29 mars 2010

Läget Just Nu - Vecka 1013




"Kites" – Singel med Gravitonas Ny
Jag misstänker att folk som följt mina recensioner av BWO här i bloggen, i QX och hos Schlagerprofilerna, kanske tror att bara Alexander Bard släpper sig så springer jag dit med en femma… Well, så enkelt är det inte, men visst finns det männsikor vars musik jag väldigt sällan inte gillar direkt. Jocke Berg, Alexander Bard, Fredrik Kempe, LeKid, Jake Shears…och några till. Med det sagt så var jag inte alls övertygad om att jag skulle gilla Gravitonas. Bard gör rock? Kan det funka? Svaret är: Över förväntan! Visst finns här ekon av U2, Midnight Juggernauts, Kent, Coldplay och The Killers, men det är inte i deras mest rockiga stunder som Alexander, Henke Wikström och Andreas Öhrn besökt dem. Gravitonas första singel låter snarare som den där sköna remixen av sigeln som man kommer på sig att spela mera i iPoden är originalet…som typ Perfectomixen av U2s Even Better Than the Real Thing. Fast här är det detta som är singeln – och sedan får man 14(!) mixar på den. Huruvida Gravitonas kommer bli lika stort som BWO återstår att se; det här är mera indie-kid på Ibiza än stadsfestival i Sandviken och Öhrn är cool, men har knappast Rolinskis småflickstycke, men till det förhåller jag mig ganska oberoende. Jag är glad så länge jag får en hel skiva som låter som Kite till sommaren. Jag har svårt att se att någon musik skulle kunna kännas mera jag i år (Scissor Sisters, Kylie, Hurts och Robyn får dock gärna utmana där…slåss om mig!) Nåväl, the Gravitonas-hype starts here.
"Plants vs Zombies" - iPhonespel Ny
Jo, jag vet att jag har en tendens att slänga upp vartenda litet gratisspel jag fastnar för i en kvart på min iPhone här på listan, men med risken för att jag ropat varg lite för många gånger nu som kommer här ett tips om vad som hands down är det bästa spel jag haft på min Appel-lur hittills: Plants vs Zombies. Grundidén är tillräckligt sjuk i sig; köp olika växter för att stoppa zombies som försöker ta sig in i ditt hus, men utförandet är helt suveränt, antalet levels känns nästan oändligt (även om jag till min stora förtvivlan efter en hel helgs nästan dygnetrunt-spelande sent igår natt klarade av sista nivån) och det är helt sjukt beroendeframkallande, klurigt utan att vara för svårt och vansinnigt roligt (Michael Jackson-zombien med sina fyra dansare är min). Ett måste för 22 kronor om du har en iPhone – och har någon ett tips på ett lika bra spel så skicka det genast!
Konsert med Sarah Dawn Finer Ny
Sarah är verkligen en sådan genomcharmig person med en sådan fantastisk röst, så även om man varit dålig på att lyssna in sig på hennes skivor, så har man två otroligt trevliga timmar i sällskap med henne och hennes band när man ser hennes första soloturné. Det är småmysigt mest hela tiden, med absoluta höjdpunkter när SDF drar små anekdoter om tidigare Göteborgsbesök, men absolut bäst blir det när hon i sin snygga Coming Out of the Darkness väver in både Eminem och Salem al Fakirs Keep on Walking. Lekfullt, snyggt och jäkligt bra framfört. En kul kväll – och tack så sjukt mycket för biljetterna!
"Better Than Love" – Singel med HurtsNy
Dagens andra låt hänger ihop med den första på det sättet att grabbarna i Hurts tillhör både mina och Alexander Bards största favoriter just nu. Wonderful Life var första spåret de läckte, vilket fortfarande en fantastisk låt, spåret därefter var Blood, Tears and Gold och det var jag inte lika golvad av, men när nu deras första riktiga singel släpps så faller jag pladask igen för den här helt ogenerade åttiotalssmockan. Det här kunde lika gärna gjorts 1985 som 2010, men lyckas ändå kännas helrätt och och på riktigt utan att lukta stulet och unket. De n här gruppen är utan tvekan en av de grupper, ja kanske rentav den gruppen, som man absolut ska hålla ögonen och öronen på i år. Och singeln är ett måste.
Våfflor hos Johan Ny
Allvarligt, HUR gott är inte våfflor? Och Johans gigantiska belgiska variant bakad med hans Kitchen Aid-superjärn, gjorde dessutom att man kan kunde äta typ fyra våfflor i en. Sockerchock? Japp. Matkoma? Absolut! Hur trevligt och gott som helst. Utan tvekan.
"Bittersweet" – Ny Singel med Sophie Ellis Bextor mixad av Freemasons Ny
Sophie har snurrat ett bra tag i min iPod nu, men jag insåg först nu att hon inte fått vara med här på listan ännu. Skandal! Nu är väl ingen större skada skedd för singeln släpps inte förrän i april, och ska vi vara riktigt ärliga så blir väl tyvärr den här singeln med sin sköna Freemasonremix inte någon större hit precis som i fallet Heartbreak (Make Me a Dancer), men har ni inte fått tag i den och lyssnat på den ännu så är det hög tid nu…eller kolla in den snygga videon en gång till här i bloggen.



"Words with friends" – Alfapet på iPhone Ny
Jag skulle kunna döda (nåja, kanske inte, men nästan) för en varaint på svenska, men den här Alfapet-varianten för iPhone är min räddning nu när Plants vs Zombies är slut.
"The Tudors" – Säsong 4 Ny
Det är egentligen ganska svårt att förklara varför jag fortfarande är så fast i The Tudors som jag är, för efter att både Thomas Cromwell och Anne Boleyn blivit av med sina huvuden så har Michael Hirsts lilla historiesåpa tappat två av sina mest färgstarka karaktärer och några av de största, viktiga händelserna i Henry VIIIs liv är liksom avklarade. Med en Jonathan Rhys Meyers som går allt mer på rutin så borde det här alltså vara en gjuten kontender åtminstone för den gula delen av listan, men det finns ändå något hos alla de här kostymerna och historiska karaktärerna som fascinerar mig, lite på samma sätt som jag fortfarande kan finna mig själv tittandes på Ivanhoe på nyårdagen. Dessutom gör det fortfarande inte ont att titta på Henry Cavill, killen som mer och mer framstår som seriens fasta punkt och absoluta stjärna.



"Monday Morning" – Låt med Melanie Fiona Ny
Söt liten låt som jag fick tips om av en kompis, och som försvunnit mig spårlöst förbi annars. Videon kunde ni se här i bloggen imorse. Har ni inte gjort det så gör det nu.
"Psycho" – Låt med Sheela Ny
Caracola är tillbaka och likt Bananarama så har de hinnit förlora en medlem, ta in en ersättare och sedan kicka denna ersättare för att istället bli en duo. Samtidigt blev de dessutom av med namnet Caracola och heter därför istället Sheelah. Första smakprovet för hur de kan komma och låta i framtiden hittar ni i Metros musiktävling Metro on Stage och det är en Katy Perry/Kelly Clarckson mjukisrocklåt som heter Psycho. Inte dåligt alls.




"Superstar" – Ny Singel med The Ark
Jag älskar The Ark. The Ark gjorde 00-talets bästa låt. Ola Salo är ett geni. Jag har längtat ihjäl mig efter ett livstecken från Växjö-gänget…men Superstar är en stor besvikelse. Det är inte dåligt, men det är inte nytt på något sätt, det är en tillbaka gång till soundet för Melodifestivalvinsten och Olas sång har aldrig låtit plattare. Bara i det sköna lilla sticket osar den där The Ark-briljansen som jag jagar ut lite grand, men i övrigt känns det mera som…Melody Club. Spiken i kistan? Omslaget man får med låten på iTunes är historiskt fult.




"Love Star" – Coverskiva med Tomas DiLeva

Jag tänker inte säga för mycket för det kommer en recension i nya numret av QX den här veckan…men fan vilken meningslös skiva detta är. Så sjukt onödig. Och i väntan på min recension så kan ni läsa Håkan Steen i Aftonbladet som säger precis det jag ville säga. Om jag lyckades kan ni själva läsa på onsdag.
Bjästa-historien
Våldtäkter är ju aldrig trvligt, men det var inte det som skrämde mig mest med den här Uppdrag Granskning-dokumentären som varit på allas läppar senaste tiden. Det värsta var snarare hur en sådandär lynchmob så enkelt kan uppkomma med dagens teknik. Att dagens informationssamhälle är så svårt att greppa för vissa personer att vuxna människor helt okritiskt tar åt sig saker de läser utan att bry sig ett skit om källan. Att Svenska Kyrkan är lika feg, tafatt och skenhelig som amn misstänkte. Att mina egna fördomar inte är bättre än någon annans (jag satt 1/3 av dokumentären och tänkte "men kan de vara så säkra på att inte killen talar sanning då?) och att jag förmodligen skulle hoppat på samma hemska tåg om jag var 19 i Bjästa. Och att SVT så otroligt klumpigt väljer att hitta på ett fingerat namn åt våldtäktsmannen som stämmer överrens med en annan snubbe i samma killes klass… Jag skulle kunna hålla på hela dagen. Must see TV om inte annat.
Stockholmssaknad
Jag vill också dansa till Edwards låtar på Zipper varje lördag… Kan det vara en sådan simpel sak som gör att man tillslut tar sitt förnuft till fånga och flyttar tillbaka?
Schlagerfetma
Fem kilo tung var den i år, och nu är jag registrerad på Viktklubben igen (fast allt från ifjol verkar ha försvunnit…blä) och har gett mig fan på att få bort dem innan juni. Synd bara då att jag är så jävla slarvig med att räkna kalorier på helgerna.
Vintertid
Ja, ja. Det blir ljusare kvällar. Men det gör ju bara att jag är uppe ännu längre och får det ännu svårare att gå upp de mörkare morgnarna…

Ungefär så just nu.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Min bror hypar Plants vs. Zombies han också, det lutar åt att jag kanske måste prova snart...
Jag gillar Angry Birds, själv. Det finns typ 100 levels eller så, och till min stora sorg har jag klarat alla. FNYS.

Damian sa...

Några andra inressanta schlager-namnen i Metro tävlingen - web-jocker Siberia och Johanna Stedt (Gunther)...