike Snow). Här har ni videon.



Soliga vårväderdagar 3v
Jag slarvade bort hela lördagen då jag borde suttit på gården i solen och läst böcker, men tog igen det i söndags med lång skogspromenad och kaffe och kanelbulle vid en sjö. Väldigt nice.
"Body Talk Pt.1" – Ny skiva med Robyn Ny
Varför inte göra det här till en Robyn-lista fullt ut när jag ändå håller på? Här är tredje Robyn-psoten…hennes första fullängdare av tippade tre under 2010. Okej, de största hitsen (Dancing on My Own och Fembot) hade vi ju redan hört, men Robyns comeback till skivdiskarna är ändå en skön liten "mega-EP" med alltfrån sköna favoriter (Cry When You get Older) och mindre roliga, reaggetunga (Dancehall Queen) som "låter väldigt Robyn" till hyfsat innovativa (Don't Fucking Tell Me What To Do) och mer oväntade (Jag Vet en Dejlig Rosa) diton. Vackrast? Hang with Me. Snabb förmodad rankning i vårens skivskörd? Bättre än The Ark – sämre än Scissor Sisters och Kylie.
"Being Human" – Brittisk vampyr-, spök-och varulvssuccé Åt
Jag håller sakta men säkert på att avsluta en hel massa saker som jag påbörjade i vintras men sedan inte avslutade. Värst är ett gäng böcker jag läst (där den äldsta är kvar sedan i somras) men några av de TV-serier jag ligger efter i har jag börjat beta av och först ut var avslutandet av fortfarande lika grymma brittiska monsterdramat Being Human. Den otroliga castingen och den spännande historien gör detta till det absolut bästa i vampyrgenren du kan se på TV, och jag längtar redan till säsong tre (och väntar nervöst, skeptiskt och småspänt på den amerikanska versionen i sommar).




"Sommaren med Göran" – Film av Staffan Lindberg
Hyrde i helgen tillslut Peter Magnussons biosuccé från förra året och får väl erkänna att den var helt okej. Nä, man kan såklart aldrig till fullo acceptera en film som på allvar har med Ann Ahl-skämtet som en major plotline och jämförelsen med Sällskapsresan som står på DVD-omslaget är ju en direkt förolämpning till hela åttiotalets biogående, men det fanns ändå tillräckligt med snygga drifter med Stockholmsk medelklass och Göteborgsk överklass för jag skulle skratta några gånger och barn som blir ikastade i havet är alltid lika kul. Två och ett halvt popcorn av fem möjliga.
"Night Train" – Ny CD med Keane
Det är svårt att komma runt det, men sedan den riktigt bra debuten har Keane mer och mer förvandlats till ett av världens mest tråkiga och ointressanta band. Tyvärr. Förra skivan var ett enda långt snark, men den här EPn är ett litet, litet steg i rätt riktining. Singeln Stop for a Minute är helt okej och låtar som You've Got to Help Yourself med sina verser sjungna på japanska (eller?) känns småmysigt och nyskapande. De fåt fortfarande jobba lite på att kännas relevanta och mindre präktiga, men all in all så är den här EPn en helt okej stunds musik.
"In Full regalia" – Ny CD med The Ark
Det kommer en fullständig recension här i bloggen efter att nya QX dykt upp i välsorterade tidningsställ den här veckan. Men jag kan ju hinta om att jag är sjukt besviken. Men att jag fortfarande gillar The Ark. Och att tidningsidén är fullkomligt genial så den stora reklamskylten utanför min lokala Pressbyrå på vägen till jobbet i morse fick mig att le med hela ansiktet.




Scissor Sisters till Hultsfred
Det är tur att det hänt tragiska saker på riktigt i min bekantskapskrets den här veckan så saker som den här sätts i någorlunda perspektiv… Jag hade nämligen förmodligen grävt ned mig fullständigt annars över det faktum att jag bara kommer få höra årets bästa skiva på skiva i år, då Scissor Sisters valde att åka till Sveriges mest osexiga smutsfestival mitt i den Småländska skogen istället för till Way Out West (som verkar mera intresserade av politiskt korrekta band, än bra diton i år). Tragiskt.
Flygrädsla
Som det ser ut på vulkanfronten just nu så flyger jag till Barcelona (för första gången i mitt liv non the less) på torsdag. Tre timmar i en ståltub. Panik. Dödsångest. Ingen sömn och spontana kräkningar innan. Är det här min sista blogglista? Hur ont i magen kan man ha? Om en vecka är allt över. Ska man tänka så innan en semester. Istället för musik förvirring.
Bita sig själv i insidan av munnen
Dumt. Och dessutom gör man det om och om och om igen när man väl har börjat för det blivit lite småsvullet.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: